2012-04-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
Om du inte har så gott om pengar så är mitt förslag att komma över en tom cigarrlåda och köpa en plastlåda där den tomma cigarrlådan får plats i, som du sedan tätar. Sen köpa beads som du lägger i plastlådan men utanför cigarrlådan. Då kan du ha ett litet lager hemma.

Plastlådan kan du köpa på clas olsson. Beads finns på http://heartfeltindustries.com/categ...Humidity+Beads. Cigarrlådan kan säkert få tag på om du frågar i en cigarrbutik. Annars kan du be om en om du beställer från cigarrlagret eller gotteftermaten. Cigarrentusiaster är ofta hjälpsamma för nybörjare. Kan tippa på att det kommer kosta 300-400 kr allt som allt. Då får du definitivt en bra låda där du kan ha ett litet lager cigarrer att nalla ifrån lite då och då.

Edit:
Angående cigarrer att rekommendera så är det lite svårt. Man får testa sig fram helt enkelt även fast det känns som att ge sig ut i en djungel. Romeo y julieta, el rey del mundo (gud vad jag älskar det namnet!), och Hoyo de Monterrey är cigarrer av lite mildare sort som nybörjare brukar uppskatta (jag uppskattar fortfarande dessa märken!). Dessa märken har också cigarrer till ett överkomligt pris till skillnad från t.ex. cohiba eller trinidad.
Av ickekubaner vågar jag inte riktigt rekommendera då min erfarenhet är mer begränsad. Jag vill inte ha det på mitt samvete att riskera att rekommendera dåliga märken så jag överlåter det åt någon annan. Jag vågar dock rekommendera padrón och rocky patel.

Att köpa 2-3 olika cigarrer av samma märke brukar ofta ge en fingervisning om vad märket erbjuder. Sen borde man tänka på att märken som partagas antagligen skulle avfärdas av många nybörjare pga av den kraftiga smaken och aromen så det gäller att skilja på vad man tycker är "för mycket" och vad som bara är icke tilltalande för en.

Lycka till i den underbara världen av alla olika slags cigarrer!

Jag har hyfsat med pengar eftersom jag inte slösar så jättemycket utom när jag dricker, och eftersom det är studentpriser när jag dricker så blir det inte så farligt ändå. Med det sagt har jag ändå ingen lust att lägga ut en förmögenhet på cigarrer och tillbehör. Tror dock det blir att köpa en proper humidor, det känns som att jag har råd med det, men det blir väl inte den finaste och dyraste utan någon som rymmer typ 25 st. Tveksamt om jag ens kommer fylla upp en sån på ett tag.

Men men, ett stort tack för guiden, ska testköpa några cigarrer av de märken du nämnde i samma veva som jag fixar humidor och så. Fler tips mottages tacksamt!
Citera
2012-04-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Jag har hyfsat med pengar eftersom jag inte slösar så jättemycket utom när jag dricker, och eftersom det är studentpriser när jag dricker så blir det inte så farligt ändå. Med det sagt har jag ändå ingen lust att lägga ut en förmögenhet på cigarrer och tillbehör. Tror dock det blir att köpa en proper humidor, det känns som att jag har råd med det, men det blir väl inte den finaste och dyraste utan någon som rymmer typ 25 st. Tveksamt om jag ens kommer fylla upp en sån på ett tag.

Men men, ett stort tack för guiden, ska testköpa några cigarrer av de märken du nämnde i samma veva som jag fixar humidor och så. Fler tips mottages tacksamt!

Kom ihåg bara att många cigarrbutiker ofta överfuktar cigarrerna så det är bra att låta dom ligga i humidoren i nån månad innan man röker dom.

Om du ska köpa en humidor så hänvisar jag till en tidigare post jag gjorde ifall du missade den.
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
Många rekommenderar att inte satsa på en liten humidor när man gör sitt första köp eftersom den snabbt blir full. Jag köpte min första som hade kapacitet för ca 50 st och efter två år så hade jag vuxit ur den. Iof så köper jag mest tjockare cigarrer och då kan man inte få plats med lika många men ändå. Det är så många som klagar att humidoren är för liten men jag har aldrig hört om personer som har klagat att den är för stor. Min rekommendation är att köpa en som har kapacitet för 75 st så kan man köpa cigarrer i lugn o ro utan att oroa sig för att fylla den till max.

