2012-07-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Kan någon rekommendera bra Nederländska cigarrer?

Är Davidoff Special Short Perfecto prisvärd? Jag har chansen att köpa några för 100 DKK/styck.
Davidoff kommer inte från Holland utan från Dominikanska Republiken. På Brobergs i Sthlm kostar den Short Perfecto 150 SEK så 100 danska kronor låter ju som en bra deal, om man nu vill ha denna cigarr. Själv tycker jag den är ljusår från att vara prisvärd!

Om det var så att frågan om holländska cigarrer var separat från Davidoff så har jag för liten erfarenhet och intresse av torra cigarrer av holländsk typ. Vissa gillar dem men jag tycker de har för mycket smakmässigt släktskap med cigaretter.
Citera
2012-08-02, 19:52
Medlem
Någon som har tips på en bra för en som aldrig testat det innan, kan inte köpa från nätet. så får bli en turk butik med inriktning på ciggarer. Vad ska man leta efter där ? säg max 250 kr. Helst runt 100-150.
Citera
2012-08-02, 22:43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
Någon som har tips på en bra för en som aldrig testat det innan, kan inte köpa från nätet. så får bli en turk butik med inriktning på ciggarer. Vad ska man leta efter där ? säg max 250 kr. Helst runt 100-150.

Du behöver inte spendera så mycket. Vad gäller enklare tobaksaffärer så tycker jag Romeo & Julia på tub borde finnas inne. Lättrökt kuban som kostar runt hundralappen. Köp en enkel snoppare också och kolla på youtube hur man gör när man snoppar och tänder.

En del har tagit in Vasco da Gama, då får du fem färdigsnoppade i plastförpackning för 89kr. Enklare maskinrullade cigarrer, men den mildare smaken och lätta draget gör att de funkar bra för nybörjare.

Vanligtvis är cigarrerna för torra då de inte orkar hålla koll på humidorn. Har man otur har de möglat till sig också. Dumt att spendera för mycket pengar i en sån butik. Googla på om det inte finns någon mer seriös tobaksaffär i närheten av dig så kan de hjälpa dig på plats.
Citera
2012-09-22, 19:57
Medlem
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...e720ec0e349dd7

Köpte en sån här precis, och ett antal cigarrer..det som jag inte riktigt får klart för mig är ifall detta är en slags "engångshumidor"? Alltså det står ju att den bevarar cigarrernas fuktighet i 90 dagar. Om jag då röker upp dessa cigarrer efter 90 dagar, är det bara å slänga påsen då eller jag kan köpa nya cigarrer och lagra dessa i 90 dagar? Osv osv..
Det står nämligen på påsen att "once opened" så håller den cigarrerna fuktiga i 90 dagar.

Rätt klyddigt formulerat men jag hoppas ni förstår..
Citera
2012-09-23, 09:16
Medlem
Påsen har en fuktmättad baksida som har förmågan att hålla cigarrerna fuktiga i 90 dagar, så länge påsen inte öppnas. Varje gång du öppnar påsen ventileras fuktig luft ut och tiden de kan hållas fräscha förkortas.

Påsen kan teoretiskt laddas upp igen men eftersom du inte har en humidor där påsen skulle kunna ligga och stabiliseras vågar jag inte lova att det inte blir för fuktigt om du försöker att ladda påsens absorberande skikt genom att fylla påsen med vatten en stund och sedan torka ur överskottet. Men, du kan ju alltid försöka med någon billig cigarr och se efter en vecka om den verkar överfuktad.
Citera
2012-09-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Påsen har en fuktmättad baksida som har förmågan att hålla cigarrerna fuktiga i 90 dagar, så länge påsen inte öppnas. Varje gång du öppnar påsen ventileras fuktig luft ut och tiden de kan hållas fräscha förkortas.

Påsen kan teoretiskt laddas upp igen men eftersom du inte har en humidor där påsen skulle kunna ligga och stabiliseras vågar jag inte lova att det inte blir för fuktigt om du försöker att ladda påsens absorberande skikt genom att fylla påsen med vatten en stund och sedan torka ur överskottet. Men, du kan ju alltid försöka med någon billig cigarr och se efter en vecka om den verkar överfuktad.

Okej, men så det är alltså ingen engångs?

Förresten, alltså jag kanske inte ska röka alla cigarrer på en gång, förstörs de resterande om jag öppnar och bara tar ut en? Hur fan ska man lösa det egentligen? Haha..
Citera
2012-09-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.T.P.
Okej, men så det är alltså ingen engångs?

Förresten, alltså jag kanske inte ska röka alla cigarrer på en gång, förstörs de resterande om jag öppnar och bara tar ut en? Hur fan ska man lösa det egentligen? Haha..
jag förstår inte vad som är oklart?

Även en vanlig plastpåse hindrar ju dina cigarrer från att torka ut under en ganska lång tid förutsatt att den är tät. En plastpåse med en inbyggd fuktare håller dem fräscha längre. Om påsen är att betrakta som engångs eller ej är väl upp till dig.

