Citat:
Ursprungligen postat av
fletchman
Med lämnat menade jag att när familjerna som tillverkade cigarrer på kuba lämnade landet tog dom med sig kunskapen samt tobaken, den finns såklart fortfarande kvar på kuba men det är exakt samma tobak som odlas på andra ställen. Var den odlas kommer spela roll för för smak och kvalitet men att det är så speciellt på kuba köper jag inte, det är ju inte så att alla kubanska cigarrer smakar likadant.
Analogin med vin.. det kanske finns ett vindistrikt och en druva i frankrike som anses vara bäst i världen och inget fel i att gilla viner därifrån men om man bara dricker vin från det distriktet och avfärdar allt annat går man miste om otroligt mycket bra vin.
dom smakar annorlunda - om det är bättre eller sämre är upp till den som röker.
är man van vid en speciell smak tenderar man att föredra den och då vinner kubaner för att de funnits tillgängliga under en längre tid + att de nött in varumärkena.
så är det med allt, många människor missar mängder med saker för att de fokuserar på "ett område".
sen kan det vara en grej som faktiskt är till NC's nackdel. då de fokuserat på usa och där bigger is better så har ringstorlekarna varit betydligt massivare än hos kubanska diton.
sedan när de kom till europa så var det nog många som avfärdade dom just för detta.
personligen så gillar jag smala saker, lanceros är en av mina favorit-faconer och då lockar inte alla jumbo-pinnar från NC lika mycket.