Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-23, 22:22
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurdusMajor
Fick en Luis Martinez Silver Selection(glastub). Vad vet ni om den, är den något speciellt eller kan man helt sitta ensam iskogen och röka den

Inget jag har stött på tidigare men jag hittade lite reviews på den.

http://www.stogieguys.com/2009/01/01082009-stogie-reviews-luis-martinez-silver-selection.html
http://www.aspiringgentleman.com/cigars/cigar-reviews/luis-martinez-silver-selection-robusto/

Det bästa sättet för att veta om en cigarr är god eller ej är dock att prova den. Vi alla tycker olika. Är den god så är den!
Citera
2012-04-24, 20:17
Medlem
PurdusMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Inget jag har stött på tidigare men jag hittade lite reviews på den.

http://www.stogieguys.com/2009/01/01082009-stogie-reviews-luis-martinez-silver-selection.html
http://www.aspiringgentleman.com/cigars/cigar-reviews/luis-martinez-silver-selection-robusto/

Det bästa sättet för att veta om en cigarr är god eller ej är dock att prova den. Vi alla tycker olika. Är den god så är den!

Man tackar. Får sitta ner och njuta och sedan komma och berätta min åsikt
Citera
2012-04-29, 00:19
Medlem
BrottareGustavs avatar
Vill inte låta som någon som följer strömmen, men vad tycker ni cigarrälskare om smaksatta cigarrer? Choklad, nougat, cherry, etc. Vad är bra, vad är gott och vad är bara löjligt?
Citera
2012-05-02, 13:12
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
Vill inte låta som någon som följer strömmen, men vad tycker ni cigarrälskare om smaksatta cigarrer? Choklad, nougat, cherry, etc. Vad är bra, vad är gott och vad är bara löjligt?

Min erfarenhet av smaksatta cigarrer sträcker sig endast åt kaffesmaksatta. Definitivt inget som tilltalar mig men uppenbarligen finns det folk som gillar det. Jag har bjudit bort några till mindre erfarna personer och dom flesta verkar ha tyckt om dom. Choklad, kaffe och nougat m.fl kan man ibland känna mer eller mindre i andra cigarrer som inte är smaksatta och då inte lika intensivt/konstgjort. Lagom är bäst imo.
Citera
2012-05-02, 18:15
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:

Okej, tack för svaret. Får väl se vad som händer nästa gång jag går in i den lokala tobaksbutiken
Citera
2012-05-02, 22:17
Medlem
Har nu fått hem humidor och lite annat basic! Nu undrar jag bara hur man bäst kommer igång med den. Har kollat lite på internet och vissa säger att man ska ta en trasa och gnida in insidan med destillerat vatten, andra säger att det är helt åt helvete. Vissa säger att fuktaren ska fuktas med destillerat vatten, andra att man ska använda en blandning av vatten och någon annan vätska jag inte minns namnet på. Ja ni förstår hur svårt det är för en nybörjare. Men hur anser ni att man bäst behandlar den i början?
Citera
2012-05-03, 01:40
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Har nu fått hem humidor och lite annat basic! Nu undrar jag bara hur man bäst kommer igång med den. Har kollat lite på internet och vissa säger att man ska ta en trasa och gnida in insidan med destillerat vatten, andra säger att det är helt åt helvete. Vissa säger att fuktaren ska fuktas med destillerat vatten, andra att man ska använda en blandning av vatten och någon annan vätska jag inte minns namnet på. Ja ni förstår hur svårt det är för en nybörjare. Men hur anser ni att man bäst behandlar den i början?

Så kul! Vad är det för någon humidor?

Att gnida in med en fuktad trasa fungerar väl sisådär men samtidigt riskerar du att skada trät. Därför tycker jag att du skippar våt trasa helt och hållet. Ställ in en skål med vatten i humidoren i stället. Du kan också blöta ner en oanvänd disksvamp som du placerat på ett fat. Då får trät suga åt sig så mycket "den" kan. Det finns en del videor på youtube som visar hur man startar sin humidor.

Jag antar att du fick med en hygrometer också? Genomför då ett salttest på denna. Googla "salt test" för instruktioner.

Angående befuktaren så beror det på vad det är för någon du har. Vissa kräver destillerat vatten samt propylenglykol och andra kräver endast destillerat eller avjoniserat vatten (batterivatten). Vilket man behöver till just din humidor borde framgå på sidan du beställt ifrån. Bäst är som tidigare sagt beads som reglerar fuktigheten automatiskt givet att man sprutar på nytt destvatten när det behövs och torkar beadsen när det behövs.
Citera
2012-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Så kul! Vad är det för någon humidor?

Att gnida in med en fuktad trasa fungerar väl sisådär men samtidigt riskerar du att skada trät. Därför tycker jag att du skippar våt trasa helt och hållet. Ställ in en skål med vatten i humidoren i stället. Du kan också blöta ner en oanvänd disksvamp som du placerat på ett fat. Då får trät suga åt sig så mycket "den" kan. Det finns en del videor på youtube som visar hur man startar sin humidor.

Jag antar att du fick med en hygrometer också? Genomför då ett salttest på denna. Googla "salt test" för instruktioner.

