2013-01-05, 19:18
Medlem
Lightnights avatar
Jag har en fråga som kanske egentligen inte hör hemma här.

Jag har rökt cigariller av Cohiba, men aldrig någon sådan cigarr. Påminner dessa mycket om varandra eller är det två helt olika saker?
Citera
2013-01-05, 21:52
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Hur länge kan jag låta en cigarr ligga hemma i rumstemperatur utan att den blir för torr? Förutsatt att den är förpackad i plast eller en tub. Brukar annars inhandla cigarren och därefter röka den direkt under en lugn promenad genom stan, när vädret tillåter.
Citera
2013-01-05, 22:36
Medlem
Jag gillade verkligen Montecristo No.2
Den var verkligen fyllig och efter cirka 20 minuters bolmande kände jag en liten lakritston. Väldigt fin cigarr som jag definitivt kommer att röka igen.

Jag tänkte inom snar framtid köpa en liten humidor eftersom det verkar vara det ända sättet att förvara cigarrer på. Jag behöver ingen stor utan mest någon som rymmer ett par stycken.
Funderade på den här:
http://www.gotteftermaten.se/artikel...3802&catid=152
Senast redigerad av Rytve 2013-01-05 kl. 22:42.
Citera
2013-01-06, 20:59
Medlem
Köpte en billig cigarr för ett par dagar sedan nere på turkkiosken bara för att jag vart suger på att testa, men har inte haft tid än så jag la den i en plastpåse med (tog bort luften) och knöt åt hårt. Trodde detta skulle räcka för att förvara den en vecka eller så, men bara efter ett par timmar märkte jag att det luktade tobak i hela rummet. Har nu lagt den i ytterligare två plastpåsar, luktar fortfarande tobak om paketet men det är mycket mindre än tidigare.
Känns mao inte som att min paketering är tillräcklig. Undrar hur jag ska göra för att den ska hålla sig i vettigt skick ett par dagar till?

Tror att cigarren hette "La Reina de Manila", kostade 50 spänn. Googlade lite på namnet, verkar som att den är ok trots det billiga priset (verkar dock som att jag har blivit lurad på priset dock; kostar under 10 spänn styck i storpack men det spelar inte nån större roll för mig).
Hur förhåller den sig till övriga cigarrer? Några speciella smaker jag ska leta efter när jag röker den?
Citera
2013-01-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag har en fråga som kanske egentligen inte hör hemma här.

Jag har rökt cigariller av Cohiba, men aldrig någon sådan cigarr. Påminner dessa mycket om varandra eller är det två helt olika saker?
Jag känner ingen likhet mellan cigarillen och cigarren.

Cigariller och cigarrer är två väsensskilda rökverk. Cigarillen blir alltid ettrigare och mer tvådimensionell i smaken.
Citera
2013-01-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Hur länge kan jag låta en cigarr ligga hemma i rumstemperatur utan att den blir för torr? Förutsatt att den är förpackad i plast eller en tub. Brukar annars inhandla cigarren och därefter röka den direkt under en lugn promenad genom stan, när vädret tillåter.
Uttorkningstiden har inget att göra med temperaturen utan är direkt kopplad till den relativa luftfuktigheten. Har du torrt inomhus torkar cigarren ut snabbare. Ligger den i en tub håller den 1-3 veckor, ligger den bara i sitt cellofan håller den kanske 1-3 dagar. Lägger du cigarren i en förseglad fryspåse direkt efter inköp håller den fukten väldigt länge.
Citera
2013-01-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
Köpte en billig cigarr för ett par dagar sedan nere på turkkiosken bara för att jag vart suger på att testa, men har inte haft tid än så jag la den i en plastpåse med (tog bort luften) och knöt åt hårt. Trodde detta skulle räcka för att förvara den en vecka eller så, men bara efter ett par timmar märkte jag att det luktade tobak i hela rummet. Har nu lagt den i ytterligare två plastpåsar, luktar fortfarande tobak om paketet men det är mycket mindre än tidigare.
Känns mao inte som att min paketering är tillräcklig. Undrar hur jag ska göra för att den ska hålla sig i vettigt skick ett par dagar till?

