2013-08-05, 21:59
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Har du vanligt vatten i en skål så blir det ju "destillerat" när det förångas.

Eh, hur menar du nu?!
Citera
2013-08-06, 16:40
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Eh, hur menar du nu?!
Mineraler och salter förångas inte utan blir kvar i kärlet, så när man ställer in ett kärl i den nya humidoren i syfte att snabbare få upp fuktigheten så är det overkill att ha destillerat vatten i det.
Citera
2013-08-06, 17:54
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Mineraler och salter förångas inte utan blir kvar i kärlet, så när man ställer in ett kärl i den nya humidoren i syfte att snabbare få upp fuktigheten så är det overkill att ha destillerat vatten i det.

Källa på detta tack!

Så nedanstående stämmer inte?

"För att erhålla destillerat vatten kokas vanligt vatten (kranvatten, sjövatten eller liknande, som även innehåller "främmande" ämnen) varvid ångan leds till en separat behållare där den kyls ner, så att vattnet kondenserar till flytande form igen. Andra ämnen förblir genom denna process kvar på bottnen av ursprungsbehållaren."
Citera
2013-08-06, 22:29
Medlem
Mineralerna som stannar kvar i träet eller i behållaren är hygroskopiska och ger således lägre luftfuktighet då ekvilibrium nås vid lägre relativ fuktighet.

Att göra destillerat vatten är enkelt, om du har en tekanna med ett rör du häller genom så är det bara att hänga ett glas uppochner på det. Ångan kondenseras och rinner ner längs med väggen och under kan du ha ett uppsamlingskärl.
Citera
2013-08-06, 22:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Källa på detta tack!

Så nedanstående stämmer inte?

"För att erhålla destillerat vatten kokas vanligt vatten (kranvatten, sjövatten eller liknande, som även innehåller "främmande" ämnen) varvid ångan leds till en separat behållare där den kyls ner, så att vattnet kondenserar till flytande form igen. Andra ämnen förblir genom denna process kvar på bottnen av ursprungsbehållaren."
Men ditt KPDM* . Just så destillerar man vatten - man avdunstar det för att sedan kondensera det. Exakt vad som händer om man ställer ner ett kärl vatten i humidoren. Vattnet avdunstar och då omgivningen håller en lägre fukthalt kommer det förångade (avdunstade) vattnet att tränga in i trä och cigarrer utan att ta med sig det baggel som stannar kvar i kärlet.

*Källa-på-det-mongo
Citera
2013-08-06, 23:42
Medlem
Antinomoss avatar
Klart jag vill ha en referens på att man kan destillera vatten utan att koka det!

Men kör på det du...jag håller mig till batterivatten jag
Citera
2013-08-10, 23:24
Medlem
Nu har jag rökt en del cigarr.

Har rökt 5 av följande cigarrer:

Joya de Nicaragua Antano Dark Corojo Torpedo - Brann ojämt och dåligt och täckbladet rullade sig lätt upp. Smakade ganska bra. För högt prisatt.

Excalibur Dark Knight 2. Gillar den mycket. Brann bra och smakade gott.

Cain 660 Habano - Brann sådär och smakade bra men inte så starkt som jag trodde det skulle göra.

La Reloba Robusto - Brann utmärkt och smakade mycket bra. Bra pris. Gillar denna mest.

Annars förstår jag vad en person i denna tråden skrev om Kubaner vs icke-Kubaner. Kubacigarrer smakar mer komplext än icke Kubaner som smakar mer platt.
Citera
2013-08-11, 17:49
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Nu har jag rökt en del cigarr.

Har rökt 5 av följande cigarrer:

Joya de Nicaragua Antano Dark Corojo Torpedo - Brann ojämt och dåligt och täckbladet rullade sig lätt upp. Smakade ganska bra. För högt prisatt.

.

Rökte faktiskt en av ovanstående i robusto som tunnlade (brinner i mitten men täckbladet släpper från inlagan) - dålig konstruktion.

Ibland får man enstaka med dålig konstruktion (oavsett cigarr), men kanske dessa överlag har dålig konstruktion....
Citera
2013-08-21, 19:20
Medlem
thereisalight...s avatar
Fråga till er med större erfarenhet av cigarrer och humidorer än jag. Köpte nyligen in ny humidor på nätet (Coiba Presidente Inclinado). Ser till min stora förvåning 4 st genomgripande hål i humidorens bakvägg. Har ingen aning om varför de är där, fick först tanken att de var ämnade till väggmontering av humidoren, som dock ter sig både korkat och opraktiskt. Försäljaren kunde inte svara på varför hålen finns där, och någon anledning har inte jag heller kunnat komma på. Någon av er som har något klokt att komma med, eller kanske rent av har en likadan?
Citera
2013-08-21, 19:52
Medlem
Antinomoss avatar
thereisalight...

Lät konstigt...

Är det genomgripande hål i meningen hål genom ytterväggarna kommer fukten inte att stanna kvar - alltså är den värdelös.

Prata med leverantören om retur/reklamation.
Citera
2013-08-21, 20:48
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
thereisalight...
Lät konstigt...
Är det genomgripande hål i meningen hål genom ytterväggarna kommer fukten inte att stanna kvar - alltså är den värdelös.
Prata med leverantören om retur/reklamation.

Ja, mycket riktigt, hela vägen genom baksidans yttervägg. Jag är själv väldigt konfunderad just av den anledning du säger. Har pratat med leverantören som själv säger att han inte har någon aning om varför hålen finns där. Det här är ju en förhållandevis flott humidor, så det ska ju inte vara några krångligheter med den tycker man. Jag har mailat tillverkaren med samma fråga, men inte fått svar än. Jag hade hoppats på att någon här skulle ha en likadan och kunna sprida ljus över frågan.
Citera
2013-08-21, 21:31
Medlem
Antinomoss avatar
Poängen är ju att en humidor ska vara så lufttät som möjligt så ingen fukt slipper ut. jag skulle inte acceptera en med hål i oavsett orsaken. Är det en "vägghumidor" borde det framgå mycket klart innan köpet.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in