Citat:
Ursprungligen postat av
pickledonion
1:Ett billigt alternativ till en humidor är en "plastidor". Du har i princip en plastlåda som du vid behov tätar och sedan slänger du i så kallade humibeads och eventuellt en hygrometer.
Kind cigars är väl i princip den enda återförsäljaren i Sverige (vad jag vet) av humibeads. Humibeads är ganska ekonomiskt då du fuktar dessa med destillerat vatten vilket du hittar till en ganska låg kostnad på många apotek och du frågar personalen.
2:Vill du bara prova på så hade jag nog valt en humidårpåse (humipouch). Jag har dock inga erfarenheter av sådana personligen men de beskrivs kunna hålla cigarrer fräscha i ett par månader.
3

et är bättre att köpa bara ett par cigarrer än att slänga sina pengar på saker som ändå bara ligger och torkar.
4:När folk varit i Karibien och köpt med sig hela lådor hem utan att ha bra förvaring för dem blir jag lite ledsen. Du kan nämligen räkna med att cigarrerna är förstörda om de legat i en sådan låda en stund. De goda och aromatiska oljorna i tobaken lär avdusnta och det är vad som gör att cigarren inte går att återställa om den en gång torkat ut.
5:Jag tycker i all fall att det är fint att du vill ge "hobbyn" en ärlig chans, som du säger. Tänk bara på att även tändning av cigarren är förvånansvärt viktig. Se till att inte bränna cigarren genom att hålla den direkt i en låga. Detta är något jag även påpekat tidigare i tråden. Det är ingen cigarett du röker, det är en cigarr. Behandla den inte som en cigarett.

1:Jag har dock sett vissa som använder sig utav en Pelican Case som Humidor. Och jag har en sån som jag har mina knivar i, men dom kan jag ta ut och offra utrymmet för cigarrer tillfälligt.
2:Om jag köper en Humipouch, (
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...67d84d64cf0c58 ) måste jag köpa en Hygrometer och allt man behöver, eller kan jag bara lägga i cigarrerna i påsen och sen är det klart?
3: Jag tänkte köpa ett par/tre stycken, i 50-70krs klassen.
4:Okej, det var synd. Då kan jag säga det till brorsan. Så han inte får fel uppfattning om cigarrökning. Att det är äckligt osv, fast det är han som röker en felaktig cigarr.
5: Absolut, det ser så fridfullt ut att bara sitta och njuta av en cigarr och livet. Så detta är absolut något jag vill ge en ärlig chans. Har inga hobbys jag kan "njuta" av så att säga. Plus att jag har bara dyra hobbys, så då kanske jag kan ge upp nån hobby mot cigarrerna. (Om jag nu röker en cigarr med rätt fuktighet och gillar det)
Ang, Tändningen: Man ska tända den genom att hålla lågan en bit ifrån, och låta cigarren självandtända?
Tyvärr när jag tända dom två jag rökte, även fast jag visste att jag inte skulle göra så, så gjorde jag så ändå. Och det kanske bidrog till att smaken blev densamma på båda cigarrerna, och att dom var torra.
Ena ciggarren har legat i en Cigarrtub under hela tiden jag haft den. Men två månader kanske ändå är för länge oavsett?
Ledsen för alla frågor.