2009-04-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Aldrig rökt en cigarr förr, nån som har tips på nån hemsida man kan beställa hem ifrån till valborg? Gärna med tips hur man tänder den också, och hur man "snoppar" den.
Får max kosta 150kr styck.
tack på förhand!
Hade ju varit bra om man hade kunnat beställa en bra tändare på samma sida också
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
http://www.youtube.com/watch?v=GFCwEjT29UQ

Youtube är din vän!
Tänkte inte på youtube riktigt, tack!
Citera
2009-04-30, 06:20
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Aldrig rökt en cigarr förr, nån som har tips på nån hemsida man kan beställa hem ifrån till valborg? Gärna med tips hur man tänder den också, och hur man "snoppar" den.
Får max kosta 150kr styck.
tack på förhand!

Tips på hur du tänder den.

http://www.youtube.com/watch?v=SM1ZI...eature=related

Var bor du?
I stockholm finns bra ställe inne i Sturegallerian och ett i Kista Galleria.

Vet ingen bra hemsida,men googla så hittar du säkert en bra sida.
Senast redigerad av zorze 2009-04-30 kl. 06:24.
Citera
2009-05-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattej00
finns det några som kan gröna cubancrafters.com ?
leveranstid och så vidare, alla erfarenheter mottages
Cuban Crafters är helt gröna även om de kanske inte tillhör de allra snabbaste vad det gäller leverans. Jag vet inte heller om de är villiga att deklarera innehållet i paketet på ett "kreativt sätt" vilket naturligtvis ökar risken för att leveransen fastnar i tullen. Slutligen kan man också konstatera att få av deras cigarrer är något vidare. Gillar man milda cigarrer blir deras Don Kiki Red Label Corona ganska bra efter en tids lagring.
Citera
2009-05-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Tips på hur du tänder den.

http://www.youtube.com/watch?v=SM1ZI...eature=related

Var bor du?
I stockholm finns bra ställe inne i Sturegallerian och ett i Kista Galleria.

Vet ingen bra hemsida,men googla så hittar du säkert en bra sida.
Hemsidor har jag gott om, jag bor långt ifrån Stockholm.
Men jag letar efter en fin cigarr att börja med.
Citera
2009-05-01, 09:50
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Hemsidor har jag gott om, jag bor långt ifrån Stockholm.
Men jag letar efter en fin cigarr att börja med.
Jag rekommenderar samma cigarr till alla som vill börja.
Montecristo No 4.

Kubas största märke och deras mest sålda cigarr.

En av mina personliga favoriter, speciellt i den prisklassen (75-100 kronor).

Om du kan tänka dig att köpa via nätet så säger jag bara http://www.polarcigar.se/
Snabba leveranser, bra priser (för att vara svenskt, det går såklart att få billigare men då blir det nog från utlandet med längre leveranstid och eventuellt tullkostnader om man har otur), kunnig och framför allt riktigt trevlig och personlig personal.

Ska du handla därifrån så passa på att testa en Jose L.Piedra, Conservas eller Nationales.
Grymt bra cigarrer till oslagbara priser.
Citera
2009-05-04, 00:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Jag rekommenderar samma cigarr till alla som vill börja.
Montecristo No 4.

Kubas största märke och deras mest sålda cigarr.

En av mina personliga favoriter, speciellt i den prisklassen (75-100 kronor).

Jo, det var den första cigarren jag provade och jag har inte hittat någon annan som är lika bra, prisvärd och "lagom".
Citera
2009-05-05, 22:36
Medlem
Mattej00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Cuban Crafters är helt gröna även om de kanske inte tillhör de allra snabbaste vad det gäller leverans. Jag vet inte heller om de är villiga att deklarera innehållet i paketet på ett "kreativt sätt" vilket naturligtvis ökar risken för att leveransen fastnar i tullen. Slutligen kan man också konstatera att få av deras cigarrer är något vidare. Gillar man milda cigarrer blir deras Don Kiki Red Label Corona ganska bra efter en tids lagring.

fick mitt paket idag efter under en vecka sen betalning. slapp tull så det blev cirkus 900kr (inkl. frakt) för 37 cigarrer, en giljotin samt en humidifier och en hygrometer till min hembyggda humidor.