Angående befuktaren så beror det på vad det är för någon du har. Vissa kräver destillerat vatten samt propylenglykol och andra kräver endast destillerat eller avjoniserat vatten (batterivatten). Vilket man behöver till just din humidor borde framgå på sidan du beställt ifrån. Bäst är som tidigare sagt beads som reglerar fuktigheten automatiskt givet att man sprutar på nytt destvatten när det behövs och torkar beadsen när det behövs.

Beställde från "Den anspråkslösa cigarraffären" i Malmö och tyvärr står det inte så mycket information om den jag beställde på sidan, men har skickat ett mail nu i alla fall och frågat lite. Humidoren är i alla fall den som kallas "Pianolackerad rosenträ" (http://www.gotteftermaten.se/artikel.asp?id=1421&catid=152) och ska rymma 25-50 cigarrer. Hygrometer ingick ja, får kalibrera den när jag har lite mer tid med allt. Hur gör man sen för att fukta själva fuktaren? Den går ju inte att "öppna" på något sätt (åtminstone inte utan våld ), så ska man bara hälla på en skvätt vatten och låta svampen inuti suga åt sig? Jag har verkligen ingen koll på sånt här... Nåja, det är ju bättre att fråga om man vill att det ska funka bra sen.
Citera
2012-05-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
...Hur gör man sen för att fukta själva fuktaren? Den går ju inte att "öppna" på något sätt (åtminstone inte utan våld ), så ska man bara hälla på en skvätt vatten och låta svampen inuti suga åt sig? Jag har verkligen ingen koll på sånt här... Nåja, det är ju bättre att fråga om man vill att det ska funka bra sen.
Om din fuktare bara innehåller en bit skum (typ grön oasis) så skall den fuktas med en 50/50-lösning av vatten och propylenglykol (PG). PG kan köpas på apoteket men du kan säkert köpa färdig "aktiveringslösning" där du köpte humidoren. Efter att ha aktiverat fuktaren med Vatten/PG den första gången ska den efterföljande gånger endast fyllas på med vatten.

Fuktaren fylls enklast första gången genom att dränkas rejält och sedan låta överskottet rinna ur genom att knacka den lätt mot en handduk eller hushållspapper. Efterföljande gånger kan man vare mer försiktig och hälla eller droppa på vatten, kanske en eller två teskedar till en liten fuktare.

Edit:
Glömde att tillägga att vissa fuktare innehåller en akrylatpolymer som endast ska fuktas med vatten, även den första gången. Kolla med inköpsstället!
Senast redigerad av Crazy Swede 2012-05-06 kl. 19:11.
Citera
2012-05-06, 22:23
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Jag o en vän provade för några år sedan ett par ''phillies blunts'' smaksatta med choklad de var så hemska att de kasserades inom 2 min.
Citera
2012-05-06, 23:14
Medlem
konanes avatar
Jag postade i "handla tobak via nätet"-tåden men har inte fått svar där än, så tänkte kasta in inlägget här också:
Om man skulle vilja köpa någon bra nybörjarcigarr på nätet, vart skall man vända sig då? Finns det även snoppare och liknande tillbehör är det självklart ett plus. Även någon som kan tipsa om någon bra nybörjarcigarr?
Tack så mycket för svar!

EDIT: Jag har hört att Montecristo no 4 är en rekommenderad nybörjar cigarr. Jag funderar på att införskaffa någon sådan. Hur mycket nikotin är det i den? Jag vill helst ha utan så mycket nikotin.
Senast redigerad av konane 2012-05-06 kl. 23:56.
Citera
2012-05-08, 20:42
Medlem
konanes avatar
Jag gick in på Fram-Resor i sthlm idag och frågade den hjälpsamme karln i butiken om han kunde rekommendera en nybörjar-cigarr och han tipsade om en Santa Damiana Petit Coronas (http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=523) då den skulle vara mild och bra för någon som precis börjat röka cigarr.
Jag köpte en sådan och begav mig bort till Gärdet där jag och flickvännen tog en liten fika och provade cigarren. Till en början var det svårt att tända den då det blåste väldigt mycket där, men sedan gick det bra.
Jag vet inte exakt vad röktiden var med skulle tippa på ca 40min. Dock så slocknade den efter ungefär 2/5 in och fick tända om den. Då såg jag även att den hade brunnit rätt snett, den var betydligt djupare brunnen i mitten än på kanterna. Berodde detta på blåsten eller?
Vi rökte vidare tills den slocknade igen vid ~3/5 men lät den då vara för vi var båda rätt nöjda.

Under tiden kände jag inte någon "gräddkola" men den var helt klart mild och god. I efterhand satt smaken i ett litet tag (20+min) och vi provade en mentol-cigg några timmar efter och det var riktigt äckligt i jämförelse. Så det blir nog till att sluta med dem och köra på cigarrer när man vill ha något extra.
Jag kände inte heller av nikotinet vilket jag tyckte var mycket behagligt.

Att inte dra halsbloss kändes lite underligt i början men efter att man fick in tekniken mot slutet av cigarren var även det ett behagligt rök-sätt.

Jag ber om ursäkt för lite dåligt skrivet, men ville bara dela med mig av min första "riktiga" cigarr upplevelse.
Någon som kan tipsa om en liknande till Santa Damiana som inte heller kostar allt för mycket?
Flickvännen vill ha något med mer "flickig"-smak, typ frukt eller liknande. Finns det något sådant?

För min del blir det i alla fall en Montecristo #4 till midsommar då det är väldens mest sålda och verkar vara helt ok för priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in