2018-10-04, 09:39
Medlem
God förmiddag!

Jag har en liten humidor för ca 20 cigarrer. Det var ett sånt där startkit med cigarrer och humidor i ett paket, med tillhörande fuktare som man blöter med destillerat vatten. Jag köpte omgående två bovedapåsar på 72% och kastade i. Nu tänkte jag beställa två till för att ha att byta med, men då står det att en påse är lagom för 20 cigarrer.
Min fråga är, hur många påsar bör jag ha i min lilla humidor? Räcker det med en? Vinner jag något på att ha två?

Mvh
Citera
2018-10-04, 11:23
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
God förmiddag!

Jag har en liten humidor för ca 20 cigarrer. Det var ett sånt där startkit med cigarrer och humidor i ett paket, med tillhörande fuktare som man blöter med destillerat vatten. Jag köpte omgående två bovedapåsar på 72% och kastade i. Nu tänkte jag beställa två till för att ha att byta med, men då står det att en påse är lagom för 20 cigarrer.
Min fråga är, hur många påsar bör jag ha i min lilla humidor? Räcker det med en? Vinner jag något på att ha två?

Mvh
du kan aldrig ha för många, eftersom de reglerar sig själva så kommer de inte överstiga sitt egna värde utan kommer bara hålla fukten längre. vinsten är att du kan ha dom längre utan att behöva bry dig.

skulle dessutom en påse vara knas så har du en backup.

tänk på att du faktiskt kan återfukta dom, så du behöver inte slänga dom när de är torra.
det finns lite tricks på nätet hur du gör.

ytterligare en sak att beakta, 72% är lite i det högre spannet. kubaner gillar bättre 63-65%, finns risk att de blir lite överfuktade och svårrökta vid 72%. denna nivå passar dock bättre NC-pinnar. blandar du i lådan så föreslår jag att du siktar på ligga runt 65%.
bättre med lite för torra än för blöta.
Citera
2018-10-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du kan aldrig ha för många, eftersom de reglerar sig själva så kommer de inte överstiga sitt egna värde utan kommer bara hålla fukten längre. vinsten är att du kan ha dom längre utan att behöva bry dig.

skulle dessutom en påse vara knas så har du en backup.

tänk på att du faktiskt kan återfukta dom, så du behöver inte slänga dom när de är torra.
det finns lite tricks på nätet hur du gör.

ytterligare en sak att beakta, 72% är lite i det högre spannet. kubaner gillar bättre 63-65%, finns risk att de blir lite överfuktade och svårrökta vid 72%. denna nivå passar dock bättre NC-pinnar. blandar du i lådan så föreslår jag att du siktar på ligga runt 65%.
bättre med lite för torra än för blöta.
Tack för ditt svar! Jag köpte 72% för att starta humidoren i början, sen har jag bara haft dessa. Jag har återfuktat dem i destillerat vatten en gång innan och det funkade bra! Jag har inte märkt av att de blivit svårrökta, jag är dock nybörjare själv. Jag får helt enkelt beställa ett par 65%-are också. Vad är NC förresten?
Citera
2018-10-04, 12:21
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Tack för ditt svar! Jag köpte 72% för att starta humidoren i början, sen har jag bara haft dessa. Jag har återfuktat dem i destillerat vatten en gång innan och det funkade bra! Jag har inte märkt av att de blivit svårrökta, jag är dock nybörjare själv. Jag får helt enkelt beställa ett par 65%-are också. Vad är NC förresten?
har du inte problem så är det inget problem - men skulle du märke att vissa blir lite tröga och gärna slocknar lätt när du röker dom så brukar överfuktning vara fallet.
man kan dock ta fram dom några timmar innan och låta dom ligga i rummet så tappar dom lite fuktighet. det är en "nödlösning" - det beror ju på vilka förutsättningar man har.

man pratar om kubaner och icke-kubaner, då förkortar man icke-kubaner som "NC", vilket betyder Nicaragua. visserligen är inte alla från Nicaragua, men eftersom det alltid handlar om kuba eller inte så blir det bara smidigt att benämna "resten" som just "NC".

