2014-03-29, 23:25
Medlem
Har två cigarrer som legat i en försluten påse i två månader. Är dom förstörda eller går det att rädda dom? Sist jag rökte mina cigarrer var dom för torra, så dom smakade inte så gott och smakade likadant. Tror det var nån som förklarade det några sidor tillbaka.
Citera
2014-03-30, 00:24
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
Har två cigarrer som legat i en försluten påse i två månader. Är dom förstörda eller går det att rädda dom? Sist jag rökte mina cigarrer var dom för torra, så dom smakade inte så gott och smakade likadant. Tror det var nån som förklarade det några sidor tillbaka.

Beror väl lite på vad det är för påse. Rör det sig om en HumiPouch så bör det vara lugnt. Vanlig ziplock är inget jag hade litat på. Två månader är jäkligt lång tid, speciellt under vintern när klimatet är torrt.
Citera
2014-03-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Beror väl lite på vad det är för påse. Rör det sig om en HumiPouch så bör det vara lugnt. Vanlig ziplock är inget jag hade litat på. Två månader är jäkligt lång tid, speciellt under vintern när klimatet är torrt.

Det är en ziplock :/ kanske ta och beställa några fler cigarrer och en humidor och testa på det igen. Eller en Humidorpåse?
Hur stor skillnad är det på att röka en torr cigarr och en cigarr med rätt fuktighet? (om man säger så?).
Är det nåt jag kommer märka skillnad på, jag som är helt grön inom detta?
För jag känner att jag vill ge det en ärlig chans, jag vet ju inte riktigt om det är för mig eller inte som det ser ut i nuläget.

Dessutom köpte brorsan en hel låda med Romeo y Juliet när han var i Kuba, men dom var torra som fnöske, så vet inte om dom är förstörda tyvärr.
Senast redigerad av TouchOfRed 2014-03-30 kl. 01:56.
Citera
2014-03-30, 08:56
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Det är en ziplock :/ kanske ta och beställa några fler cigarrer och en humidor och testa på det igen. Eller en Humidorpåse?
Hur stor skillnad är det på att röka en torr cigarr och en cigarr med rätt fuktighet? (om man säger så?).
Är det nåt jag kommer märka skillnad på, jag som är helt grön inom detta?
För jag känner att jag vill ge det en ärlig chans, jag vet ju inte riktigt om det är för mig eller inte som det ser ut i nuläget.

Dessutom köpte brorsan en hel låda med Romeo y Juliet när han var i Kuba, men dom var torra som fnöske, så vet inte om dom är förstörda tyvärr.

Ett billigt alternativ till en humidor är en "plastidor". Du har i princip en plastlåda som du vid behov tätar och sedan slänger du i så kallade humibeads och eventuellt en hygrometer. Kind cigars är väl i princip den enda återförsäljaren i Sverige (vad jag vet) av humibeads. Humibeads är ganska ekonomiskt då du fuktar dessa med destillerat vatten vilket du hittar till en ganska låg kostnad på många apotek och du frågar personalen.

Vill du bara prova på så hade jag nog valt en humidårpåse (humipouch). Jag har dock inga erfarenheter av sådana personligen men de beskrivs kunna hålla cigarrer fräscha i ett par månader.

Det är bättre att köpa bara ett par cigarrer än att slänga sina pengar på saker som ändå bara ligger och torkar.

När folk varit i Karibien och köpt med sig hela lådor hem utan att ha bra förvaring för dem blir jag lite ledsen. Du kan nämligen räkna med att cigarrerna är förstörda om de legat i en sådan låda en stund. De goda och aromatiska oljorna i tobaken lär avdusnta och det är vad som gör att cigarren inte går att återställa om den en gång torkat ut.

Jag tycker i all fall att det är fint att du vill ge "hobbyn" en ärlig chans, som du säger. Tänk bara på att även tändning av cigarren är förvånansvärt viktig. Se till att inte bränna cigarren genom att hålla den direkt i en låga. Detta är något jag även påpekat tidigare i tråden. Det är ingen cigarett du röker, det är en cigarr. Behandla den inte som en cigarett.
Citera
2014-03-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ett billigt alternativ till en humidor är en "plastidor". Du har i princip en plastlåda som du vid behov tätar och sedan slänger du i så kallade humibeads och eventuellt en hygrometer. Kind cigars är väl i princip den enda återförsäljaren i Sverige (vad jag vet) av humibeads. Humibeads är ganska ekonomiskt då du fuktar dessa med destillerat vatten vilket du hittar till en ganska låg kostnad på många apotek och du frågar personalen.

Vill du bara prova på så hade jag nog valt en humidårpåse (humipouch). Jag har dock inga erfarenheter av sådana personligen men de beskrivs kunna hålla cigarrer fräscha i ett par månader.

