2012-07-23, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
...Montechristo Open Regata
Davidoff No.2
VegaFina Corona
H.Upmann Coronas Major...

VegaFina är en typisk kanarisk cigarr av sämsta sort.

Davidoff No. 2 är extremt mild men tilltalar vissa.

H. Upmann Coronas Major kan vara mycket bra. Rök den hellre lite för torr än lite för fuktig!

Montecristo Open är enligt min personliga mening en hemsk cigarr och en skam för märket Montecristo. Men, har man inte rökt så mycket och inte förväntar sig att den ska smaka på ett visst sätt så har jag hört att vissa tycker att den går an ändå.
Citera
2012-07-23, 14:59
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
VegaFina är en typisk kanarisk cigarr av sämsta sort.

Davidoff No. 2 är extremt mild men tilltalar vissa.

H. Upmann Coronas Major kan vara mycket bra. Rök den hellre lite för torr än lite för fuktig!

Montecristo Open är enligt min personliga mening en hemsk cigarr och en skam för märket Montecristo. Men, har man inte rökt så mycket och inte förväntar sig att den ska smaka på ett visst sätt så har jag hört att vissa tycker att den går an ändå.
Man får tacka för det fina svaret.

Köpte också en låda cigariller, Cohiba - Collection 1... Märkte dock till min förskräckelse när jag öppnade lådan här hemma att den kryllade av tobaksbaggar
Citera
2012-07-23, 16:30
Medlem
Citat:
Man får tacka för det fina svaret.

Köpte också en låda cigariller, Cohiba - Collection 1... Märkte dock till min förskräckelse när jag öppnade lådan här hemma att den kryllade av tobaksbaggar
Huva!

Om du har förvarat lådan tillsammans med några andra cigariller eller cigarrer måste du frysa hela rasket!
Citera
2012-07-23, 17:57
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Huva!

Om du har förvarat lådan tillsammans med några andra cigariller eller cigarrer måste du frysa hela rasket!
Alla mina cigarrer har varit i tub, baggarna kan väl inte ha sluppit in dit?
Citera
2012-07-23, 18:06
Medlem
Citat:
Alla mina cigarrer har varit i tub, baggarna kan väl inte ha sluppit in dit?
Nej, sannolikt inte. Men hade affären baggar bland hyllorna kan ju vad som helst ha hänt om tuberna legat öppna någon gång.

Jag skulle dock inte besvära mig att frysa dessa 4 cigarrer om de utgör hela din samling. Men, inspektera dem så att inte någon av dem redan har ett hål för då kan ju resterande smittas om du fuktar upp dem tillsammans utanför tuberna.
Citera
2012-07-23, 20:43
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Nej, sannolikt inte. Men hade affären baggar bland hyllorna kan ju vad som helst ha hänt om tuberna legat öppna någon gång.

Jag skulle dock inte besvära mig att frysa dessa 4 cigarrer om de utgör hela din samling. Men, inspektera dem så att inte någon av dem redan har ett hål för då kan ju resterande smittas om du fuktar upp dem tillsammans utanför tuberna.
Jo det förstås. Fast nu var ju cigarrerna inlåst i ett skillt rum i affären så det borde inte vara någon fara.

Det är ju rötmånad nu, kan det ha någon inverkan på cigarrerna? Har nu 7st cigarrer på "fuktning" i en plastlåda med ett shotglas fyllt med vatten i. Och så en bok som lok, dock har jag lämnat en springa som är ca 0,5x10cm. I rummet finns även luftrenare och temperaturen ligger på 22 grader. Duger detta som en tillfällig humidor?
Citera
2012-07-23, 23:24
Medlem
Citat:
...Har nu 7st cigarrer på "fuktning" i en plastlåda med ett shotglas fyllt med vatten i. Och så en bok som lok, dock har jag lämnat en springa som är ca 0,5x10cm. I rummet finns även luftrenare och temperaturen ligger på 22 grader. Duger detta som en tillfällig humidor?
Nej, du riskerar att få cigarrerna överfuktade! Det du kan göra med precis samma utrustning är att fylla shotglaset till hälften med vanligt bordssalt och sedan vatten så att det knappt täcker saltet. Då får du max 75% relativ fuktighet i din improviserade humidor och tillsammans med lite ventilering blir då chansen större att du hamnar närmare de 60-70% man eftersträvar.

Att ha en bok som lock ger bara ytterligare osäkerhet då du inte vet vilken tendens den har att absorbera fukten. Ta hellre plastfolie men lämna en glipa.

Just nu är det väl för övrigt så fuktigt på de flesta håll i Sverige att man knappast behöver någon humidor?
Citera
2012-07-24, 00:15
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Nej, du riskerar att få cigarrerna överfuktade! Det du kan göra med precis samma utrustning är att fylla shotglaset till hälften med vanligt bordssalt och sedan vatten så att det knappt täcker saltet. Då får du max 75% relativ fuktighet i din improviserade humidor och tillsammans med lite ventilering blir då chansen större att du hamnar närmare de 60-70% man eftersträvar.

Att ha en bok som lock ger bara ytterligare osäkerhet då du inte vet vilken tendens den har att absorbera fukten. Ta hellre plastfolie men lämna en glipa.

Just nu är det väl för övrigt så fuktigt på de flesta håll i Sverige att man knappast behöver någon humidor?
Tack för tipset, skall pröva det

Cigarrerna är rätt så torra, därför ville jag återfukta dom. Och jag bor förövrigt i Finland, men jag antar vi har ungefär samma klimat

EDIT: Ska jag byta ut saltet och vattnet, och efter hur länge isåfall?
Senast redigerad av Luigi 2012-07-24 kl. 00:24.
Citera
2012-07-24, 00:57
Medlem
Citat:
...EDIT: Ska jag byta ut saltet och vattnet, och efter hur länge isåfall?
Nej, se bara till att saltet är blött. Men kom ihåg att detta inte är någon hållbar improvisation i längden. Köp humibeads för 65% RH från Kind Cigars eller någon annan svensk cigarrsajt så är du inte i behov av ventilering.
Citera
2012-07-24, 14:36
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Nej, se bara till att saltet är blött.
Så med denna metod behöver man ej oroa sig över att cigarrerna blir överfuktade?
Citera
2012-07-24, 14:43
Medlem
Citat:
Så med denna metod behöver man ej oroa sig över att cigarrerna blir överfuktade?
Jo, som jag skrev ger salt/vattenblandningen fortfarande för hög RH (även om det är bättre än med rent vatten) och du kan definitivt lätt få överfuktade cigarrer om du inte luftar tillräckligt och/eller om luften i rummet har för hög RH.

Med korrekt fuktade humibeads i en tät låda har du dock inga problem.
Senast redigerad av Crazy Swede 2012-07-24 kl. 14:44. Anledning: Stavfel
Citera
2012-07-25, 16:53
Medlem
Elegros avatar
Kan någon rekommendera bra Nederländska cigarrer?

Är Davidoff Special Short Perfecto prisvärd? Jag har chansen att köpa några för 100 DKK/styck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in