2013-01-14, 19:56
Medlem
Bolivar är fint. Någon som rökt en Trinidad, är den värd pengarna?
Citera
2013-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Min humidor är totalt fucked up. Jag ställde in en mindre behållare med destillerat vatten och jag får värden som är skyhöga. Har över 80% i den hela tiden. Jag tog ut fuktaren och då sjönk värdet direkt. Jag blåste med en varm fläkt på fuktaren och satte in den igen. Då sjönk värdet till runt 60% så jag fyllde på fuktaren igen. Nu har den efter någon timme gått upp i sjuka 80-85 %.
Det är ju för fan omöjligt att få ett bra värde i den.
Stabil humiditet i mitt rövhål. Antingen är det för lite eller alldeles för mycket.
Är din hygrometer kalibrerad?

För övrigt kan du ju inte få en stabil RH med rent destvatten om inte din befuktare aktiverades med propylenglykollösning från början. Vet du om det är gjort i butiken?

Annars är det svårt att få en stabil miljö i minihumidorer. Använd en plastburk med gummikant i stället och stabilisera fukthalten med humibeads från Kind Cigars, då slipper du få gråa hårstrån i onödan! ;-)
Citera
2013-01-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Bolivar är fint. Någon som rökt en Trinidad, är den värd pengarna?
Vissa tycker om storleken Reyes men jag har själv aldrig testat en Trinidad som gett mig mersmak.
Citera
2013-01-15, 20:45
Medlem
Klickade nyss iväg en order på en låda H. Upmann half corona. Jag blev verkligen förtjust i den efter några gratis smakprov vid senaste beställningen.

Snart dags att flytta från plastidoren till skåpet som står under infuktning. Beadsen är på väg från Amerika.
Citera
2013-01-15, 22:35
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Klickade nyss iväg en order på en låda H. Upmann half corona. Jag blev verkligen förtjust i den efter några gratis smakprov vid senaste beställningen.

Snart dags att flytta från plastidoren till skåpet som står under infuktning. Beadsen är på väg från Amerika.

Låter trevligt!
Citera
2013-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Min humidor är totalt fucked up. Jag ställde in en mindre behållare med destillerat vatten och jag får värden som är skyhöga. Har över 80% i den hela tiden. Jag tog ut fuktaren och då sjönk värdet direkt. Jag blåste med en varm fläkt på fuktaren och satte in den igen. Då sjönk värdet till runt 60% så jag fyllde på fuktaren igen. Nu har den efter någon timme gått upp i sjuka 80-85 %.
Det är ju för fan omöjligt att få ett bra värde i den.
Stabil humiditet i mitt rövhål. Antingen är det för lite eller alldeles för mycket.
Har du fuktare OCH behållare med dest. vatten i? Det senare kör man ju bara med under infuktning, som kräver tålamod, för att sedan byta ut mot fuktaren när man tror att man är klar.

Du skapar inte stabil humiditet i en humidor på en kväll.

Jag är nybörjare, men så mycket har jag i alla fall förstått. Mitt skåp har stått under infuktning i snart tre veckor. Endast ett flertal behållare med destillerat, kallt vatten. Inga riskabla påskyndningsprocesser.
Senast redigerad av JonahQuizz 2013-01-15 kl. 22:57.
Citera
2013-01-16, 09:03
Medlem
pelviss avatar
Citat:

Vad kostar de att köpa från Amerikat, kan vara intressant att jämföra med de som säljer i Sverige?
Citera
2013-01-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Vad kostar de att köpa från Amerikat, kan vara intressant att jämföra med de som säljer i Sverige?
Hur skulle du kunna köpa kubanska cigarrer från USA?

Eller syftade du på beadsen?
Citera
2013-01-16, 16:45
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Hur skulle du kunna köpa kubanska cigarrer från USA?

Eller syftade du på beadsen?

Ja det var beadsen jag syftade på, det var väl det han skulle beställa från USA?
Citera
2013-01-16, 17:59
Medlem
Jag köpte så mycket som tre pounds och det gick på åttahundra-nånting med frakt, sen får vi se om det blir något tullpåslag. Har man en mindre humidor och bara behöver ett rör så är det väl enklast att köpa i Sverige, exempelvis från Kind Cigars där jag handlar mycket. Till min plastidor har jag ett large-rör (medium, som hade räckt gott och väl, var slut) som kostade runt 150 spänn hos Kind. Det fungerar hur bra som helst.
Citera
2013-01-16, 18:01
Medlem
Citat:
Har du fuktare OCH behållare med dest. vatten i? Det senare kör man ju bara med under infuktning, som kräver tålamod, för att sedan byta ut mot fuktaren när man tror att man är klar.

Du skapar inte stabil humiditet i en humidor på en kväll.

Jag är nybörjare, men så mycket har jag i alla fall förstått. Mitt skåp har stått under infuktning i snart tre veckor. Endast ett flertal behållare med destillerat, kallt vatten. Inga riskabla påskyndningsprocesser.

Du har ett skåp, jag har en humidor med plats för fyra cigarrer. Det är en viss skillnad.
Jag fick upp fuktan efter cirka ett dygn. Så fort jag satte i fuktare igen steg värdet enormt.
Jag hoppas dock att Hygrometern visar för mycket.
Jag har tittat på en större från Adorini. Där ska iaf Hygrometern vara kalibrerad. Är den lätt att hålla en stabil fukta med?
Citera
2013-01-16, 18:11
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Du har ett skåp, jag har en humidor med plats för fyra cigarrer. Det är en viss skillnad.
Jag fick upp fuktan efter cirka ett dygn. Så fort jag satte i fuktare igen steg värdet enormt.
Jag hoppas dock att Hygrometern visar för mycket.
Jag har tittat på en större från Adorini. Där ska iaf Hygrometern vara kalibrerad. Är den lätt att hålla en stabil fukta med?

Vad har du i fuktaren förutom dest. vatten, propylenglykol?

Kan tänka mig att det är svårt att hålla fuktigheten stabil i en så liten humidor som din. Om den rymmer 4 cigarrer är nog tanken att man har den som en sk resehumidor för korttidsförvaring.
Det kommer garanterat vara lättare att hålla fuktigheten stabil i en lite större humidor, Adorini är dessutom kvalitet. Länka gärna till vilken humidor du tänkt köpa. En digital hygrometer är aldrig fel att införskaffa heller.

Mvh Pelvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in