Det är bättre att köpa bara ett par cigarrer än att slänga sina pengar på saker som ändå bara ligger och torkar.

När folk varit i Karibien och köpt med sig hela lådor hem utan att ha bra förvaring för dem blir jag lite ledsen. Du kan nämligen räkna med att cigarrerna är förstörda om de legat i en sådan låda en stund. De goda och aromatiska oljorna i tobaken lär avdusnta och det är vad som gör att cigarren inte går att återställa om den en gång torkat ut.

Jag tycker i all fall att det är fint att du vill ge "hobbyn" en ärlig chans, som du säger. Tänk bara på att även tändning av cigarren är förvånansvärt viktig. Se till att inte bränna cigarren genom att hålla den direkt i en låga. Detta är något jag även påpekat tidigare i tråden. Det är ingen cigarett du röker, det är en cigarr. Behandla den inte som en cigarett.

Mycket bra saker, tänkte bara säga något om humipouch. Har själv en och bara använd en gång men höll fuktigheten bra den stund de låg där i. Dock skulle jag inte gissa på 2 månader under vintertid utan kanske runt månaden istället. Ziplock vågar jag inte spekulera i, men fuktigheten lär inte hållas så länge. Kanske en vecka under vintertid upp till en månad sommartid(?!)

Tändningen ja, extremt viktig och att du använder en tändare med butangas.
Kolla upp olika videor på youtube hur man tänder, de ger en bra baskunskaper.
Citera
2014-03-30, 13:03
Medlem
Citat:
1:Ett billigt alternativ till en humidor är en "plastidor". Du har i princip en plastlåda som du vid behov tätar och sedan slänger du i så kallade humibeads och eventuellt en hygrometer. Kind cigars är väl i princip den enda återförsäljaren i Sverige (vad jag vet) av humibeads. Humibeads är ganska ekonomiskt då du fuktar dessa med destillerat vatten vilket du hittar till en ganska låg kostnad på många apotek och du frågar personalen.

2:Vill du bara prova på så hade jag nog valt en humidårpåse (humipouch). Jag har dock inga erfarenheter av sådana personligen men de beskrivs kunna hålla cigarrer fräscha i ett par månader.

3et är bättre att köpa bara ett par cigarrer än att slänga sina pengar på saker som ändå bara ligger och torkar.

4:När folk varit i Karibien och köpt med sig hela lådor hem utan att ha bra förvaring för dem blir jag lite ledsen. Du kan nämligen räkna med att cigarrerna är förstörda om de legat i en sådan låda en stund. De goda och aromatiska oljorna i tobaken lär avdusnta och det är vad som gör att cigarren inte går att återställa om den en gång torkat ut.

5:Jag tycker i all fall att det är fint att du vill ge "hobbyn" en ärlig chans, som du säger. Tänk bara på att även tändning av cigarren är förvånansvärt viktig. Se till att inte bränna cigarren genom att hålla den direkt i en låga. Detta är något jag även påpekat tidigare i tråden. Det är ingen cigarett du röker, det är en cigarr. Behandla den inte som en cigarett.

1:Jag har dock sett vissa som använder sig utav en Pelican Case som Humidor. Och jag har en sån som jag har mina knivar i, men dom kan jag ta ut och offra utrymmet för cigarrer tillfälligt.

2:Om jag köper en Humipouch, ( http://www.cigarrlagret.nu/product_i...67d84d64cf0c58 ) måste jag köpa en Hygrometer och allt man behöver, eller kan jag bara lägga i cigarrerna i påsen och sen är det klart?

3: Jag tänkte köpa ett par/tre stycken, i 50-70krs klassen.

4:Okej, det var synd. Då kan jag säga det till brorsan. Så han inte får fel uppfattning om cigarrökning. Att det är äckligt osv, fast det är han som röker en felaktig cigarr.

5: Absolut, det ser så fridfullt ut att bara sitta och njuta av en cigarr och livet. Så detta är absolut något jag vill ge en ärlig chans. Har inga hobbys jag kan "njuta" av så att säga. Plus att jag har bara dyra hobbys, så då kanske jag kan ge upp nån hobby mot cigarrerna. (Om jag nu röker en cigarr med rätt fuktighet och gillar det)
Ang, Tändningen: Man ska tända den genom att hålla lågan en bit ifrån, och låta cigarren självandtända?
Tyvärr när jag tända dom två jag rökte, även fast jag visste att jag inte skulle göra så, så gjorde jag så ändå. Och det kanske bidrog till att smaken blev densamma på båda cigarrerna, och att dom var torra.

Ena ciggarren har legat i en Cigarrtub under hela tiden jag haft den. Men två månader kanske ändå är för länge oavsett?

