2013-04-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Så tråden ska fyllas med skit bara för att vi är på Flashback? Det finns meningslösa tramsdelar på Flashback, kan du inte bara krypa dit istället?

Jag var ärlig och skrev vad jag tyckte. Det var en form av kort recension och absolut inget trams.
Att mitt ordval sen inte passade er är egentligen inte mitt problem.
Citera
2013-04-28, 23:19
Medlem
Citat:
...En god vän till mig ska snart gifta sig och vill ha en bra cigarr. Han är nybörjare (dvs har mer eller mindre bara rökt Statoil-skit) men jag har lovat att ge honom en positiv smakupplevelse. Dock är jag lite tveksam vad jag bör investera i; när han har rökt har han som många andra cigarettrökare ovanan att dra halsbloss, vilket ju förtar upplevelsen av vilken garre som helst. Finns det någon som kan tipsa om en prisvärd nybörjarcigarr som är kraftig, men inte jättestark?

Cohiba etc känns lite som att kasta pengarna i sjön när det inte handlar om någon som kommer uppskatta den. Jag tror dock att det bör vara en Kuban med tanke på dessas status bland personer som inte röker. Den måste ändå kännas exklusivare än Kalles Kalaskiosks utbud. Det är trots allt hans bröllopsdag. Jag tror att någonting i stil med RyJ no 1 ungefär är vad jag letar efter smakmässigt.
Det är svårt att framgångsrikt bjuda cigarettrökare på cigarr. Egentligen tror jag inte det spelar så stor roll vad du väljer då det i bröllopssammanhang handlar mer om känslan än om den faktiska upplevelsen. Vad du än förser honom med är risken att han inte röker den alls eller bara tar några enstaka bloss!

Om du vill satsa på en havanna som inte är för tuff men som ändå ser festlig ut så skulle jag rekommendera någon större och längre modell, t.ex. en churchill/dubbel corona. Jag hade definitivt valt en H. Upmann Sir Winston! Annars finns ju Romeo y Julieta Churchill, San Cristóbal El Morro eller Vegas Robaina Don Alejandro om du inte vill slå till på en Cohíba Espléndidos. (Alla finns hos Kind Cigars!)
Citera
2013-04-29, 14:41
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det är svårt att framgångsrikt bjuda cigarettrökare på cigarr. Egentligen tror jag inte det spelar så stor roll vad du väljer då det i bröllopssammanhang handlar mer om känslan än om den faktiska upplevelsen. Vad du än förser honom med är risken att han inte röker den alls eller bara tar några enstaka bloss!

Om du vill satsa på en havanna som inte är för tuff men som ändå ser festlig ut så skulle jag rekommendera någon större och längre modell, t.ex. en churchill/dubbel corona. Jag hade definitivt valt en H. Upmann Sir Winston! Annars finns ju Romeo y Julieta Churchill, San Cristóbal El Morro eller Vegas Robaina Don Alejandro om du inte vill slå till på en Cohíba Espléndidos. (Alla finns hos Kind Cigars!)
Tack för alla tips, Crazy Swede! Du levererar som vanligt!

Ungefär hur lång leveranstid har Kind Cigars? Har lite tight med pengar innan nästa löning (är självklart inte pank, men har inte råd med några "utsvävningar" den här månaden), kan därför inte beställa innan den 25 maj, men måste ha den innan 1 juni. Annars får jag dra förbi Brobergs nästa gång jag är i Hufvudstaden.

I värsta fall får jag plocka någon ur min lilla låda, men jag har ju inga såna värstingar som ser lika roliga ut som de du tipsat om.
Senast redigerad av Bob Lunta 2013-04-29 kl. 14:46.
Citera
2013-04-29, 14:44
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag var ärlig och skrev vad jag tyckte. Det var en form av kort recension och absolut inget trams.
Att mitt ordval sen inte passade er är egentligen inte mitt problem.
OnT: Att skriva "Den knullade min mun" är ingen recension.

OT: Du hävdar att vårt missnöje inte är ditt problem, men ändå försvarar du din "recension" vilket indikerar att du trots allt har svårt att acceptera kritiken mot den. Hur ska du ha det?
Citera
2013-04-29, 15:23
Medlem
Citat:
...Ungefär hur lång leveranstid har Kind Cigars?...
Normalt väldigt kort på allt som finns i lager. Om du dessutom ringer eller mailar Martin innan så kan han nog förbereda allt. Martin är hyggligheten personifierad! :-)
Citera
2013-04-29, 21:32
Medlem
Hej, jag har precis slutat snusa och röka cigaretter och tänkte prova röka en cigarr eller två. Det jag undrar är hur mycket nikotin man får i sig (med tanke på att jag precis slutat med nikotin), kan nämna att jag lär köpa romeo y julieta no1.