Grejen är att många som börjar gå in mer för cigarrökandet säger ofta i början att dom inte kommer röka så ofta utan bara "nån gång ibland" så då det är lika bra att ha en liten som är lite billigare. Ofta så slutar det med att dom köper en ny inom ett år (om dom ens låter tiden gå så länge).
Det som är bra med cigarrer är att man kan ha ett ett oändligt lager och bara låta det ligga ifall man inte vill röka så man förlorar verkligen inget på att köpa en större humidor och fylla den med 30-50 st. och sen kanske inte röka något på en 2-3 månader om man nu inte känner för det. En till fördel med större humidorer är att man kan långlagra fler cigarrer än en liten. Det är de jag stör mig mest på med min medelstora humidor, hälften av alla cigarrer som ligger där inne vill jag låta ligga mellan 1-5 år och då blir det svårt att få plats med alla andra man vill köpa och röka mer omgående.

Men alla gör som dom vill, är man den som alltid har varit "bara någon gång ibland" och alltid håller sig för att inte gå in i absurdum med vissa saker och börja slösa en del så ska man lyssna på sig själv vad man tror är bäst. Det är bara det att nästan alla cigarrentusiaster sa till sig själv i början (inkl. mig själv) av sin cigarrkarriär att "det här ska jag bara göra nån gång ibland, endast vid festligare tillfällen. Det här ska inte bli en "grej"! Jag kommer ändå inte kunna lägga mycket pengar på det, jag måste prio andra saker". Sen blir man lite äldre och får mer pengar/får skatteåterbäring/arv och det bara kliar i fingrarna att köpa ett större lass och så har man inte utrymmet...
Citera
2012-04-18, 01:15
Medlem
Oscar-sans avatar
Jag har tidigare endast rökt två cigarrer, Macanudo maduro och Montecristo No. 4. Gillade dessa två skarpt!

Söker nu någon annan cigarr att röka! Någon som skulle kunna vara vänlig att rekommendera en cigarr till en nybörjare? Helst under 100kr. Skulle vara jättebussigt! :)
Citera
2012-04-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-san
Jag har tidigare endast rökt två cigarrer, Macanudo maduro och Montecristo No. 4. Gillade dessa två skarpt!

Söker nu någon annan cigarr att röka! Någon som skulle kunna vara vänlig att rekommendera en cigarr till en nybörjare? Helst under 100kr. Skulle vara jättebussigt!
Sök på mina tidigare inlägg i tråden!
Citera
2012-04-18, 18:28
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Söker nu någon annan cigarr att röka! Någon som skulle kunna vara vänlig att rekommendera en cigarr till en nybörjare? Helst under 100kr. Skulle vara jättebussigt!

Rekommenderar starkt: Hoyo de Monterrey Epicure no2 (Robusto)
Citera
2012-04-18, 19:33
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Rekommenderar starkt: Hoyo de Monterrey Epicure no2 (Robusto)

Tack för tipset! Tittade på en recension av cigarren och lade märke till att den inte brann särskilt bra, den var ojämn. Är detta vanligt? Jag skulle behöva en cigarr man inte behöver bry sig så mycket om, endast att röka den!
Citera
2012-04-18, 22:05
Medlem
Citat:
...Jag skulle behöva en cigarr man inte behöver bry sig så mycket om, endast att röka den!
Med kubanska cigarrer är det så att även om smaken ofta kan vara bland det bästa som går att uppbringa så lämnar tyvärr konstruktionen ofta mycket att önska!

Kvaliteten har blivit mycket jämnare under 2000-talet men vill man röka havannacigarrer får man acceptera att man då och då sitter med en nitlott i nypan. Dessutom är det så att kubanska cigarrer är lite mer kinkiga än cigarrer från andra länder vad det gäller stabilisering vid rätt fuktighet då de lätt får just brandproblem, tight drag eller brinner surt/bittert när de är något överfuktade.

Köper du enstaka cigarrer över disk är det bra att få dem snoppade i butiken så du kan kontrollera att draget är bra. Känns de väldigt mjuka samtidigt som draget är dåligt kan en tids torrförvaring, så kallad "dry boxing", få den uppsvällda tobaken att krympa något och åter igen öppna upp de stängda passagerna för röken. Detta kan dock ta några dagar/veckor och görs bäst i en plastlåda eller plastpåse utan fuktare som luftas då och då. Ofta fungerar det bra med att bara låta cigarren ligga framme några timmar eller någon dag men uttorkningen sker skonsammare och jämnare i en behållare.

