2013-11-18, 22:00
Medlem
Det är klart att utbudet av ickekubanska cigarrer inte är detsamma hos de svenska näthandlarna som hos de amerikanska men det är ändå en helt annan situation jämfört med för bara fem år sedan. Kollar man in t.ex. Cigarrfixaren, Den anspråkslösa cigarraffären, Framcigarr, Cubano och naturligtvis Mellgrens, Cigarrummet och Brobergs så finns ändå väldigt mycket bra cigarrer att uppbringa.

Vad det gäller usprungsfrågan håller jag mig gärna till petit coronas, företrädesvis Bolívar och Partagás, men det finns många ickekubanska cigarrer jag tycker om, se mina tidigare tips i denna tråd.
Citera
2013-11-19, 00:56
Medlem
TobaksHasses avatar
Råkade klicka lite fel och hamnade här. Ska nog klicka fel oftare för att det var en jäkligt trevlig tråd? Speciellt som jag tänkt odla och rulla egna cigarrer i framtiden.
Citera
2013-11-19, 08:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
brutefish
Jag håller inte med dig.
Det är dock ingen idé att diskutera saken vidare med dig då det är som att diskutera med en karusell.
använd citatfunktionen när du svarar.
det är lugnt, man kan inte vara överens om allt.
Citera
2013-11-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Råkade klicka lite fel och hamnade här. Ska nog klicka fel oftare för att det var en jäkligt trevlig tråd? Speciellt som jag tänkt odla och rulla egna cigarrer i framtiden.

Låter spännande! Kan man göra det i Sverige? När ska detta ske och är det lagligt?
Citera
2013-11-19, 12:53
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edizeus
Låter spännande! Kan man göra det i Sverige? När ska detta ske och är det lagligt?
Helt lagligt är det, har de senaste 3åren odlat tobak för snus. Men nu har jag tänkt göra någon cigarr och lite piptobak bara för sakens skull.
Fröerna låter jag gro efter jul någon gång, Burley tar lite längre tid på sig i början så att dem sår jag först och låter de andra vila någon vecka så att dom ligger hyffsat lika.
Citera
2013-11-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Vad jag förstått är det svåra med cigarrtobak själva fermenteringen. Har du klara tankar kring hur du ska fixa det?
Citera
2013-11-20, 00:04
Medlem
Trevligt med en cigarr tråd,

Gör mitt första inlägg

Då jag aldrig handlat cigarrer via nätet innan så passar jag på att fråga dom som har gjort det

Pratade med en trevlig dam på bestcigarprices.com dom har ju inga kubaner men det spelar ju inte så stor roll dom hade iallfall ett stort utbud

Tyvärr skickar dom bara via UPS vilket jag absolut inte gilla. Någon som har handlat där? eller liknande med tex ups hur hanterades det hur mycket extra kostar det i slutändan?

Gärna lite länktips där ni handlar
Citera
2013-11-20, 00:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban98422
Trevligt med en cigarr tråd,

Gör mitt första inlägg

Då jag aldrig handlat cigarrer via nätet innan så passar jag på att fråga dom som har gjort det

Pratade med en trevlig dam på bestcigarprices.com dom har ju inga kubaner men det spelar ju inte så stor roll dom hade iallfall ett stort utbud

Tyvärr skickar dom bara via UPS vilket jag absolut inte gilla. Någon som har handlat där? eller liknande med tex ups hur hanterades det hur mycket extra kostar det i slutändan?

Gärna lite länktips där ni handlar
vad är det för fel på UPS? du vill ju ha hem det så snabbt som så det inte ligger och skumpar omkring på vägen onödigt mycket.

jag har handlat där. det funkar bra.

hur det hanteras? ja du det är svårt som fan att veta då man inte får vara med godset på vägen, men kurirgods, likt UPS, går ju snabbare och handskas lite snällare än "vanligt flyggods".

svårt att svara på din sista fråga. du får ju betala moms, tull, skatt och avgifter om det hamnar hos tullen. men du kommer ju ändå under svenska priser, dock så måste man handla på sig lite för att det ska vara en bra affär.
Citera
2013-11-21, 00:26
Medlem
har använt ups förr och är helt enkelt missnöjd med dom.

Självklart menar jag ju inte hur ups hanterar det på vägen utan från beställning till dörren.

Hur många gånger har du handlar där? uppskattningsvis hur många paket hamnar hos tullen?

och finns det något sätt att räkna på vad tex ciggarer av värde 50$ hamnar i skatteväg? moms vet jag ju är 25% dock.

Så där är ju 12.50$ skattar man även momsen?
Citera
2013-11-21, 08:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
har använt ups förr och är helt enkelt missnöjd med dom.

Självklart menar jag ju inte hur ups hanterar det på vägen utan från beställning till dörren.

Hur många gånger har du handlar där? uppskattningsvis hur många paket hamnar hos tullen?

och finns det något sätt att räkna på vad tex ciggarer av värde 50$ hamnar i skatteväg? moms vet jag ju är 25% dock.

Så där är ju 12.50$ skattar man även momsen?
ok. tja, skickar dom med UPS så är det ju bara att gilla läget, jag tycker UPS funkar bra.

gällande vad som hamnar hos tullen, förr var det mycket enklare men idag så tycker jag du bör räkna med att det fastnar, för det är störst sannolikhet, du har tur om du kommer undan.

så här räknar man.
varans värde, säg 50 dollar
frakt, säg 30 dollar
då blir det tillsammans 80 dollar, på det beloppet räknar man sedan tull (Cigarrer - tull 86 öre/styck, skatt 207 öre/styck) sen på det är det moms.

utöver detta så tillkommer avgifter för hantering av godset gällande intullning.

så att köpa garrar för 50 dollar är lite väl i underkant för att det ska bli någon affär av det hela.
Citera
2013-11-21, 11:58
Medlem
Jag gillar inte läget, Men jag accepterar det

Hur tullar man frakt? det är ju ingen vara.

50 vara bara en exempelsumma.

Men tack för infon iallfall, Även om man inte tjänar så mycket i slutändan så har dom ju iallfall ett sortiment som vi inte direkt har här
Citera
2013-11-21, 12:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag gillar inte läget, Men jag accepterar det

Hur tullar man frakt? det är ju ingen vara.

50 vara bara en exempelsumma.

Men tack för infon iallfall, Även om man inte tjänar så mycket i slutändan så har dom ju iallfall ett sortiment som vi inte direkt har här
varans totala inköpsvärde är det man tullar, dvs varans värde, frakt och eventuella andra saker blir då ett totalt inköpsvärde, sen efter det tull på det beloppet (+ tobaksskatt) och sen sedan till slut moms på allt detta. samt tull och handläggningsavgifter till speditionsfirman.

ok då är jag med, när, ska man dra hem garrar från utlandet så är det, enligt mig, mest fördelaktigt att plocka hem för några tusenlappar, samt dyrare stickor eftersom skatten inte är baserat på värdet utan bara på själva enheten (dvs samma skatt oavsett om den kostar 30kr eller 300kr) samt att du får mindre fraktkostnad att bli momsad/tullad på (lättare paket) eftersom det är färre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in