Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Är sugen på att testa Cohiba Robusto...kommer det att vara värt pengarna att köpa en cigarr från det dyrare segmentet innan man vant in sig?...Hur stor skillnad är det i smak, känner en nybörjare skillnad på en cigarr som kostar 50kr eller 300kr?...
För det första ska man ha klart för sig att "det dyra segmentet" inte är lika dyrt om man handlar på Internet. För det andra så är många prestigecigarrer väldigt "hypade" och är därmed sällan prisvärda, det behöver dock inte betyda att de inte kan vara vara väldigt goda. För det tredje så tror jag definitivt att även en nybörjare kan uppskatta en mer raffinerad cigarr.
Enligt min mening ska inte nybörjare sträva efter milda och slätstrukna cigarrer, däremot bör de passa sig för alltför nikotinstarka, kärva och peppriga cigarrer. Cohiba Robustos kan vara både nikotinstinn och kärv, särskilt som ung, och har även en gräsig smak som inte faller alla på läppen. Vill man prova en Cohiba som inte är gräsig kan jag verkligen rekommendera den lilla Panatelas som är en oerhört fin cigarr trots sin lilla storlek. Jag vill dock flagga upp att den måste rökas mycket försiktigt för att inte bli bitsk!
Om du tittar på utbudet hos
www.polarcigar.se så skulle jag föreslå Camacho Corojo Monarca, C.A.O. Vision Prana, Hoyo De Monterrey Coronations och H. Upmann Petit Coronas förutom José L Piedra som nämndes ovan.