2014-06-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
...I USA är det vanligt att man håller fuktigheten på 60%...
Rätt ska vara rätt. I USA är det 70 % RH som, särskilt förr, var mantrat. De har alltså överlag förvarat sina cigarrer fuktigare än vad vi är vana vid i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det var mycket längesedan jag rökte ciggar...
Jag tycker du och alla andra nybrjare ska strunta i milda cigarrer, de gör ingen glad!

Ni ska naturligtvis inte ge er på för nikotinstarka eller alltför peppriga cigarrer men fyllighet och komplexitet kan ALLA uppskatta. Basta!

Från gott efter maten tycker jag du skulle kuna välja någon av följande:

Arturo Fuente Rotschild
Camacho Corojo Monarca
Davidoff Puro d'Oro Sublimes
Padron 1964 Principe Claro

Men jag rekommenderar egentligen hellre havannacigarrer, t.ex.:

El Rey Del Mundo Choix Supreme (ok, den är mild men jag gillar den!)
H. Upmann Half Corona
Montecristo No. 4
Por Larrañaga Petit Coronas
Ramon Allones Small Club Coronas
San Cristobal El Principe

Om du kan tänka dig att gå upp i prisklass och vill ha en cigarr som räcker länge är följande två riktiga flaggskepp:

Bolívar Coronas Gigantes
H. Upmann Sir Winston
Citera
2014-06-17, 14:29
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag tycker du och alla andra nybrjare ska strunta i milda cigarrer, de gör ingen glad!

Ni ska naturligtvis inte ge er på för nikotinstarka eller alltför peppriga cigarrer men fyllighet och komplexitet kan ALLA uppskatta. Basta!
Din passion för havannacigarrer går inte att ta miste på.
Citera
2014-06-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Rätt ska vara rätt. I USA är det 70 % RH som, särskilt förr, var mantrat. De har alltså överlag förvarat sina cigarrer fuktigare än vad vi är vana vid i Europa.

Från gott efter maten tycker jag du skulle kuna välja någon av följande:

Arturo Fuente Rotschild
Camacho Corojo Monarca
Davidoff Puro d'Oro Sublimes
Padron 1964 Principe Claro

Men jag rekommenderar egentligen hellre havannacigarrer, t.ex.:

El Rey Del Mundo Choix Supreme (ok, den är mild men jag gillar den!)
H. Upmann Half Corona
Montecristo No. 4
Por Larrañaga Petit Coronas
Ramon Allones Small Club Coronas
San Cristobal El Principe

Om du kan tänka dig att gå upp i prisklass och vill ha en cigarr som räcker länge är följande två riktiga flaggskepp:

Bolívar Coronas Gigantes
H. Upmann Sir Winston

Baserat på dina förslag så låter det som att du har bra smak, och jag har faktiskt provat montecristo no. 4 nyligen så jag tror jag ska testa några fler på din lista. Idag var det en H. Upmann corona junior dock.

Oavsett, utmärkta tips. Ska testas!
Citera
2014-06-19, 22:26
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Baserat på dina förslag så låter det som att du har bra smak, och jag har faktiskt provat montecristo no. 4 nyligen så jag tror jag ska testa några fler på din lista. Idag var det en H. Upmann corona junior dock.

Oavsett, utmärkta tips. Ska testas!
Rökte en Montecristo nr 4 i våras och jag tyckte att draget var för hårt i den.
Citera
2014-06-20, 10:39
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Rökte en Montecristo nr 4 i våras och jag tyckte att draget var för hårt i den.

Draget i olika cigarrer kan variera nåt oerhört beroende på cigarrindivid. Förvaring spelar roll och "hantverket". Kom själv över en låda cohibas för några år sen där smaken var omisskännlig cohiba men alla hade dåligt drag (enligt mej). Tror det var en andrasortering.
Citera
2014-06-20, 19:38
Medlem
Vet inte om jag frågat detta innan.. ber om ursäkt isf. .

Men jag rökte en H.Upmann Coronas Major idag.
Och jag rökte hela. Men jag kände inga smaker, bara tobaken.
Försökte verkligen att känna något. Vet inte om jag har dåligt smaksinne?
Efter några minuter kände jag en konstig känsla i gommen, vet inte om det var nikotinet.
Men det försvann när jag fortsatte röka ett tag. Men faktum kvarstår att jag inte kände något.

Hur lång tid tog det för er att känna smaker i en cigarr, förutom tobaken dvs. ?
Är det en vanesak?

Vill verkligen bara kunna njuta av alla aromer från en cigarr, men börjar att ge upp detta en än gång.
Citera
2014-06-20, 20:26
Medlem
Jag behöver tips på ett nytt nybörjarpaket, jag har rökt runt 40 cigarrer i mitt liv varav 20 som jag valt enligt denna tråd. Gillar rökigare cigarrer.
Citera
2014-06-20, 23:41
Medlem
Önskar tips på cigarr i antal 10-30. Gärna billiga, dvs under 70-100kr styck. Jag äe nybörjare och tänkte skaffa en gärna kubanska låda.
Citera
2014-06-21, 11:07
Medlem
Sök på mina inlägg i tråden. Jag har gett massor med tips. Varför duger inte de jag tipsade om ovan?
Citera
2014-06-22, 19:34
Medlem
Har någon här testat Guantanamera-cigarrer? Speciellt Guantanamera Cristales, då.
Citera
2014-06-22, 21:41
Medlem
Guantanamera är den största skamfläcken i Kubas cigarrutbud. Obeskrivligt dåliga!
Citera
2014-06-22, 22:12
Medlem
Hej,

Jag har skaffat mig en humidor nu. Det är en humidoro med plats för 150 cigarrer. Två glaspaneler på fronten med låsbar lucka. Till den har jag en oasis Ultra 2.0 humidifier. Till detta set har jag även införskaffat mig en Angelo digital luftmätare.

Nu till mitt dilemma.
Innan jag la mina första cigarrer i humidoren kalibrerade jag oasisen med den digitala mätaren och nådde 70% fuktighet. Sen la jag in cigarrerna och den har ständigt minskat och är runt 58-60% i nuläget.
Gör jag något fel? Hur ökar jag fuktigheten? Har läst att man skall lägga ett shotglas i humidoren över natten?!?!
Hjälp tas gladeligen emot.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in