Jag gick in på Fram-Resor i sthlm idag och frågade den hjälpsamme karln i butiken om han kunde rekommendera en nybörjar-cigarr och han tipsade om en
Santa Damiana Petit Coronas (
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=523) då den skulle vara mild och bra för någon som precis börjat röka cigarr.
Jag köpte en sådan och begav mig bort till Gärdet där jag och flickvännen tog en liten fika och provade cigarren. Till en början var det svårt att tända den då det blåste väldigt mycket där, men sedan gick det bra.
Jag vet inte exakt vad röktiden var med skulle tippa på ca 40min. Dock så slocknade den efter ungefär 2/5 in och fick tända om den. Då såg jag även att den hade brunnit rätt snett, den var betydligt djupare brunnen i mitten än på kanterna. Berodde detta på blåsten eller?
Vi rökte vidare tills den slocknade igen vid ~3/5 men lät den då vara för vi var båda rätt nöjda.
Under tiden kände jag inte någon "gräddkola" men den var helt klart mild och god. I efterhand satt smaken i ett litet tag (20+min) och vi provade en mentol-cigg några timmar efter och det var riktigt äckligt i jämförelse. Så det blir nog till att sluta med dem och köra på cigarrer när man vill ha något extra.
Jag kände inte heller av nikotinet vilket jag tyckte var mycket behagligt.
Att inte dra halsbloss kändes lite underligt i början men efter att man fick in tekniken mot slutet av cigarren var även det ett behagligt rök-sätt.
Jag ber om ursäkt för lite dåligt skrivet, men ville bara dela med mig av min första "riktiga" cigarr upplevelse.
Någon som kan tipsa om en liknande till Santa Damiana som inte heller kostar allt för mycket?
Flickvännen vill ha något med mer "flickig"-smak, typ frukt eller liknande. Finns det något sådant?
För min del blir det i alla fall en Montecristo #4 till midsommar då det är väldens mest sålda och verkar vara helt ok för priset.