2004-06-21, 01:43
Medlem
POTMOs avatar
Jag har skrivit en skoluppsats om cuba och dess cigarrer. Även om det ver ett par år sedan så kanske jag kan gräva upp lite ur bakhuvudet.

Först och främst så lär de bästa cigarrerna komma från Havanna. Alltså inte staden utan distriktet Havanna som ligger i västra cuba. I havanna distriktet görs Cohiba cigarrerna. De är gjorda av all den bästa tubaken i distriktet och innan typ 80-talet gick den inte att köpa utan var reserverad för diplomater och höga ämbetsmän.

Cigarrer görs genom att man tar tobak remsor som legat på tork ett tag och rullar i upphuggen tobak. Sedan lägger man ett lager fin tobak runt.

Man rullar fortfarande en del cigarrer för hand t.ex. Cohiba och några av Davidofferna. Davidoff föresten. Eftersom Zino Davidoff inte fick starta ett företag på Cuba så körde han igång en fabrik i Dominikanska republiken där de har jäkligt bra tobak. Han hade lärt sig hur man gjorde någonstans som jag inte kommer ihåg och började rulla egna cigarrer. Nu är davidoff ett av de största märkerna i världen. Fidel den gamla räven röker inte cigarrer sen 96 sägs det eftersom han har så dålig hälsa. En kompis har en fimp som fidel har smuttat på men hur han fick tag på den är en annan lång historia.

Faktafel kan kanske hittas.

Cigarr är föresten godast ren utan en massa Congac-dopp och sliskerier. Man ska röka den tillsammans med ett fiskespö och en spegelklar sjö.
Citera
2004-06-21, 01:46
Medlem
Holkens avatar
Rittmeister tror jag den heter, en grymt god cigarr.
Både smakar och luktar sött, myyyycket god.
Vart ännu godare när jag spetsade den med lite haschish.
Citera
2004-06-21, 12:27
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTMO
Fidel den gamla räven röker inte cigarrer sen 96 sägs det eftersom han har så dålig hälsa.

Fidel slutade röka som ett led i en nationell anti-rök kampanj.
Citera
2004-06-21, 12:55
Medlem
POTMOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holken
Rittmeister tror jag den heter, en grymt god cigarr.
Både smakar och luktar sött, myyyycket god.
Vart ännu godare när jag spetsade den med lite haschish.
Sist jag rökte rittmeister var det en cigarill men det kanske finns i storlek större med.
Citera
2004-06-21, 13:15
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Jag röker Balmoral (Coronas) från Dominikanska. Jag tycker den är mild och fin till ett bra pris.
Citera
2004-07-25, 20:46
Medlem
Aioloss avatar
Äntligen en tråd som jag verkligen kan bidra till! älskar cigarrer, rökte förr en dubbel corona per dag. Lite tips på bra cigarrer:

Arturo Fuente, finns från Chateau fuente, 114 mm till en jätte på 235 mm! Har bara smakat dubbel corona, men det är verkligen god. Fuente görs i dominkanska republiken.

Avo, från 121 till 191 mm. Pyramid och perfetto är intressanta bekantskaper, även XO Intermezzo, robusto, är väldigt bra.

Bauza som görs i dominkanska. Jag har tyvärr inte haft äran att röka en än, dock är de prisvärda och lär vara bra för relativa nybörjare, ganska milda. Robusto är som vanligt den bästa att börja med, ganska grov så att den inte blir för stark och inte för lång.

V Centennial, Honduras. Connecticut-täckblad och inlaga från honduras, nicaragua och dominikanska. Omblad från Mexico. Jag har bara testat Torpedon, ytterst delikat!

Cohiba givetvis, som andra nämnt. En av de absolut bästa, även om man måste se upp med att inte få kopior! Framförallt via nätet och utomlands. I svenska tobaksaffärer är det nästan alltid äkta cigarrer. Av Linea Clasica är både den smala och långa Lanceron bra, såväl som Esplendido (7000 för 25 st har jag för mig att den ligger på). En Robusto från denna linje bör alla cigarrökare testa nån gång. Inte alltför dyr, och samma goda smak som Esplendidon.