Macanudo maduro och Montecristo No. 4 och två helt väsensskilda cigarrer så det är lite svårt att rekommendera utifrån dessa. Om du berättar var du handlar så är det enklare att göra rekommendationer utifrån ditt tillgängliga sortiment.
Citera
2012-04-18, 22:33
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Tack för tipset! Tittade på en recension av cigarren och lade märke till att den inte brann särskilt bra, den var ojämn. Är detta vanligt? Jag skulle behöva en cigarr man inte behöver bry sig så mycket om, endast att röka den!

Vad var det för recension? Det är en bra cigarr, men såklart beror det på skörd och årgång också. Alla cigarrer är ju inte lika från år till år och det kan även finnas någon mindre bra i en låda.

Cigarrer ska man inte "endast röka"! Man SKA vårda dem, njuta av dem så som en kvinna!
Citera
2012-04-18, 22:53
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om du berättar var du handlar så är det enklare att göra rekommendationer utifrån ditt tillgängliga sortiment.

Jag har aldrig köpt en cigarr i butik, om jag ska vara ärlig. Montecriston fick jag i gåva av en vän och Macanudon köpte jag när jag var på kryssning. Vet inte ens om det finns cigarr-butiker här jag bor! Hur är det att beställa över internet? Till exempel från cigarrlagret.se?

Har för övrigt ingen humidor

Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Vad var det för recension? Det är en bra cigarr, men såklart beror det på skörd och årgång också. Alla cigarrer är ju inte lika från år till år och det kan även finnas någon mindre bra i en låda.

Cigarrer ska man inte "endast röka"! Man SKA vårda dem, njuta av dem så som en kvinna!

Recensionen - http://www.youtube.com/watch?v=e5-qSI5fUXU

Missförstå mig rätt när jag säger "endast röka". Formulerade mig kanske lite klumpigt, men jag menade att jag ska slippa bry mig om hur den brinner, och endast fokusera på att njuta av cigarren!

Pratade just med en polare på Skype. Han nämnde Padron och sa att dom är i överlag väldigt bra cigarrer och brinner bra. Kan detta vara något att satsa på?
Citera
2012-04-18, 23:54
Medlem
Numes avatar
Citat:
Jag har aldrig köpt en cigarr i butik, om jag ska vara ärlig. Montecriston fick jag i gåva av en vän och Macanudon köpte jag när jag var på kryssning. Vet inte ens om det finns cigarr-butiker här jag bor! Hur är det att beställa över internet? Till exempel från cigarrlagret.se?

Har för övrigt ingen humidor
Cigarrlagret har väl bland de bättre priserna. Väldigt trevlig kille f.ö, det är även gotteftermaten.se killen (kommer inte ihåg namnen just nu ).
Båda skickar sakerna väldigt snabbt, brors lite på dock vad du köper. Jakob! (cigarrlagret) har inte spec. mycket i lager, så om så går det inte lika snabbt såklart men aldrig tagit mig mer än ca en vecka.

Om du ska köpa nån lite större kvantité skaffa humidor, men om du inte är lika insnöad på och skaffa något snyggt o ha framme som jag så skit i o köpa en "riktig" utan kör istället på en plastidor (tätslutande plastlåda, fuktare av något slag samt hygrometer) kolla sök etc på cigarrprat.se
Tror dessa 30kronors cigarrpåsar i vart fall cigarrlagret har, lär funka rätt bra för en handfull cigarrer i någon vecka, och säkert enstaka cigarrer om du röker dem på tre-fyra dar lär räcka med ziplockpåsar.

Finns massvis med bra cigarrer så jag ska inte gå in på det, men satsa på lite mindre format, så får du mer känn vad märkena erbjuder. Om du inte har lust o bränna stålar dvs.
Citera
2012-04-21, 19:30
Medlem
Luigis avatar
Åker till Magaluf (Mallorca) i sommar för att festa och sola men självklart blir det en hel del cigarrökning på balkongen med Någon som kan tipsa om någon bra butik? Finns väl tobaksaffärer vid varje gatuhörn men kanske någon affär med bra utbud av Cohiba och andra fina sorter?
Citera
2012-04-22, 23:04
Medlem
PurdusMajors avatar
Fick en Luis Martinez Silver Selection(glastub). Vad vet ni om den, är den något speciellt eller kan man helt sitta ensam iskogen och röka den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in