2010-09-08, 20:53
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Nu var det ett tag sedan man köpte cigarrer så därför blir det att kika in på cigarrummet igen.
Hittills har jag provat dem mer kända sorterna så som Cohiba och Montecristo, nu söker jag dock efter andra mer okända märken så kom gärna med tips.

Tacksam för svar.

Kommer på några på rak arm, dessa går att köpa i Sverige

Padron Delicas (Tack Crazy sweden för det tipset! Smakar typ "jord" . Mkt smak! Den här cigarren röker jag alltid ända ner till slutet. Min favorit cigarr tror jag)

NUB Serien(Har testat 2 olika sorter och båda har varit mkt trevliga. Konstruktionen på dessa är fantastiskt trevlig. Tjocka och goa! Smaken ligger åt kaffe/choklad hållet som jag upplever det )

Davidoff Primeros för en snabbare rök. (Enda "mini cigarren" jag hittat som är riktigt bra. Jag får lite honungssmak känsla men alla tolkar smakerna olika.)

Waller Bengtsson Corona tubes(Mild och go. Tycker nästan den påminner om smör till smaken )

Dominkanska Partagas(Den här gillar jag bättre än de kubanska Partagas jag testat. Smakar..typ gott bara. Vet ej om dessa går att köpa i Sverige. Min favorit också tror jag.)

Kan även passa på att varna!

Zino Platinum Scepter XS(Dyr och smakar typ tvål. Om man klarar att att inte blöta täckbladet med läpparna kanske den iallafall går att röka.)

CAO Piranha(Stark! Shiet..den här blev jag tårögd av iallafall.)
Senast redigerad av slippy 2010-09-08 kl. 21:01.
Citera
2010-09-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
...CAO Piranha(Stark! Shiet..den här blev jag tårögd av iallafall.)
Hahaha...ja, CAO Brazilia Piranha kan bita ifrån, särskilt som ung. Jag tycker dock att lugnar sig betydlig efte de första 2 cm. Man får puffa försiktigt!

Den går förövrigt utmärkt att lagra och blir mycket mr lättillgänglig för den ovane med tiden.
Citera
2010-09-11, 16:44
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Connecticut Broadleaf är standardtäckbladet på många madurocigarrer. Det ger en rund och sötare ton som passar de flesta i början av sin cigarristiska karriär. Många överger dock denna typ av cigarrer med tiden då de ger en mindre komplex smakbild, inslag av jolmighet och inte heller har någon vidare lagringspotential.

Rökte broadleaf-cigarren igår och beskrivningen "jolmig" summerar upplevelsen på ett bra sätt. Väldigt svag och ointressant cigar, intressant att testa dock.
Citera
2010-09-19, 17:12
Medlem
ArturoBandinis avatar
Min flickvän kom hem från USA med några cigarrer åt mig, men eftersom jag inte har rökt så mycket cigarrer tidigare så tänkte jag höra med er som kan vilka man ska börja med etc.

Det är dessa:

1 större Frey Boy (av vad jag har märkt på internet är detta en tobaksaffär i Las Vegas egen kollektion)
1 mindre Frey Boy (-"-)
1 större Royal Chieftain
1 mindre Royal Chieftain
1 Tatiana Rum
1 Tatiana Cherry
1 Havana Honeys Honey
1 Havana Honeys Vanilla
1 Sweet Daddies Amaretto
1 Utan någon ring eller omslag

Det är säkert inga jättespeciella cigarrer, speciellt med tanke på att vi inte ens var tillsammans när jag fick dem. Men är det någon av dessa som är bättre att börja med än någon annan? Och vad ska man avancera till för cigarrer sedan?
Citera
2010-09-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Min flickvän kom hem från USA med några cigarrer åt mig, men eftersom jag inte har rökt så mycket cigarrer tidigare så tänkte jag höra med er som kan vilka man ska börja med etc.