Va precid dom där Red Label du prata om, 25 sådana samt 12 stycken blandade. Tänkte det skulle vara skoj då jag fortfarande är väldigt ny att få prova på olika sorter, va allt från Robusto till Torpedo m.m.
Citera
2009-05-06, 17:52
Medlem
Thoorfanghs avatar
Ska iväg på en grabbresa till en polares sommarstuga en knapp vecka. Det vankas fiske, bad, grillning, god mat, massor av öl och en del calvados och whisky.
Tillsammans med det senare vill vi naturligtvis avnjuta en god cigarr på balkongen framåt skymningen. Ingen av oss är någon storrökare men samtliga uppskattar en god cigarr. Har ni tips på bra, inte alltför dyra cigarrer, som kan passa vårt ändamål?
Citera
2009-05-06, 22:30
Medlem
Everrts avatar
Jag köpte mig en humidor för några dagar sedan. Tyvärr verkar det som om jag gjorde något fel när jag fyllde på min fuktare, jag dränkte oasisen i fuktaren med propylenglykolblandning.
När jag sedan läste runt lite på internet såg jag att man bara skulle fukta den lite lätt. Så jag undrar om fuktaren kan ta skada av för mycket propylenglykol?
Senast redigerad av Everrt 2009-05-06 kl. 22:35.
Citera
2009-05-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everrt
Jag köpte mig en humidor för några dagar sedan. Tyvärr verkar det som om jag gjorde något fel när jag fyllde på min fuktare, jag dränkte oasisen i fuktaren med propylenglykolblandning.
När jag sedan läste runt lite på internet såg jag att man bara skulle fukta den lite lätt. Så jag undrar om fuktaren kan ta skada av för mycket propylenglykol?
Så länge det inte var ren propylenglykol utan en 50/50-blandning med vatten så har du inget problem, den nya humidoren kommer att suga upp massor av fukt i början innan jämvikt inställer sig. Kom ihåg att bara fylla på fuktaren med destillerat vatten, inte med PG/vatten-blandningen i fortsättningen, annars får du för hög halt PG i fuktaren vilket gör att du kommer att få för låg relativ fuktighet i humidoren.

Skulle det ha varit så att du råkat hälla på koncentrerad PG får du försöka skölja den ren genom att dränka den, tömma den genom att snurra runt den invirad i en handduk, upprepa detta några gånger och slutligen låta den torka innnan du befuktar den på rätt sätt.
Citera
2009-05-13, 22:21
Medlem
Everrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Så länge det inte var ren propylenglykol utan en 50/50-blandning med vatten så har du inget problem, den nya humidoren kommer att suga upp massor av fukt i början innan jämvikt inställer sig. Kom ihåg att bara fylla på fuktaren med destillerat vatten, inte med PG/vatten-blandningen i fortsättningen, annars får du för hög halt PG i fuktaren vilket gör att du kommer att få för låg relativ fuktighet i humidoren.

Skulle det ha varit så att du råkat hälla på koncentrerad PG får du försöka skölja den ren genom att dränka den, tömma den genom att snurra runt den invirad i en handduk, upprepa detta några gånger och slutligen låta den torka innnan du befuktar den på rätt sätt.

Tack för svaret. Det var en 50/50-blandning jag hällde på och fuktaren verkar fungera bra nu. Luftfuktigheten ligger nu på ca 65% i humidoren och det ska väl vara perfekt?
Citera
2009-05-18, 23:39
Medlem
Hamurabis avatar
Smaksätta sina cigarrer?

Läste någonstans att man kan droppa i lite whiskey eller cognac i fuktaren eller någon annanstans i humidoren för att smaksätta cigarrerna, jag undrar om man kan tänkas ha i något annat i humidoren för att ge cigarrerna nya smaker. En vaniljstång eller några kaffebönor eller kanske en kanelstång. Har någon testat detta eller har tankar kring idén?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in