Hur länge håller den förresten om man låter den vara kvar i tuben?
Sedan vore det trevligt ifall någon kan tipsa om en bra webshop och gärna ge förslag på en mindre cigarr. Söker samma storlek som den clintan röker i the good bad and ugly, alltså nästintill cigarill.
Citera
2013-04-29, 22:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flint
Söker samma storlek som den clintan röker i the good bad and ugly, alltså nästintill cigarill.

Du kan titta på storleken panetela, och vill du se lika hård ut som Clintan får du väl ta någon med mörkare täckblad. Är man före detta cigarettrökare är min erfarenhet att man har lite svårt för just den modellen, då den ofta har ett ganska tufft drag, men kör på du. Den enda jag kommer att tänka på just nu är Alonso Menedez N°60, den ser lite ut sådär (även om den kanske inte bjuder på den mest raffinerade rökupplevelsen).

Webshop så använder jag kindcigars.com och cigarrummet.com. Båda har lite olika prova-på paket som är överkomliga. Mitt tips är att köpa några stycken i lite mindre storlekar, kanske half corona, och testa dig fram lite.
Citera
2013-04-29, 23:43
Medlem
Clintan rökte toscanicigarrer, kanske av typen Antico Toscani som man oftast skär av på mitten så man får två stumpar. De är rätt ok och går faktiskt att hitta över disk i Stockholm. Har för mig att Star Cigar tog hem dem och de säljer/sålde till en del handlare i stan. Kolla Roberts Tobak och Framresor.
Citera
2013-04-30, 00:12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Clintan rökte toscanicigarrer, kanske av typen Antico Toscani som man oftast skär av på mitten så man får två stumpar. De är rätt ok och går faktiskt att hitta över disk i Stockholm. Har för mig att Star Cigar tog hem dem och de säljer/sålde till en del handlare i stan. Kolla Roberts Tobak och Framresor.

Hade för mig jag såg dem på Cigarrummet sist…

Japp.
Citera
2013-04-30, 00:36
Medlem
Manboiiis avatar
Jag är relativt ny inom cigarrökningen, och har börjat få större intresse för detta på senare tiden. Än så länge så har jag bara rökt lokala cigarrerna som finns på kiosken, inga märkvärdiga i mitt tyckte. Tex Gran corona, Guantanamer habana, med fler. Sitter med dessa 2 just nu framför mig därför tog jag dom.

Var har ni för tips på cigarrer med mera smaker som funkar som avkoppling efter en middag?
Vars kan man köpa online från Sverige större lådor och vilka tipsar ni om då?

Jag tar emot alla tips, från starka till svaga. Vill pröva mig fram och se vilka som passar.
Citera
2013-04-30, 06:34
Medlem
Sök på mina inlägg i den här tråden så får du massor med tips.

Bästa svenska näthandlaren just nu är Kind Cigars och exempel på bra cigarrer som oftast tilltalar nybörjaren och som kan rökas direkt är H. Upmann Half Corona, Ramon Allones Small Club Coronas, San Cristobal El Principe och Cohiba Siglo I. Alla dessa är mindre cigarrer men väldigt bra.

Om man pratar havannacigarrer är Petit Coronas, Coronas, Lanceros, Churchills och Double Coronas ofta de bästa storlekarna med hänsyn tagen till smakrikedom och dynamik. Idag finns det enligt min mening ingen kubansk Robusto som inte får smisk av sina smalare och/eller längre syskon.

Vad det gäller kubanska cigarrmärken är det väl bara Guntanamera som man bör avstå från helt men även linjerna Open från Montecristo samt Maduro från Cohiba är rena skräpet om du frågar mig.

Botanisera bland det utbud du har till hands. Att prova sig fram och hitta sina egna favoriter är halva nöjet! :-)
Citera
2013-05-04, 14:39
Medlem
Förstår verkligen inte hypen kring kind cigars. Visst, han är trevlig och bra leveranstider men jag tycker många cigarrer är alldeles för dyra där. men men, to each his own.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in