Ledsen för alla frågor.
Citera
2014-03-30, 13:33
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
1:Jag har dock sett vissa som använder sig utav en Pelican Case som Humidor. Och jag har en sån som jag har mina knivar i, men dom kan jag ta ut och offra utrymmet för cigarrer tillfälligt.

2:Om jag köper en Humipouch, ( http://www.cigarrlagret.nu/product_i...67d84d64cf0c58 ) måste jag köpa en Hygrometer och allt man behöver, eller kan jag bara lägga i cigarrerna i påsen och sen är det klart?

3: Jag tänkte köpa ett par/tre stycken, i 50-70krs klassen.

4:Okej, det var synd. Då kan jag säga det till brorsan. Så han inte får fel uppfattning om cigarrökning. Att det är äckligt osv, fast det är han som röker en felaktig cigarr.

5: Absolut, det ser så fridfullt ut att bara sitta och njuta av en cigarr och livet. Så detta är absolut något jag vill ge en ärlig chans. Har inga hobbys jag kan "njuta" av så att säga. Plus att jag har bara dyra hobbys, så då kanske jag kan ge upp nån hobby mot cigarrerna. (Om jag nu röker en cigarr med rätt fuktighet och gillar det)
Ang, Tändningen: Man ska tända den genom att hålla lågan en bit ifrån, och låta cigarren självandtända?
Tyvärr när jag tända dom två jag rökte, även fast jag visste att jag inte skulle göra så, så gjorde jag så ändå. Och det kanske bidrog till att smaken blev densamma på båda cigarrerna, och att dom var torra.

Ena ciggarren har legat i en Cigarrtub under hela tiden jag haft den. Men två månader kanske ändå är för länge oavsett?

Ledsen för alla frågor.

1. Pelican case borde fungera helt ok som humidor. Påminner om Xicars resehumidorer.

2. Jag tror att du kan vara lugn utan en hygromheter. Har dock ingen egen erfarenhet av just HumiPouch, köpte en plastidor det första jag gjorde

3. Det låter som en bra start. Jag vill rekommendera Winston Churchill Lancaster som en av dem. Otroligt vänlig och god cigarr.

4. Jao, det är tyvärr trist. Man kan ju alltid göra ett försök att återuppliva dem men ha inte höga förhoppningar.

Jag tycker bara det är kul att svara på dina frågor! Det håller tråden vid liv och förhoppningsvis fastnar du för cigarrer och hjälper själv någon in på samma bana i framtiden. Det gynnar oss alla! Fler butiker, fler lounger, större utbud. Så bara fråga på!
Citera
2014-03-30, 18:00
Medlem
Citat:
1. Pelican case borde fungera helt ok som humidor. Påminner om Xicars resehumidorer.

2. Jag tror att du kan vara lugn utan en hygromheter. Har dock ingen egen erfarenhet av just HumiPouch, köpte en plastidor det första jag gjorde

3. Det låter som en bra start. Jag vill rekommendera Winston Churchill Lancaster som en av dem. Otroligt vänlig och god cigarr.

4. Jao, det är tyvärr trist. Man kan ju alltid göra ett försök att återuppliva dem men ha inte höga förhoppningar.

Jag tycker bara det är kul att svara på dina frågor! Det håller tråden vid liv och förhoppningsvis fastnar du för cigarrer och hjälper själv någon in på samma bana i framtiden. Det gynnar oss alla! Fler butiker, fler lounger, större utbud. Så bara fråga på!

1: Bra att veta, men jag tror jag väljer att använda Humipouch nu i början.

2: Okej, så då köper jag bara en påse och har dom i under "Test perioden" så att säga.
Fråga: Hur kan påsen hålla dom i rätt fuktighet om man inte har nåt i påsen som gör själva luftfuktigheten?

3:Ska kolla upp den ! Dessa funderar jag på att beställa.
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...67d84d64cf0c58

Ska utomlands nästa fredag, så tror jag beställer efter det. Ifall grejorna inte hinner komma innan dess.

4:Okej

Skönt att veta, uppskattar att det finns folk som vill svara på mina frågor.
Ska nog tända cigarren som ligger i cigarrtuben snart, och testa. För den som låg utan tub kändes riktigt torr, den i tuben kändes lite bättre iaf. Men nu gissar jag ju bara, eftersom det inte går att känna om den har rätt fuktighet eller inte..? :P
Citera
2014-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
1: Bra att veta, men jag tror jag väljer att använda Humipouch nu i början.

2: Okej, så då köper jag bara en påse och har dom i under "Test perioden" så att säga.
Fråga: Hur kan påsen hålla dom i rätt fuktighet om man inte har nåt i påsen som gör själva luftfuktigheten?

3:Ska kolla upp den ! Dessa funderar jag på att beställa.

Ska utomlands nästa fredag, så tror jag beställer efter det. Ifall grejorna inte hinner komma innan dess.

