2013-03-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ok. Har en till fråga. Vad kan man förvänta sig av en claro?
Claro är bara en benämning på de ljusaste täckbladen. Jag föredrar alltid dessa framför mörka täckblad då jag har svårt för den söta och jolmiga ton som mörka täckblad kan ge.

Claro claro är något helt annat och är täckblad med en ljust grönaktig färg. Dessa har en helt annan karaktär och jag gillar den inte (burr!).

Eller tänker du på någon specifik cigarr eller linje hos något märke?
Citera
2013-03-16, 23:21
Medlem
speccons avatar
Hej, cigarrälskare, jag behöver er hjälp.

Just nu läser jag Thomas Manns bok "Bergtagen" där huvudpersonen Hans Castorp har ett favoritmärke som han brukar röka under tiden han för lärda samtal med italienaren Settembrini, nåja Settembrini står mestadels för det lärda.

Till saken: Märket han röker heter Maria Mancini och jag skulle vilja prova på detta men kan inte hitta någon svensk site som säljer den. Vet var jag kan få tag på den? Röker inte alls i vanlig fall, vill bara prova på den här sorten för skojs skull

Fun fact: Märket har en cigarr uppkallad efter bokens engelska titel "Magic Mountin"
Citera
2013-03-17, 17:11
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag funderar på en sak. På vilka sätt påverkas smaken på en cigarr som röks i vårt vinterklimat? Rökte en H Uppmann när jag var på promenad i morse och blev lite småbesviken. Det var -6 ute tror jag.

Finns det några garrar som är mer lämpade för vinterrökning än andra?
Citera
2013-03-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speccon
...Till saken: Märket han röker heter Maria Mancini och jag skulle vilja prova på detta men kan inte hitta någon svensk site som säljer den. Vet var jag kan få tag på den? Röker inte alls i vanlig fall, vill bara prova på den här sorten för skojs skull

Fun fact: Märket har en cigarr uppkallad efter bokens engelska titel "Magic Mountin"
Maria Mancini är ett budgetmärke som säljs i ett väldigt omoget tillstånd. Efter ett eller ett par års lagring är de inte så dumma, fast lite väl milda kanske. Många gillar robuston som heter Degaulle och naturligtvis Magic Mountain (som i maduroversion för övrigt kallas MMMMM).

De går att köpa från många amerikanska sajter, t.ex Lynn Cigars.
Citera
2013-03-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Jag funderar på en sak. På vilka sätt påverkas smaken på en cigarr som röks i vårt vinterklimat? Rökte en H Uppmann när jag var på promenad i morse och blev lite småbesviken. Det var -6 ute tror jag.

Finns det några garrar som är mer lämpade för vinterrökning än andra?
Utomhusrökning är aldrig ideal men oftast är det vinden som stör upplevelsen. Om man verkligen ska känna att man röker utomhus är starkare, tunnare och/eller cigarrer med riktigt tydliga smaker att föredra.

Prova Bolivar Petit Coronas, Montecristo No. 4, Quintero Brevas eller Ramon Allones Small Club Coronas.
Citera
2013-03-17, 21:51
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Utomhusrökning är aldrig ideal men oftast är det vinden som stör upplevelsen. Om man verkligen ska känna att man röker utomhus är starkare, tunnare och/eller cigarrer med riktigt tydliga smaker att föredra.

Prova Bolivar Petit Coronas, Montecristo No. 4, Quintero Brevas eller Ramon Allones Small Club Coronas.

Rökte en Montecristo No 4 i helgen, riktigt trevlig. Det blev en Romeo Y Julieta No 3 också men den var inte alls lika rolig, riktigt trist smak.

Var köper ni era cigarrer? Har tittat runt på lite olika hemsidor.

http://www.puroexpress.com/ Har grymt bra priser men vissa hävdar att de har en del förfalskade grejor, använder originallådor och lägger i fejkade cigarrer blandat med riktiga.

http://www.cigarworld.de/ Är lite dyrare men ligger inom EU.

http://cigarrlagret.se/ Ska man köpa från Sverige verkar det som ett bra alternativ.
Senast redigerad av Point Blank 2013-03-17 kl. 21:54.
Citera
2013-03-18, 10:32
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Tack, Crazy Swede! Dina svar lämnar mig aldrig besviken.

Dina förslag ska testas.

Montecristo No.4 har jag dock aldrig blivit helsåld på, trots att många andra verkar vara det. Vet egentligen inte varför, eftersom det ändå är en cigarr som håller bra kvalitet och oftast smakat bra genom hela de gånger jag rökt den. Jag tror det jag upplever är att den saknar det där "lilla extra", vad nu det är, trots att den är en kvalitetscigarr som håller en bra standard. Den är bra, men jag upplever den inte som så komplex och smakrik som exempelvis HdM coronations eller RyJ no. 1 (jag vet att jag riskerar att uppfattas som muppig för detta).

Jag inser att jag min beskrivning kanske inte är den bästa, men förstår du hur jag menar?
Citera
2013-03-19, 06:22
Medlem
Jo, jag förstår. Jag föredrar själv Montecristo No. 2 framför No. 4 men de skiljer sig ju även rejält både i pris och storlek.

För övrigt är färska H. Upmann ganska transparanta i smaken vilket gör dem mer lämpade för puffande där man sitter still. Med lagring förändras de och blir faktiskt ofta starkare. (I alla fall var det så förr, är osäker på hur tydlig den tendensen är idag.)
Citera
2013-03-22, 16:45
Medlem
DeToXs avatar
Fick hem ett par cigarrer i plåtask idag, går det att stoppa ner dom direkt i humidoren eller måste jag ta ut dom ur asken?
Citera
2013-03-22, 21:05
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeToX
Fick hem ett par cigarrer i plåtask idag, går det att stoppa ner dom direkt i humidoren eller måste jag ta ut dom ur asken?
Lägg ner hela asken. Inga problem såvitt jag kan tänka mig. Crazy Swede kanske vet bättre dock. Han har bäst koll av alla på hela forat.
Citera
2013-03-24, 19:13
Medlem
-Behemot-s avatar
Har börjat röka cigarrer det senaste året. Är sugen på att köpa hem en låda från taxfree:n när jag passerar gardemoen nästa gång. Fick syn på dessa Cohibas
http://www.heinemann-dutyfree.com/os...lo-i-25-s.html
Vad tror ni? Någon som testat dem? Har kollat lite på diverse cigarrsidor och de verkar få blandad kritik!
Citera
2013-03-24, 20:29
Medlem
HugSeals avatar
Cohibas siglos är väl överlag en bra cigarr. Går att få tag på dryga 350:- billigare på nätet dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in