Cigarrer behöver inte ha en exakt fukthalt. Oftast smakar de bäst om de stabiliserats i luft innehållande 60-65% relativ fuktighet men de tappar ju inte sin fukthalt direkt bara för att de plockas ut till en torrare miljö. Däremot är din plastpåse ingen långsiktig förvaringslösning. Rök upp dem inom några veckor eller skaffa humibeads (finns att köpa hos Kind Cigars) och en plastlåda så har du en improviserad humidor för en spottstyver.
Citera
2012-09-24, 00:22
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...e720ec0e349dd7

Köpte en sån här precis, och ett antal cigarrer..det som jag inte riktigt får klart för mig är ifall detta är en slags "engångshumidor"? Alltså det står ju att den bevarar cigarrernas fuktighet i 90 dagar. Om jag då röker upp dessa cigarrer efter 90 dagar, är det bara å slänga påsen då eller jag kan köpa nya cigarrer och lagra dessa i 90 dagar? Osv osv..
Det står nämligen på påsen att "once opened" så håller den cigarrerna fuktiga i 90 dagar.

Rätt klyddigt formulerat men jag hoppas ni förstår..
Jag köpte två sådana där påsar från cigarrlagret i somras. Long story short: de fungerade inte alls. Dina cigarrer blir bara förstörda om de ligger i påsarna. Jag skulle rekommendera dig att du öppnar påsen två gånger om dagen och andas djupt i den så att du ser kondens bildas. På så vis har du skapat dig en humidor. Du kan naturligtvis använda vilka plastpåsar som helst för detta. Jag skulle faktiskt rekommendera att du använder vanliga sketna fryspåsar från ICA. Dessa är förmodligen mycket giftfriare än den där "made in china" påsen från cigarrlagret.
Citera
2012-09-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
Jag köpte två sådana där påsar från cigarrlagret i somras. Long story short: de fungerade inte alls. Dina cigarrer blir bara förstörda om de ligger i påsarna. Jag skulle rekommendera dig att du öppnar påsen två gånger om dagen och andas djupt i den så att du ser kondens bildas. På så vis har du skapat dig en humidor. Du kan naturligtvis använda vilka plastpåsar som helst för detta. Jag skulle faktiskt rekommendera att du använder vanliga sketna fryspåsar från ICA. Dessa är förmodligen mycket giftfriare än den där "made in china" påsen från cigarrlagret.

Men om jag regelbundet andas in djupt i påsen så blir väl cigarrerna tillslut helt överfuktade? Liksom, en tät påse, var ska fukten ta vägen annars?

Edit: en av cigarrerna ligger i en tub, ska jag ta ut den ur tuben och ha den i påsen eller hur länge håller cigarren i tuben utanför påse? Asså bara i rumstemperatur i tuben.
Citera
2012-09-27, 14:26
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Men om jag regelbundet andas in djupt i påsen så blir väl cigarrerna tillslut helt överfuktade? Liksom, en tät påse, var ska fukten ta vägen annars?

Edit: en av cigarrerna ligger i en tub, ska jag ta ut den ur tuben och ha den i påsen eller hur länge håller cigarren i tuben utanför påse? Asså bara i rumstemperatur i tuben.
Påsen är en resepåse som du skall förvara dina ciggarrer i, det är ingen ersättare till en humidor. Om du har patroner kan du köpa en liten lufttät plastlåda på clas ohlsson ha ner dem i den och sedan kasta in den långt inne i frysen. När du sedan skall röka låter du dem ligga ute ett dygn så de tinar upp bra. Det fungerar nog bra för de flesta. Finns små kapslar med gel du kan köpa som räcker till något i storleken av en skokartong men jag skulle inte ha någon fin ciggar i en sådan humidor.

Jag har kört frysen med Monte Christos 5r och Romeo y Julieta 2r runt ett år med denna metod utan något problem. Har även haft Monte Christo och Cohiba cigariller i en låda som jag öppnade och stängde rätt så mycket utan att få problem.

Ha inte cigarrer i kylen för det är för vått för dem.
Citera
2012-09-27, 20:06
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Låt den ligga kvar i tuben. Har du fått de andra i cellofan kan du ha kvar det också. Det hjälper att hålla kvar fuktigheten.

Gör som Crazyswede skriver. Det är liksom inte så überkinkigt om du inte tänker lagra cigarrerna en längre tid. Den där påsen saktar säkert ner uttorkningen lite grann, så använd den (även om den säkert inte är mer effektiv än ICAs två-liters fryspåsar eller en Tupperware-matlåda).

Jag förmodar att du köpt ett antal cigarrer för att prova att röka lite, och då går de säkert åt efter några veckor ändå.

Personligen tycker jag en cigarr klarar sig några dagar om den ligger framme om vinterhalvåret. Efter en vecka är den torr, men kan återfuktas i humidor vilket tar ungefär lika lång tid.
Citera
2012-09-28, 19:29
Medlem
Har jag förstått rätt, ska det vara "destilerat" vatten i en humidor...hur blir det med utandningsluft??...visst, fattar att man kanske inte ska smaska vitlök i massor innan utandning i cigarrpåse...men ändå.

Sedan en fråga: Har någon här handlat från Gandaf Tobacco? Funkar leveranser bra? Sidan ser tyvärr inte helt seriös ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in