Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-24, 17:51
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Jag har börjat få upp ögonen för detta med cigarrer och tänkte passa på att köpa hem några från Bangkok. Är det någon som har koll på vad en låda med typ 10st kan tänkas kosta om man lägger dig nånstans i mitten vad gäller pris? Jag menar mellan tumme och pekfinger. Jag har inte så mycket erfarenhet men vet att jag gillade t.ex. Montecristo no 3 och någon Bolivar bland andra. Jag brukar betala runt 10-15 USD styck för en cigarr när jag köper dem, vad kan man räkna att priset då blir för en låda om runt 10st? På tax free?

Kan det vara villigare att köpa dem på stan i Bangkok till och med eller är det en dålig idé?

När jag är i utlandet brukar jag innan avresa notera priser på intressanta och eller mycket populära cigarrer i Sverige. Hittar man ett par av dessa intressanta/polulära cigarrer i utlandet så har man genast en uppfattning om ungefär var priserna ligger relativt till priset hemma. Mitt tips är att försöka kolla upp priser på flygplatsens hemsida, men att hitta en cigarraffär i staden i stället och se vad det kostar. Hittar du inget som är billigare än om det vore köpt i Sverige så är det bara att strunta i det så klart.
Citera
2014-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
...Kan det vara villigare att köpa dem på stan i Bangkok till och med eller är det en dålig idé?
Thailand är tyvärr inget bra ställe att handla cigarrer på. Risken för fakes och dåligt förvarade cigarrer är stor och priserna är inte särskilt bra.
Citera
2014-02-26, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
När jag är i utlandet brukar jag innan avresa notera priser på intressanta och eller mycket populära cigarrer i Sverige. Hittar man ett par av dessa intressanta/polulära cigarrer i utlandet så har man genast en uppfattning om ungefär var priserna ligger relativt till priset hemma. Mitt tips är att försöka kolla upp priser på flygplatsens hemsida, men att hitta en cigarraffär i staden i stället och se vad det kostar. Hittar du inget som är billigare än om det vore köpt i Sverige så är det bara att strunta i det så klart.
Okej, tack för tipset!
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Thailand är tyvärr inget bra ställe att handla cigarrer på. Risken för fakes och dåligt förvarade cigarrer är stor och priserna är inte särskilt bra.
Det var tråkigt. Inte ens på flygplatsens taxfree?
Citera
2014-02-26, 07:19
Medlem
Någon som vet hur rocky patels cigarrer står sig ?
Citera
2014-02-26, 07:25
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Jag har börjat få upp ögonen för detta med cigarrer och tänkte passa på att köpa hem några från Bangkok. Är det någon som har koll på vad en låda med typ 10st kan tänkas kosta om man lägger dig nånstans i mitten vad gäller pris? Jag menar mellan tumme och pekfinger. Jag har inte så mycket erfarenhet men vet att jag gillade t.ex. Montecristo no 3 och någon Bolivar bland andra. Jag brukar betala runt 10-15 USD styck för en cigarr när jag köper dem, vad kan man räkna att priset då blir för en låda om runt 10st? På tax free?

Kan det vara villigare att köpa dem på stan i Bangkok till och med eller är det en dålig idé?

Jag tog mig tid att googla lite åt dig. Hittade en sida med en diskussion på tripadvisor.

7 hours in Bangkok - where to buy cigars

De skriver där att det inte är jättebilligt, men samtidigt verkar det finnas en del ställen att gå till. Så jag rekommenderar dig mitt föregående råd om att kolla upp ett antal populära cigarrer här hemma innan du åker.
Citera
2014-02-26, 07:33
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz

Kul att du frågar. Jag har faktiskt några hemma. Har dock inte provat dem då vädret inte riktigt varit cigarrvänligt de senaste dagarna. Vad jag har läst så verkar de intressanta i alla fall. Funderar du på någon särskild?
Citera
2014-02-26, 08:02
Medlem
Rökte en billig Quentero Brevas för 27 kr nyss som gav mig en riktigt trevlig stund. Jag tycker att Kubanska cigarrer har en helt unik och egen smakprofil som inte kan hittas utanför Kuba trots att man använder cuban-seed i bra jord. Oftast så blir jag besviken på icke-kubanska cigarrer som inte vill leverera. Jag har naturligtvis rökt jättegoda cigarrer som kommer utanför Kuba men dom flesta är inte alls så speciella.
Citera
2014-02-26, 08:18
Medlem
Citat:
Jag tog mig tid att googla lite åt dig. Hittade en sida med en diskussion på tripadvisor.