4:Okej

Skönt att veta, uppskattar att det finns folk som vill svara på mina frågor.
Ska nog tända cigarren som ligger i cigarrtuben snart, och testa. För den som låg utan tub kändes riktigt torr, den i tuben kändes lite bättre iaf. Men nu gissar jag ju bara, eftersom det inte går att känna om den har rätt fuktighet eller inte..? :P

2. Ja det fungerar om du bara har dem där i några veckor, helst inte över det vinterhalvåret men sommarhalvåret går nog ca 90 dagar bra Den humidorpåse som finns på cigarrlagret är den jag själv har. Själva påsen har en slags "filt" eller liknande i sig som behåller fuktigheten.

3. Mycket bra cigarrval tycker jag, skulle själv köpt dessa som nybörjare.

Tyvärr så brukar inte cigarrer i tub hålla bättre fukt, den är främst bara till för transport. Dock har de ett tunt lager cederträ i varje tub som säkert ger något extra lång fuktighets tid. Tyvärr är den nog marginell
Roligt dock att höra att du vill testa på och välkommen till denna underbara värld
Citera
2014-03-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
2. Ja det fungerar om du bara har dem där i några veckor, helst inte över det vinterhalvåret men sommarhalvåret går nog ca 90 dagar bra Den humidorpåse som finns på cigarrlagret är den jag själv har. Själva påsen har en slags "filt" eller liknande i sig som behåller fuktigheten.

3. Mycket bra cigarrval tycker jag, skulle själv köpt dessa som nybörjare.

Tyvärr så brukar inte cigarrer i tub hålla bättre fukt, den är främst bara till för transport. Dock har de ett tunt lager cederträ i varje tub som säkert ger något extra lång fuktighets tid. Tyvärr är den nog marginell
Roligt dock att höra att du vill testa på och välkommen till denna underbara värld

2: Okej, då blir det att beställa en sån påse. Efter jag varit utomlands dock.

3: Skönt att höra, då blir det dom också hehe.

Jaha, läste nånstans att dom skulle hålla mycket bättre i tub.
Ciggarrerna har legat i fönstret och precis över ett element i två månader, eller det är nog närmare en och en halv månad.
Den jag testade nu smakade exakt likadant som dom andra två. Släckte den efter typ 20min, men det kanske var dumt att inte röka upp hela då smakerna kanske ändras.
Googlade lite nu, och läste att det kommer ta tid att utveckla sitt rökande, så att man kan urskilja alla smaker som nämns, stämmer detta? Jag försökte känna efter smaker som choklad,sötma osv.. Kanske är fel på mig och inte att ciggarrerna är torra? Tack, hoppas ni hade en trevlig helg

EDIT: Blev att beställa nu ändå haha

Fråga: Hur länge bör cigarrerna ligga i Humidorpåsen innan dom har rätt fuktighet? Likaså för en vanlig Humidor, hur länge skall dom ligga för att få rätt fuktighet. Tack
Senast redigerad av TouchOfRed 2014-03-30 kl. 19:55.
Citera
2014-03-30, 21:49
Medlem
Köp några boveda humipacks 65% från brobergs eller på internet och sätt dessa i en stor tättslutande noggrant tvättad tupperwarebehållare som du förvarar någonstans mörkt under 20 grader. Öppna då och då för att få in fräsch luft och låta cigarrerna andas.

Alla cederträdetaljer, askar och lådor stoppar du med i tupperdoren då dessa ger arom och motverkar mögel och stora skiftningar i fuktighet.

Billigt, rymligt och fyller ändamålet någorlunda. Bovedapacksen kan du ej fylla på med vatten direkt, däremot om du har dem i en annan påse med hög luft fuktighet så suger de upp fukten och går sedan att återanvända.

Låt dem ligga där i någon/några månader ifall de har torkat ut. En humidor släpper igenom mycket luft och kräver en del omsorg. Bovedapacksen ska vara riktigt grymma då de är sk. tvåvägsfuktare (dels fuktar och torkar luften över en viss relativ fuktighet).
Citera
2014-03-31, 06:28
Medlem
Citat:
Cigarrer som torkat ut i en plastpåse brukar ofta gå att återfukta med gott resultat då de inte tappat lika mycket arom jämfört med om de hade legat framme helt nakna eller luftigt i en icke befuktad låda.

För att resultatet ska bli bra är det viktigt att återfuktningen inte sker för snabbt samt att cigarrerna får ligga och stabilisera sig en vecka eller två efter att de återfått normal fukthalt igen.

Köp en Humipouch eller liknande för 65 % RH och lägg in cigarrerna insvepta i ett lager vanligt plastfolie. Den tunna plasten fördröjer återfuktningen och minskar risken för att cigarrerna spricker. Avlägsna plastfolien efter några dagar och vänta som sagt ytterligare en vecka eller två innan du provpuffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in