Det är dessa:

1 större Frey Boy (av vad jag har märkt på internet är detta en tobaksaffär i Las Vegas egen kollektion)
1 mindre Frey Boy (-"-)
1 större Royal Chieftain
1 mindre Royal Chieftain
1 Tatiana Rum
1 Tatiana Cherry
1 Havana Honeys Honey
1 Havana Honeys Vanilla
1 Sweet Daddies Amaretto
1 Utan någon ring eller omslag

Det är säkert inga jättespeciella cigarrer, speciellt med tanke på att vi inte ens var tillsammans när jag fick dem. Men är det någon av dessa som är bättre att börja med än någon annan? Och vad ska man avancera till för cigarrer sedan?
Tyvärr är nog ingen eller få av dessa cigarrer respresentativa för hur bra cigarrer kan smaka. Gillar man smaksatta cigarrer kan de väl vara ok men de är inget jag skulle rekommendera.
Citera
2010-09-19, 22:50
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Tyvärr är nog ingen eller få av dessa cigarrer respresentativa för hur bra cigarrer kan smaka. Gillar man smaksatta cigarrer kan de väl vara ok men de är inget jag skulle rekommendera.

Ah. Var iofs rätt väntat eftersom hon sa till försäljaren att jag inte hade någon erfarenhet, så han stoppade nog mest ner sånt han tänkte var för nybörjare.

Vad skulle du rekommendera för nybörjarcigarrer i någorlunda "normal" prisklass?
Prisklassen kan ligga på runt 50 - 100 spänn tänkte jag mig. Jag vet att det finns i tråden,
men det är ju en jävla djungel.
Citera
2010-09-20, 01:06
Medlem
Citat:
...Jag vet att det finns i tråden, men det är ju en jävla djungel.
OK, här kommer en lista med cigarrer för max omkring 100 kr som jag skulle rekommendera till en nybörjare. Jag håller mig till utbudet från PolarCigar för att förenkla det hela:

Camacho Corojo Monarca - 75 kr (Honduras, mkt god, säkert kort, mullig)
Don Ursulo Corona - 49 kr (Costa Rica, mild och elegant, påminner om Davidoff)
El Rey Del Mundo Choix Supreme - 105 kr (Kuba, mildare havannacigarr men mkt god)
H.Upmann Petit Coronas - 81 kr (Kuba, visar verkligen havannacigarrernas potential!)
Jose L.Piedras Nacionales - 21 kr (Kuba, otroligt prisvärd, mild, behaglig)
Quintero Brevas - 26 kr (Kuba, otroligt prisvärd, mycket fylligare än ovan)

Berätta gärna hur det går om du provsmakar några!
Citera
2010-09-20, 15:49
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
OK, här kommer en lista med cigarrer för max omkring 100 kr som jag skulle rekommendera till en nybörjare. Jag håller mig till utbudet från PolarCigar för att förenkla det hela:

Camacho Corojo Monarca - 75 kr (Honduras, mkt god, säkert kort, mullig)
Don Ursulo Corona - 49 kr (Costa Rica, mild och elegant, påminner om Davidoff)
El Rey Del Mundo Choix Supreme - 105 kr (Kuba, mildare havannacigarr men mkt god)
H.Upmann Petit Coronas - 81 kr (Kuba, visar verkligen havannacigarrernas potential!)
Jose L.Piedras Nacionales - 21 kr (Kuba, otroligt prisvärd, mild, behaglig)
Quintero Brevas - 26 kr (Kuba, otroligt prisvärd, mycket fylligare än ovan)

Berätta gärna hur det går om du provsmakar några!

Jag tackar så mycket för tipsen! Läste dock något om att Quintero Brevas helst bör lagras och inte alls är speciellt god innan. Tycker du också det?