Cuaba, från Kuba. Samtliga är figurados, vilket gör att de sticker ut i mängden.

Cuesta-Rey, dominikansk. Har tyvärr ej testat, men lär vara bra.

Davidoff, dominikanska. Har många läckra figurados såväl som parejos. Special C, som är tre cigarrer tvinnade runt varandra, är bland de mest exotiska cigarrer man kan hitta. Perfetton och Double R är härliga sällskap.

Diplomaticos, kuba. Mörka och fylliga, fantastisk smakupplevelse.

Don Tomas, honduras. Jag lyckades få tag på en Gigante på 216 mm och satt och njöt i nästan två timmar. 21 mm i gördelmått har den också. Claro-varianterna (ljusa täckblad) har jag inte testat, men jag föredrar maduro så jag avhåller mig nog.

El Rey Del Mundo, Kuba och honduras. Den finns både som maskinggjord och handrullad, så se upp! Är den färdigsnoppad och virad i plast är den antagligen maskinrullad. Har ej testat dem.

Excalibur, Honduras. En cigarr gjord av Hoyo de Monterrey. Jag har hört att den ska vara en av de bästa honduranska märkena, men har inte haft nöjet än...

Griffin's, Dominikanska. Gjord av en lärljunge till Davidoff, men når inte riktigt lika högt även om de är bra. Robusto är den enda jag testat, lite för mild för min smak. Inte alltför dyra, 77 kr styck.

Upmann, Kuba. Finns också som maskintillverkade, mest i metalltuber. Det säljs samma märke från dominikanska, inte alls lika bra enligt mig. Se till att det står Habana på etiketten. Några coronor har slunkit in under åren, rätt ok pris.

Hoyo de Monterrey, kuba och honduras. Har bara smakat de kubanska, där dubbelcoronan var den godaste. Faktiskt i klass med Cohiba!

La Flor de Cano, Kuba. Finns inte i många storlekar, vet dock inte hur det är med tillverkningen nu för tiden. Nästan omöjligt att få tag på i sverige, så vitt jag vet. Har för mig att brobergs sålde dem för några år sedan.

La Gloria Cubana, Kuba. Detta är en av de bästa cigarrer som finns idag, med gamla anor. Har inte fått tag på någon än, men letar. Säg till om ni vet någon som säljer till ok priser! Ganska fyllig smak, med främst tjocka storlekar, även om längden är varierande.

Macanudo, Jamaica och dominikanska. Ett av de få bra jamaicanska märkena. Milda, men goda. Finns i starkare variant för vana rökare också.

Montecristo, Kuba. Den absolut mest rökta cigarren i världen lär vara Montecristo nr 4, en corona. Jag kan rekommendera den och especial.

Partagas, kuba. Ett av de äldsta märkena som fortfarande tillverkas. Finns både från kuba och dominikanska, men med olika tillverkare. Båda är dock goda.

Por Larranaga, kuba. Ännu ett gammalt märke, som började tillverkas under namnet 1834. Går ej att få tag på sverige, vad jag vet. Medium till fyllig i få storlekar.

Punch, kuba och honduras. Ganska billiga, men inte så vanligt bland riktiga finsmakare mest pga sitt låga pris. Prisvärda!!

Rafael Gonzales, kuba. Väldigt god cigarr till ett bra pris. Tillverkar på fabriken Romeo y Julietta. mörka och milda, ser väldigt rustika ut.

Romeo y Julietta, kuba, honduras och dominikanska. Väldigt goda, och Churchill måste man testa nån gång.

Trinidad, kuba. Finns så vitt jag vet bara i en storlek, Laguito, som är en lancero. Dyr, 251 kr/st. Från början gavs den bara i gåva till statsöverhuvud, och såldes inte alls.

Zino, honduras. Undermärke till Davidoff, som hette Zino i förnamn. Vackra och goda, men ganska mild smak.

Alla ovanstående märken är de absolut bästa, de jag själv smakat eller hört väldigt mycket om. Det finns givetvis massor av andra som är mycket bra. Jag vill slutligen också tipsa om ett väldigt prisvärt märke, nämligen Private Stock. Detta lär vara Davidoffs andrasortering, men efter som Davidoff har väldigt höga krav är de fortfarande av väldigt bra kvalitet, och är extremt billiga. En dubbelcorona kostar bara 55 kr mot 282 för motsvarande från Davidoff. Jag är dock inte säker på om det bara är rykten, det står inget om det officiellt. Troligtvis för att freda namnet D om det är sant. Har ni några cigarrfrågor, hör av er... Jag ordnar gärna cigarraftnar för företag som kick off eller liknande, samt privatpersoner.
Citera
2004-07-26, 10:17
Medlem
THEIDFs avatar
Är det någon som har testat Montecristo #2? Tydligen jättegod cigarr som är en av de populäraste. Synd dock att den kostar som fan!

Citat:
Ursprungligen postat av aiolos
Romeo y Julietta, kuba, honduras och dominikanska. Väldigt goda, och Churchill måste man testa nån gång.

Romeo y Julieta Churchill.. Den drömmer man om. Det blir nog till att testa inom en snar framtid eftersom man hört att den ska vara den bästa cigarren någonsin[Cohiba inräknat].

Måste bara säga dig att du nog inte får göra reklam för cigarrträffar så där som du gör. Moderatorerna är lite petiga med sånt, eller är det bara jag som fattat allt fel?
Citera
2004-07-26, 11:42
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Måste bara säga dig att du nog inte får göra reklam för cigarrträffar så där som du gör. Moderatorerna är lite petiga med sånt, eller är det bara jag som fattat allt fel?

Oj oj, då ber jag om ursäkt. Nån moderator kan väl skicka ett PM om det anses bryta mot reglerna? Tar gärna bort det då, tänkte mest att det kunde vara av intresse för någon.
Citera
2004-07-26, 12:22
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Oj oj, då ber jag om ursäkt. Nån moderator kan väl skicka ett PM om det anses bryta mot reglerna? Tar gärna bort det då, tänkte mest att det kunde vara av intresse för någon.

Tror det inte är så farligt.. Jag läste reglerna:

"1.2. Det är helt förbjudet att posta spam (reklam) här. Den som postar spam blir automatiskt avstängd, utan varning. Det är dock tillåtet att nämna tips på bra företag när diskussionen kräver det, och det är OK att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur. Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns acceptabla orsaker att inte länka till webbplatsens startsida".

Jag vet inte riktigt om din reklam för dina cigarrträffar kan bryta mot något i denna regel men tror inte det är så farligt. Men försiktig kan man ju alltid vara så man inte retar en moderator.. Då är man illa ute. Haha!
Citera
2004-07-26, 12:36
Medlem
Aioloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Tror det inte är så farligt.. Jag läste reglerna:

"1.2. Det är helt förbjudet att posta spam (reklam) här. Den som postar spam blir automatiskt avstängd, utan varning. Det är dock tillåtet att nämna tips på bra företag när diskussionen kräver det, och det är OK att ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur. Referal-länkar får däremot endast publiceras ifall man inte tjänar pengar (eller poäng) på länken, och då det finns acceptabla orsaker att inte länka till webbplatsens startsida".

Jag vet inte riktigt om din reklam för dina cigarrträffar kan bryta mot något i denna regel men tror inte det är så farligt. Men försiktig kan man ju alltid vara så man inte retar en moderator.. Då är man illa ute. Haha!
Nej, det låter ju inte som att det är alltför illa då. Jag driver ju inget företag kring det eller postar någon URL. "Information wants to be free", eller hur? Jag ser slutet på mitt inlägg som information... :-)
Citera
2004-08-10, 14:13
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Romeo y Julieta är min favorit. Romeo y Julieta Exhibicion No 4 bestämt vad. 2275 kr hos Brobergs. Mums för män.Kostar Har några lådor direkt från Kuba i min ägo.
Citera
2004-08-10, 16:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos

Vi säger väl att dessa träffar är gratis - eller hur? Då blir det ingen spam.

Det går bra att reta mig, men bara om man inte bryter mot reglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in