kuba brukar gilla att ligga nedåt 60% och NC uppåt 70%. är man petig så har man två olika humidorer annars får man försöka balansera i mitten - naturligtvis bara om det är ett problem.
som jag sa ovan, upplever du inte det som ett problem så gör inget åt det.
Citera
2018-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har du inte problem så är det inget problem - men skulle du märke att vissa blir lite tröga och gärna slocknar lätt när du röker dom så brukar överfuktning vara fallet.
man kan dock ta fram dom några timmar innan och låta dom ligga i rummet så tappar dom lite fuktighet. det är en "nödlösning" - det beror ju på vilka förutsättningar man har.

man pratar om kubaner och icke-kubaner, då förkortar man icke-kubaner som "NC", vilket betyder Nicaragua. visserligen är inte alla från Nicaragua, men eftersom det alltid handlar om kuba eller inte så blir det bara smidigt att benämna "resten" som just "NC".

kuba brukar gilla att ligga nedåt 60% och NC uppåt 70%. är man petig så har man två olika humidorer annars får man försöka balansera i mitten - naturligtvis bara om det är ett problem.
som jag sa ovan, upplever du inte det som ett problem så gör inget åt det.
Då förstår jag! Tack så mycket att du tog dig tid och svarade och förklarade för en novis.
Citera
2018-11-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag röker själv nästan uteslutande kubanskt. Över 65% vill jag inte ha.
va händer om kubanska ligger över 65? Smakerna försämras ellr ?

Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Avnjöt en La Aurora Cameroon Corona igår. Mkt trevlig. Om nån skulle bry sig.
Jag bryr mig! Precis beställt två stycken tubos. En la aurora ruby och en gold. Aldrig rökt turbin cigarr eller nått från märket la aurora. Så ska bli spännande. Har du rökt nån av dem?
Citera
2018-11-27, 21:46
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
va händer om kubanska ligger över 65? Smakerna försämras ellr
En del kan få lite trögt drag och självslockna lättare pga fukten.
Dessutom är 65% säkrare än 70% om man inte vill riskera mögel. Vitmögel är helt ofarligt och bara att borsta bort försiktigt, grönmögel däremot är katastrof.
Citera
2018-11-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
En del kan få lite trögt drag och självslockna lättare pga fukten.
Dessutom är 65% säkrare än 70% om man inte vill riskera mögel. Vitmögel är helt ofarligt och bara att borsta bort försiktigt, grönmögel däremot är katastrof.
Åh i c, är ny på detta och har inte tänkt hålla på dem så länge ändå. Men bra å veta om man ska bunkra upp 😎
Citera
2018-12-03, 11:34
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
va händer om kubanska ligger över 65? Smakerna försämras ellr ?

Jag bryr mig! Precis beställt två stycken tubos. En la aurora ruby och en gold. Aldrig rökt turbin cigarr eller nått från märket la aurora. Så ska bli spännande. Har du rökt nån av dem?

Nope, inte vad jag kan minnas. Återkom gärna med recension.
Citera
2018-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nope, inte vad jag kan minnas. Återkom gärna med recension.
i Will, men lär dröja. Lite kallt att sitta ute och röka cigarr nu. Rökte en liten Flor de Selva Panetela i helgen. Ganska mycket smaker, lite söt i början och sen lite mer "kryddig". Har precis börjat röka så är inte alls rutinerad på att känna aromer och smaker, men jag försöker
Citera
2018-12-03, 21:31
Medlem
nittontrettons avatar
Jag var på en cigarr fabrik i dominikanska republiken förra vintern. Riktigt häftigt och fina cigarrer. Dock röker jag inte själv men var roligt att se alla stora cigarrer ta form.
Citera
2018-12-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Jag var på en cigarr fabrik i dominikanska republiken förra vintern. Riktigt häftigt och fina cigarrer. Dock röker jag inte själv men var roligt att se alla stora cigarrer ta form.
Kan tänka mig de, vet du vad fabriken hette?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in