"Denna Cremas är en verklig höjdare. Färsk är den en rå, ointressant pinne. Köp en låda och lägg undan några år"

Jag ska absolut kolla upp några av dessa nu när löningen kommer. Tack återigen.
Citera
2010-09-20, 22:12
Medlem
Citat:
... Läste dock något om att Quintero Brevas helst bör lagras och inte alls är speciellt god innan. Tycker du också det?...
Sedan omkring är 2006 har en förändring skett av havannacigarrerna. Jag vet inte om förändringen beror på införandet av nya tobakssorter eller om kubanerna har ändrat hanteringen av tobaken men resultatet är i alla fall att många cigarrer från Kuba aldrig hamnar i den sjuka perioden som brukar inträffa mellan 6 och 12 månader efter tillverkning. De cigarrer man köper idag från Kuba uppvisar en högre grad av mognad och smakar alltså bättre än vad det gjorde förr vid ung ålder. (Många oroar sig för att detta kan innebära att havannacigarrer inte har samma lagringspotential som förr men det kan bara tiden utvisa!)

I alla fall har de Quintero Brevas jag rökt de senaste åren varit lättillgängliga direkt även om jag kände att de definitivt skulle kunna utvecklas ännu mer med lite lagring.

För längre lagring, säg upp till 10 år, skulle jag dock rekommendera Quintero Panatelas i stället då den har mer kropp och styrka jämfört med Brevas.
Senast redigerad av Crazy Swede 2010-09-20 kl. 22:14. Anledning: Stavfel
Citera
2010-09-21, 20:02
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Sedan omkring är 2006 har en förändring skett av havannacigarrerna. Jag vet inte om förändringen beror på införandet av nya tobakssorter eller om kubanerna har ändrat hanteringen av tobaken men resultatet är i alla fall att många cigarrer från Kuba aldrig hamnar i den sjuka perioden som brukar inträffa mellan 6 och 12 månader efter tillverkning. De cigarrer man köper idag från Kuba uppvisar en högre grad av mognad och smakar alltså bättre än vad det gjorde förr vid ung ålder. (Många oroar sig för att detta kan innebära att havannacigarrer inte har samma lagringspotential som förr men det kan bara tiden utvisa!)

I alla fall har de Quintero Brevas jag rökt de senaste åren varit lättillgängliga direkt även om jag kände att de definitivt skulle kunna utvecklas ännu mer med lite lagring.

För längre lagring, säg upp till 10 år, skulle jag dock rekommendera Quintero Panatelas i stället då den har mer kropp och styrka jämfört med Brevas.

Jag har nu köpt de du rekommenderade, utelämnade dock El Rey Del Mundon p.ga. lite halvdålig ekonomi så här innan lön. Jag återkommer efter att jag har fått chansen att provsmaka någon av dem.
Citera
2010-09-25, 16:20
Medlem
12ans avatar
Har än så länge bara handlat från Svenska cigarrhandlare och undrar vilken av de utländska ni rekomenderar. Pris, frakt, tid för beställningen att anlända etc spelar in. De skiljer ju ofta enormt mycket i pris samt utbud. Tack på förhand!
Citera
2010-09-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12an
Har än så länge bara handlat från Svenska cigarrhandlare och undrar vilken av de utländska ni rekomenderar. Pris, frakt, tid för beställningen att anlända etc spelar in. De skiljer ju ofta enormt mycket i pris samt utbud. Tack på förhand!
Det viktigaste, förutom priset, är nog med vilken frekvens beställningarna brukar hamna i klorna på posten/tullen med dryga påslag i form av tullavgift, skatt, hanteringsavgift och moms på hela kalaset.

Följande handlare har bra priser, är pålitliga och skickar till Sverige:

Icke kubanska cigarrer
Atlantic Cigar
Fastnar ofta, men inte alltid. (Ofta billigast på nätet)

Billboard Tobacco
Fastnar sällan. (Hyggliga priser på många premiumcigarrer)

Cuban Crafters
Fastnar sällan. (Udda budgetcigarrer)

Famous Smoke Shop
Fastnar nästan alltid, vägrar att "vara kreativa" när det gäller värdet och beskrivningen av försändelsen. (Enormt utbud)

Larry Lynn Cigars
Fastnar ofta, men inte alltid. (Både billigt skit och bra cigarrer till bra priser)

Kubanska cigarrer
1001 Cuban Cigars
Fastnar ofta, men inte alltid.

Cigars of Cuba

Cigars of Habanos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto