Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-27, 17:34
  #121
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Ang. Montecristo har jag inte smakat no.4, dock den något kortare no.5 som var mycket god, men jag håller fortfarande no.2 högst. Anledningen till att fyran får mycket uppmärksamhet är att den är något av en "bestseller" i cigarrvärlden. No.2 är däremot en avsevärt större cigarr av torpedfaçon, en design som ger en koncentrerad rökström och därmed även en koncentrerad smakupplevelse. Nu kanske jag inte skall lobba för hårt för min personliga fetish på området men det är så sällan man får tillfälle. Lycka till!

Kollade in Cigarrummets hemsida över Montecristocigarrerna och såg att det både fanns en nummer tvåa och en fyra, blir nog att köpa en av båda lagom till födelsedagen i mars så har man något att unna sig. Passar Montecristocigarrerna lagom till en fin rökupplevelse efter en rätt stor och redig middag jag hade tänkt äta före, eller passar dom bättre till en avec av något slag?
Citera
2008-02-28, 00:06
  #122
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kollade in Cigarrummets hemsida över Montecristocigarrerna och såg att det både fanns en nummer tvåa och en fyra, blir nog att köpa en av båda lagom till födelsedagen i mars så har man något att unna sig. Passar Montecristocigarrerna lagom till en fin rökupplevelse efter en rätt stor och redig middag jag hade tänkt äta före, eller passar dom bättre till en avec av något slag?

Oavsett cigarr skulle jag nog låta maten lägga sig och sedan röka den tillsammans med en väl vald dryck. Vilken är inte så petigt men jag skulle undvika rökig whisky, annars funkar det mesta, cognac, bourbon, rom eller kanske någon lustig cocktail, kaffe är ju inte fel det heller.
Citera
2008-02-28, 08:46
  #123
Medlem
magpies avatar
Cigarrummet ligger väl på Götgatan ungefär där S:t Paulsgatan börjar? Brobergs däremot ligger i Sturegallerian på Stureplan (och även någonstans i Göteborg). Cigarrummet är mer inriktade på Kuba medan Brobergs är mer inriktade på Dominikanska Republiken, vilket kan ha att göra med att de har agenturen för Davidoff i Sverige. Mkt trevlig och kunnig personal på Brobergs. De har även enklare cigarrer kring 20-30 kronor (bla Medium Filler) som är klart prisvärda om man inte vill lägga en förmögenhet på rökverk.
Citera
2008-02-28, 17:26
  #124
Medlem
Ska sno tråden lite...

http://www.brobergs.com/cigarrer/ima...av_main_xs.jpg

Kolla bilden, den där 5:e bakifrån (snurrade). Vad heter den? och vad är det för sorts?
Citera
2008-02-28, 18:47
  #125
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodik
Ska sno tråden lite...

http://www.brobergs.com/cigarrer/ima...av_main_xs.jpg

Kolla bilden, den där 5:e bakifrån (snurrade). Vad heter den? och vad är det för sorts?

Sådana ser man inte ofta, tror de kallas "culebras" och är tre långsmala cigarrer som lindats, de är dock tänkta att rökas en och en. Visste inte vad jag skulle tro när jag såg en parisare med en cigarr som såg närmast överkörd ut i käften, sedan förstod jag vad det var.
Citera
2008-02-28, 20:50
  #126
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Oavsett cigarr skulle jag nog låta maten lägga sig och sedan röka den tillsammans med en väl vald dryck. Vilken är inte så petigt men jag skulle undvika rökig whisky, annars funkar det mesta, cognac, bourbon, rom eller kanske någon lustig cocktail, kaffe är ju inte fel det heller.

Ja, det är ungefär så jag går till väga. Senast jag rökte cigarr (i helgen som gick, förra veckan) efter att ha ätit en väldigt stor och mättande måltid så väntade jag ett tag. Satte mig ned på det reguljära fiket en bit ifrån restaurangen och plockade upp mitt rökdon och tände den tillsammans då jag smuttade på en god cappucino. Tycker att kaffe, oavsett sort eller form brukar fungera väldigt fint tillsammans med en god och rökig cigarrupplevelse.

På vilket sätt går den vanliga whiskeyn bort, men ändå påpekar du bourbon i ditt val av drycker? Ska se om jag hittar någon cognac som avec eller något annat på Sturehof dit jag tänkte bege mig i samband med att jag ska röka födelsedagscigarren som troligtvis blir en Montecristo nummer två som du tipsade om.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Cigarrummet ligger väl på Götgatan ungefär där S:t Paulsgatan börjar? Brobergs däremot ligger i Sturegallerian på Stureplan (och även någonstans i Göteborg). Cigarrummet är mer inriktade på Kuba medan Brobergs är mer inriktade på Dominikanska Republiken, vilket kan ha att göra med att de har agenturen för Davidoff i Sverige. Mkt trevlig och kunnig personal på Brobergs. De har även enklare cigarrer kring 20-30 kronor (bla Medium Filler) som är klart prisvärda om man inte vill lägga en förmögenhet på rökverk.