Tror att cigarren hette "La Reina de Manila", kostade 50 spänn. Googlade lite på namnet, verkar som att den är ok trots det billiga priset (verkar dock som att jag har blivit lurad på priset dock; kostar under 10 spänn styck i storpack men det spelar inte nån större roll för mig).
Hur förhåller den sig till övriga cigarrer? Några speciella smaker jag ska leta efter när jag röker den?
Konstigt! Du måste ha haft en väldigt permeabel och tunn platspåse! Fryspåsar brukar duga alldeles utmärkt.

La Reina Manilla är en väldigt enkel cigarr. Vissa tycker det är en ok budgetcigarr, andra skulle aldrig ta den i sin mun. Prova den helt förutsättningslöst så är chansen som störst att puffningen ska bli trevlig.
Citera
2013-01-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag gillade verkligen Montecristo No.2
Den var verkligen fyllig och efter cirka 20 minuters bolmande kände jag en liten lakritston. Väldigt fin cigarr som jag definitivt kommer att röka igen.

Jag tänkte inom snar framtid köpa en liten humidor eftersom det verkar vara det ända sättet att förvara cigarrer på. Jag behöver ingen stor utan mest någon som rymmer ett par stycken.
Funderade på den här:
http://www.gotteftermaten.se/artikel...3802&catid=152
Ja, Montecristo No. 2 är en av världens bästa cigarrer!

Vill du ha cigarrer hemma ska du inte skaffa någon som rymmer mindre än 50-100 cigarrer. Allt annat växer du ur på ett kick!

Rusta hade nyligen en helt ok humidor för bara 500 kr. Kan vara slut i hela landet nu men är värd att hålla utkik efter! Läs mer här: http://www.cigarrprat.se/viewtopic.p...23&hilit=rusta
Citera
2013-01-07, 00:20
Medlem
rövsåss avatar
Det här med budget garrar alltså. Allt är såklart relativt, men tänk er en kortare Winston Churchill. ca 45kr. Någon som har ett förslag på billigare budget/vardags garre med liknande smak?
Citera
2013-01-07, 14:20
Medlem
Traditions avatar
Var inne på Brobergs för ett tag sedan, och inhandlade en mindre cigarr för 15 spänn (eller om det kanske var ännu billigare?). Den var smal, kanske 10 cm lång, och faktiskt väldigt mild och god. Synd bara att jag inte minns märket. Har jag genom okunnighet gått på nåt som egentligen är skit, eller skulle ni mer insatta säga att det faktiskt finns goda små cigarrer för ca 20-lappen?
Citera
2013-01-07, 15:16
Medlem
rövsåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Var inne på Brobergs för ett tag sedan, och inhandlade en mindre cigarr för 15 spänn (eller om det kanske var ännu billigare?). Den var smal, kanske 10 cm lång, och faktiskt väldigt mild och god. Synd bara att jag inte minns märket. Har jag genom okunnighet gått på nåt som egentligen är skit, eller skulle ni mer insatta säga att det faktiskt finns goda små cigarrer för ca 20-lappen?

Smaken är som baken. jag tycker Cubao Monarcas är helt ok standard cigarr för 17kr hos den anspråkslöse... lång fillipinare.

Men visst, nån annan som har fler tips?
Citera
2013-01-07, 17:45
Medlem
pelviss avatar
Quintero och Jose´L Piedra är också hyfsade budgetcigarrer, kostar mellan 15-25 kr st. Duger alldeles utmärkt när man räfsar löv i trädgården eller tar en promenad.
Sen vill jag slå ett slag för humidoren på Rusta. Inhandlade den idag och jag är överraskad över kvaliteten, precis samma kvalitet som alla andra humidorer som säljs på diverse cigarrhemsidor. Kostar nu 495:- och har enl uppgift kostat 2000kr. Den verkar gå åt som smör i solsken så skynda fynda.

För övrigt rankar jag cigarrer så här, samtliga kostar runt 100 kr

1: Cohiba siglo1, jungfrucigarren för mig så den ligger mig varmt om hjärtat
2: Partagas Serie D no 5
3: Trinidad Robusto
4: Perdomo Lot 23 natural (kostar 50-60 kr)
Senast redigerad av pelvis 2013-01-07 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in