2013-07-04, 17:48
Medlem
tips på cigarrer som liknar Montecristo No. 4 i smaken skulle vara nice att få
Citera
2013-07-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crusadelight
tips på cigarrer som liknar Montecristo No. 4 i smaken skulle vara nice att få
Det finns ingen cigarr som smakar exakt som Montecristo No. 4 men många kubanska marevas/petit coronas har liknande profil, vissa bättre och andra sämre.

Här är några förslag på cigarrer i ungefär samma storlek som jag personligen tycker är bättre än montefyran:

Cohíba Siglo II
Bolívar Tubos No. 2
Bolívar Petit Coronas (sannolikt exakt samma cigarr som ovan fast utan tub)
H. Upmann Petit Coronas
Por Larrañaga Petit Coronas
Ramón Allones Small Club Coronas
Citera
2013-07-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det finns ingen cigarr som smakar exakt som Montecristo No. 4 men många kubanska marevas/petit coronas har liknande profil, vissa bättre och andra sämre.

Här är några förslag på cigarrer i ungefär samma storlek som jag personligen tycker är bättre än montefyran:

Cohíba Siglo II
Bolívar Tubos No. 2
Bolívar Petit Coronas (sannolikt exakt samma cigarr som ovan fast utan tub)
H. Upmann Petit Coronas

Tack så mycket! Har du nått tips på vilken av dessa jag skulle beställa först för att smaka på? Hem staden har ingen tobaksbutik, så måste beställa
Citera
2013-07-06, 02:21
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Har du nått tips på vilken av dessa jag skulle beställa först för att smaka på? Hem staden har ingen tobaksbutik, så måste beställa

En väldigt bra lista. Jag lägger gärna till punch petit coronations, Hoyo de monterry, el rey del mundo, partagas och romeo y julieta på listan som har bra petit coronas. Om det var jag som skulle ge bort ett paket till en kompis hade jag tagit:

H. Upmann (byt ut petit coronan till en coronas major)
Rey del mundo petit corona
Romeo Y julieta No 2
kanske punchen..

Men det är jag. Läs lite smakbeskrivningar och ta dom som verkar intressanta annars. Dom ända som jag tycker man borde vänta med är bolivar och partagas eftersom dessa är väldigt kraftiga, dock väldigt goda.
Citera
2013-07-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
En väldigt bra lista. Jag lägger gärna till punch petit coronations, Hoyo de monterry, el rey del mundo, partagas och romeo y julieta på listan som har bra petit coronas. Om det var jag som skulle ge bort ett paket till en kompis hade jag tagit:

H. Upmann (byt ut petit coronan till en coronas major)
Rey del mundo petit corona
Romeo Y julieta No 2
kanske punchen..

Men det är jag. Läs lite smakbeskrivningar och ta dom som verkar intressanta annars. Dom ända som jag tycker man borde vänta med är bolivar och partagas eftersom dessa är väldigt kraftiga, dock väldigt goda.

blev sjukt sugen på att testa Romeo Y julieta No 2 tack för tipsen!
Citera
2013-07-07, 11:00
Medlem
Citat:
blev sjukt sugen på att testa Romeo Y julieta No 2 tack för tipsen!
RyJ är ett bra marca (= märke eller fabrikat) för nybörjaren då de har en bred men snäll profil. Personligen blir jag dock sällan sugen på dem då inget sticker ut vilket gör RyJ lite karaktärslöst jämfört med många andra marcas. Som en första representant för "havannabuljongen" så är det dock inte alls dumt.
Citera
2013-07-08, 15:23
Medlem
Gravers avatar
Är helt grön inom detta område så söker hjälp ifrån mer erfarna rökare om Santa Damiana Petit Coronas är en bra cigarr för en nybörjare?
Citera
2013-07-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Är helt grön inom detta område så söker hjälp ifrån mer erfarna rökare om Santa Damiana Petit Coronas är en bra cigarr för en nybörjare?

Det är inget märke jag provat själv och utifrån vad jag har läst om märket så har jag inget intresse i att prova den. Vad jag har läst så ska dom vara väldigt milda vilket alltid är bra för nybörjare.
Utifrån ovan så skulle jag testa om jag var du. Enligt mig finns det sällan en förlust att köpa en cigarr man aldrig provat iom att man testar något nytt. Var den inte bra så vet man. Var den bra, jamen vad trevligt! Då har man hittat något man tycker om.
Det är nog all info jag kan ge. Om du vill testa något från kuba (vilket jag tycker är ett säkrare kort) så har du en lista lite längre upp i tråden.

Lycka till och kom gärna tillbaka efter du testat och berätta vad du tyckte!
Citera
2013-07-08, 21:30
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
Utifrån ovan så skulle jag testa om jag var du. Enligt mig finns det sällan en förlust att köpa en cigarr man aldrig provat iom att man testar något nytt. Var den inte bra så vet man. Var den bra, jamen vad trevligt! Då har man hittat något man tycker om.

+1

Många som röker cigarr provar en mängd cigarrer. Man hör vad andra säger och man läser om dem på nätet och känner att just denna cigarrens smakbild kanske passar mig. Man provar och sedan vet man.
Citera
2013-07-18, 12:34
Medlem
Har totalt fallit för Davidoffs 2000, har rökt tre st av dessa. Jag har dock inte rökt några andra Davidoffprodukter innan men ett gäng andra sorter.

Är slagen över hur lena och aromatiska trots sin mildhet dessa cigarrer är. Perfekt rullade med extremt lätt drag och väldigt bra rök. Marmoreringen på askan är fantastisk och jag tror att dessa är rejält lagrade iom lenheten och den fina marmoreringen. Enda problemet är priset
Citera
2013-07-18, 12:53
Medlem
Numes avatar
Tycker ni om Oliva? Röker en serie V i lancero fason justnu. Verkligen bra omväxling till de kubanska, väldigt fruktigt, typ plommon.
Bara testat ett fåtal av deras.
Citera
2013-07-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Tycker ni om Oliva? Röker en serie V i lancero fason justnu. Verkligen bra omväxling till de kubanska, väldigt fruktigt, typ plommon.
Bara testat ett fåtal av deras.
Jag har rökt ett gäng av serie V och jag tyckte de var bra. Ingen komplexitet eller dynamik men en väldigt trevlig och mullig smak av typiskt nicaraguanskt snitt utan att vara alltför snusaktiga eller starka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in