Nej, nu blandar du ihop. Cigarrummet ligger på samma gata som Takeushi, Riche och Mulberry, precis intill Sandys på höger sida och Sturegallerian och Sturehof på vänster sida. Brobergs ligger däremot på Söder, har besökt dom för några år sedan då intresset började men fick inte så varmt mottagande då expediten blängde och sneglade på mig en smula då jag gick runt och kollade. Bättre mottagen blev jag på Cigarrummet då jag handlade cigarriller senast där. Kolla på deras hemsida så ser du att det ligger på Stureplan.
Citera
2008-02-28, 21:57
  #127
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På vilket sätt går den vanliga whiskeyn bort, men ändå påpekar du bourbon i ditt val av drycker? Ska se om jag hittar någon cognac som avec eller något annat på Sturehof dit jag tänkte bege mig i samband med att jag ska röka födelsedagscigarren som troligtvis blir en Montecristo nummer två som du tipsade om.

Scotch går alldeles utmärkt, det är just de rökiga varianterna som jag tror kan skära sig lite med en cigarr, Caol Ila, Laphroaig etc. Cognac låter som ett bra val annars, faktum är att det är ganska svårt att misslyckas så länge man satsar på kvalitet.
Citera
2008-02-28, 22:12
  #128
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Scotch går alldeles utmärkt, det är just de rökiga varianterna som jag tror kan skära sig lite med en cigarr, Caol Ila, Laphroaig etc. Cognac låter som ett bra val annars, faktum är att det är ganska svårt att misslyckas så länge man satsar på kvalitet.

Då förstår jag. Men hur fungerar det om man utgår ifrån dom whiskeysorter jag regelbundet dricker, som Famous Grouse och J & B, fungerar dom eller är dom för rökiga? Tänker mest på sistnämnda som jag upplever som rätt mustig och rökig, men tror att jag rökt tillsammans med ett glas Famous tidigare. Vilken cognac rekommenderar du i samband med en cigarr, något som är lättillgängligt och samtidigt fungerar utmärkt som en avec? Kanske borde skriva upp det på köplistan sen då man besöker bolaget nästa gång.
Citera
2008-02-28, 23:31
  #129
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Då förstår jag. Men hur fungerar det om man utgår ifrån dom whiskeysorter jag regelbundet dricker, som Famous Grouse och J & B, fungerar dom eller är dom för rökiga? Tänker mest på sistnämnda som jag upplever som rätt mustig och rökig, men tror att jag rökt tillsammans med ett glas Famous tidigare.

Famous Grouse och J&B är båda blends så där riskerar du inte att få det för rökigt, det är främst whisky från Islay som har den speciella karaktären (http://www.whiskyguiden.se/Islay/Islaywhisky-main.html <-- saklig sammanfattning av öns destillerier) samt Talisker och Springbank. Om du skall dricka whisky till så kan jag föreslå Glenmorangie, stor i Skottland men sällan omnämnd här hemma.

Citat:
Vilken cognac rekommenderar du i samband med en cigarr, något som är lättillgängligt och samtidigt fungerar utmärkt som en avec? Kanske borde skriva upp det på köplistan sen då man besöker bolaget nästa gång.

Cognac är en värld av ytterst fina distinktioner där jag inte känner mig tillräckligt väl bevandrad för att göra rekommendationer, men jag tror att en väl lagrad cognac gör sig bäst, VSOP eller XO med andra ord. Har rökt just Montecristo No.2 med Grönstedts VSOP och det var en trevlig kombination, kan inte tänka mig att någon annan skulle göra sig sämre dock, svårt att misslyckas som sagt.
Citera
2008-02-29, 13:27
  #130
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, nu blandar du ihop. Cigarrummet ligger på samma gata som Takeushi, Riche och Mulberry, precis intill Sandys på höger sida och Sturegallerian och Sturehof på vänster sida. Brobergs ligger däremot på Söder, har besökt dom för några år sedan då intresset började men fick inte så varmt mottagande då expediten blängde och sneglade på mig en smula då jag gick runt och kollade. Bättre mottagen blev jag på Cigarrummet då jag handlade cigarriller senast där. Kolla på deras hemsida så ser du att det ligger på Stureplan.

Butiken på Stureplan har ändrats något sedan jag var där senast (~5 år sedan) och blivit större och ljusare, men jag har för mig att den inte hette Cigarrummet då. Den butik jag syftar på låg på Götgatan 9, men finns inte kvar idag. Saxat från cigarrprat från carlscorona.com på frågan "Butik i närheten av medborgarplatsen, Sthlm?":

"Cigarrummet i Götgatsbacken.
Har ett bra utbud av både kubaner och pinnar från övriga världen. Gå över Medborgarplatsen och sväng vänster in på Götgatan och gå ca 500 m (gissar bara) till Götgatan 9.
Botanisera i förväg på:
www.cigarrummet.com/"

Brobergs har mig veterligen aldrig befunnit sig på Söder. Bolaget grundades i Göteborg och öppnade butiken i Stockholm i Sturegallerian -89.
Citera
2008-03-02, 01:32
  #131
Medlem
Vet någon ett skönt ställe i Stockholm där man möjligtvis kan avnjuta en cigarr ?

Jag syftar nämligen på rökförbudet, känns ju inte så lockande att sitta på en parkbänk i kylan

EDIT: vet att ämnet behandlats tidigare, men inlägget är från 2005.. så
Citera
2008-03-02, 05:34
  #132
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Hittade ingen tråd om cigarrmärken när jag sökte på "cigarr" här på FB.
Jag tillhör de som gärna njuter en god cigarr efter maten, gärna med en konjak som sällskap.
Rökte en djävulskt god cigarr i Tyskland som heter Cohiba, den var kubansk.
Någon mer konnässör här på FB som kan ge mig lite tips på goda cigarrer?

Cohiba, Romeo y Julieta, Montecristo, Zino etc. är väl bland de bästa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback