Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-10, 20:19
Medlem
Imorgon blir det cigarrinköp samt inköp av en humidor.
Jag tänkte inhandla fler Montecristo No2 samt en Behike eller Esplendidos från Cohiba.
Jag tar gärna emot lite tips på goda cigarrer. Vad tycker ni om H.Upmann Magnum 46?
Citera
2013-01-11, 11:42
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag tänkte inhandla fler Montecristo No2 samt en Behike eller Esplendidos från Cohiba.
Jag tar gärna emot lite tips på goda cigarrer. Vad tycker ni om H.Upmann Magnum 46?

Vilken butik tänker du gå till? Om det finns en sida på nätet så är det lättare att komma med tips.
Citera
2013-01-11, 12:57
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Jag tycker ju om Romeo y Julieta No1. Den tycker jag också går bra att röka direkt. Det facila priset av ≈80kr gör den till ett bra prisvärt köp.
Citera
2013-01-11, 14:25
Medlem
Det blev en Cohiba Behike 54, Montecristo No2, Romeo y julieta no1, H.Upmann Magnum 46 i cellofan som ska tas bort så fort min nya mini-humidor fått rätt fukta. Även snoppare har inhandlats. Blev dyrt idag men det får det vara värt.
Citera
2013-01-11, 17:14
Medlem
Så då har jag börjat få ordningen på grejerna.
Jag har fuktat min lilla humidor med destillerat vatten för att få upp värdet i ungefär 65-70%
Jag hoppas det går bra att ta en ren trasa med lite destillerat vatten och sedan badda innandömet?
Min ligger på exakt 70 % i detta nu. Är det läge att ta ut cigarrerna ur den slutna påsen eller ska jag behandla humidoren igen med lite destillerat vatten?
Citera
2013-01-11, 17:22
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Så då har jag börjat få ordningen på grejerna.
Jag har fuktat min lilla humidor med destillerat vatten för att få upp värdet i ungefär 65-70%
Jag hoppas det går bra att ta en ren trasa med lite destillerat vatten och sedan badda innandömet?
Min ligger på exakt 70 % i detta nu. Är det läge att ta ut cigarrerna ur den slutna påsen eller ska jag behandla humidoren igen med lite destillerat vatten?
NEEEEJ! Dra ej med trasa i den! Ställ i en liten skål med destillerat vatten istället och vänta ett par dagar. Du riskerar att repa insidan och "rugga upp" ytan, vilket kan leda till mögel i lådan. Låt istället humidoren stå i några dagar tills den håller en stabil relativ humiditet och låt påsen vara försluten så länge, så håller cigarrerna sig.

EDIT: Bra val av garrar, förresten.
Citera
2013-01-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
NEEEEJ! Dra ej med trasa i den! Ställ i en liten skål med destillerat vatten istället och vänta ett par dagar. Du riskerar att repa insidan och "rugga upp" ytan, vilket kan leda till mögel i lådan. Låt istället humidoren stå i några dagar tills den håller en stabil relativ humiditet och låt påsen vara försluten så länge, så håller cigarrerna sig.

EDIT: Bra val av garrar, förresten.

Behiken och Montecriston luktar ljuvligt. Sanslöst fin doft dom har.
Förresten så fyllde han fuktaren i butik redan när jag köpte den. Hygrometern har visat 70% i ett par timmar nu iaf.
Humidorn är liten, får bara plats fyra stycken cigarrer men det räcker för mig än så länge. Kanske köper en större vad det lider. Rusta hade nämligen slut på sina annars hade jag köpt deras humidor.
Jag har också en Dominikansk rackare från La Aurora.
Humidorn är som ett litet barn, man tittar ständigt till den för att se att den mår bra.
Senast redigerad av Rytve 2013-01-11 kl. 18:38.
Citera
2013-01-12, 22:32
Medlem
Godkväll cigarrbolmare!
Ikväll har jag i cirka 3-4 minus bolmat av en Montecristo No2. Som sagt, en väldigt fin cigarr med väldigt komplex och krämig smak i mitt tycke. Blir som allra bäst när halva cigarren är rökt. Det tog mig 1h 20min att röka. Det var väldigt kallt om händerna men jag tyckte det var ganska njutbart ändå.
Nedan kommer bilder från minihumidorn samt några dåliga bilder på Montecriston i tänt tillstånd.

Cohiba BHK 54, 2 x Montecristo och en La Aurora. Romeo Y Julieta och H.Upmann är ej med på bilden.
http://imgur.com/U4Ghx

Montecristo No2 tidigare ikväll:
http://imgur.com/Iw09U
Citera
2013-01-13, 18:32
Medlem
Citat:
...Vad tycker ni om H.Upmann Magnum 46?
En märklig cigarr! Jag föll pladask när jag testade den första gången - ett ganska färskt exemplar - och köpte genast 2 st 50-cabbar. Efter stabilisering några månader testade jag ett första exemplar och var inte alls lika imponerad. Tänkte att de får väl ligga till sig lite. Men nu, efter 8 års lagring, har jag börjat tappa tron på att de någonsin kommer att bli riktigt bra.

Dagens blend kan vara bättre men jag tror många experter håller med mig när jag påstår att Magnum 46 inte tillhör de bästa cigarrerna från H. Upmann!
Citera
2013-01-13, 22:49
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
En märklig cigarr! Jag föll pladask när jag testade den första gången - ett ganska färskt exemplar - och köpte genast 2 st 50-cabbar. Efter stabilisering några månader testade jag ett första exemplar och var inte alls lika imponerad. Tänkte att de får väl ligga till sig lite. Men nu, efter 8 års lagring, har jag börjat tappa tron på att de någonsin kommer att bli riktigt bra.

Dagens blend kan vara bättre men jag tror många experter håller med mig när jag påstår att Magnum 46 inte tillhör de bästa cigarrerna från H. Upmann!
Har du inte prövat att bara röka en färsk igen?
Citera
2013-01-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Har du inte prövat att bara röka en färsk igen?
Nej, jag köper ju nästan aldrig över disk utan det blir ju lådvis via Internet. De få gånger jag köper enstaka cigarrer finns det alltid en anledning, ofta då att prova något jag inte testat förr.

Men, det råder i princip konsensus bland de mer erfarna att Magnum 46 inte levererar på samma sätt som vissa andra modeller från H. Upmann så jag har heller inte lockats av att testa den i färsk version. Men, nu har nyfikenheten väckts så det kanske blir av till slut! :-)
Citera
2013-01-14, 19:49
Medlem
Min humidor är totalt fucked up. Jag ställde in en mindre behållare med destillerat vatten och jag får värden som är skyhöga. Har över 80% i den hela tiden. Jag tog ut fuktaren och då sjönk värdet direkt. Jag blåste med en varm fläkt på fuktaren och satte in den igen. Då sjönk värdet till runt 60% så jag fyllde på fuktaren igen. Nu har den efter någon timme gått upp i sjuka 80-85 %.
Det är ju för fan omöjligt att få ett bra värde i den.
Stabil humiditet i mitt rövhål. Antingen är det för lite eller alldeles för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in