7 hours in Bangkok - where to buy cigars

De skriver där att det inte är jättebilligt, men samtidigt verkar det finnas en del ställen att gå till. Så jag rekommenderar dig mitt föregående råd om att kolla upp ett antal populära cigarrer här hemma innan du åker.
Jag befinner mig på resande fot redan, men Thailand är sista stoppet. Hade det inte varit för att jag saknar humidor och är borta en lägre tid så hade jag passar på i dominikanska republiken!

stort tack för att du googlade åt mig hur som helst. Jag ska kika lite på Brobergs och jämföra prisläget på plats. Annars får jag kanske bita i det sura äpplet och betala för SEK i Sverige. Jag noterar att tex Montecristo no3 som jag nämnde inte är så dyr ändå. Trist att de bara säljs i styck eller i lådor om 25st.

Har du kanske till och med ett tips på en cigarr du tycker om i prisklassen 50-70:- (på en höft, några tior hit eller dit är inget problem) styck som man borde titta in som nybörjare? Den behöver inte vara hur mild som helst, men kanske inget som slår en till golvet på ett bloss heller. En fördel är om man kan köpa en låda om 5-7st för någon hundralapp.
Senast redigerad av ettkontobara 2014-02-26 kl. 08:22.
Citera
2014-02-26, 09:35
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Jag befinner mig på resande fot redan, men Thailand är sista stoppet. Hade det inte varit för att jag saknar humidor och är borta en lägre tid så hade jag passar på i dominikanska republiken!

stort tack för att du googlade åt mig hur som helst. Jag ska kika lite på Brobergs och jämföra prisläget på plats. Annars får jag kanske bita i det sura äpplet och betala för SEK i Sverige. Jag noterar att tex Montecristo no3 som jag nämnde inte är så dyr ändå. Trist att de bara säljs i styck eller i lådor om 25st.

Har du kanske till och med ett tips på en cigarr du tycker om i prisklassen 50-70:- (på en höft, några tior hit eller dit är inget problem) styck som man borde titta in som nybörjare? Den behöver inte vara hur mild som helst, men kanske inget som slår en till golvet på ett bloss heller. En fördel är om man kan köpa en låda om 5-7st för någon hundralapp.

Jag är nog inte den bästa personen att fråga då jag själv ser mig som en nybörjare i allra högsta grad. Men jag skall tipsa om tre av de kubaner jag provat som jag har uppskattat mest:

Quintero Favoritos ~ 32 kr. Jättetrevligt format, prisvärd i mina ögon
Partagas Mille Fleur ~50 kr. Har bara provat en, men jag gillade den. Kommer att köpa fler.
Montecristo no 4 ~90 kr. Ja, vad skall man säga. Otroligt god.

Quinteron och Monten är cigarrer jag definitivt kommer att köpa lådor av.
Citera
2014-02-26, 11:33
Medlem
Citat:
Jag är nog inte den bästa personen att fråga då jag själv ser mig som en nybörjare i allra högsta grad. Men jag skall tipsa om tre av de kubaner jag provat som jag har uppskattat mest:

Quintero Favoritos ~ 32 kr. Jättetrevligt format, prisvärd i mina ögon
Partagas Mille Fleur ~50 kr. Har bara provat en, men jag gillade den. Kommer att köpa fler.
Montecristo no 4 ~90 kr. Ja, vad skall man säga. Otroligt god.

Quinteron och Monten är cigarrer jag definitivt kommer att köpa lådor av.

Håller helt klart med om Montecristo No.4 är väldigt god. Deras No.2 är några snäpp bättre, 2:an är en av mina favoriter och vann tydligen bästa cigarr 2013.
Romeo y Julieta short churchills är också en favorit som jag tycker att man borde testa.

Quintero är väldigt bra "budgett" cigarrer som kan rökas när man inte har mer än 30 minuter på sig att röka!
Så instämmer med föregående talare om Quintero och Monte
Citera
2014-02-27, 02:46
Medlem
Citat:

Rocky patel Edge är en som står sig fint.
kostar runt 90:- och har en röktid på ca 45-60min.
Medium stark med lite peppartoner.
Finns på mellgrens i gbg

Jörgen
Citera
2014-02-27, 14:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
En av mina favoritproducenter. Har ett väldigt brett sortiment men alla finns inte i Sverige. Överlag alltid välgjorda, ganska lättuppskattade smaker som brukar få bra recensioner.
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
Rocky patel Edge är en som står sig fint.
kostar runt 90:- och har en röktid på ca 45-60min.
Medium stark med lite peppartoner.
Finns på mellgrens i gbg

Jörgen
Den är fin, men skulle påstå att det är en av de mildaste cigarrerna jag rökt.
Senast redigerad av Killer-queen 2014-02-27 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in