2012-04-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panpizza
Ni är arbetstidsreglerade så om du orkar åka hem på kvällen så får du göra det skulle jag tippa på.

Det är ju inte så lätt om man bor i Göteborg och gör GMUn i Norrland men om du skulle bo nära så skulle det nog gå, så länge du kommer i tid nästa dag. Den resan betalar man själv.

Sen är det befälen som är arbetstid reglerade, inte rekryterna. Rekryterna kan dom köra med hur länge dom vill så länge deras egna arbetstider inte överskrids.
2012-04-20, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panpizza
Ni är arbetstidsreglerade så om du orkar åka hem på kvällen så får du göra det skulle jag tippa på.

Du tippar fel. Det är en utbildning.
2012-04-20, 15:44
Medlem
Jag är intresserad av att veta hur mycket kvällstjänst det är under GMU. Varje dag? Flera gånger i veckan/månaden? Och om det inte är kvällstjänst, får man spendera kvällen med vad man vill? Och hur har det sett ut på era förband, vad har ni gjort då ni varit lediga på kvällarna?
2012-04-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Jag är intresserad av att veta hur mycket kvällstjänst det är under GMU. Varje dag? Flera gånger i veckan/månaden? Och om det inte är kvällstjänst, får man spendera kvällen med vad man vill? Och hur har det sett ut på era förband, vad har ni gjort då ni varit lediga på kvällarna?

Vi hade nog kvällstjänst större delen av veckan den första månaden, sen efter det så minskade kvällstjänsten allt eftersom att vi närmade oss slutet. På kvällarna är det egen tid, du får alltså göra i princip vad du vill. Eftersom att vi var uppe i Boden så fanns det inte så värst mycket att göra i den lilla staden. Men vi brukade kolla film om vi inte var ute och promenerade till Coop nära för att köpa snacks.

Du kommer antagligen få spendera mycket tid på din utrustning efter tjänst, dvs putsa kängor, borsta uniform osv. Stridsvästen har en tendens att dra med sig en jävla massa gräs och elände när man ligger ner så där får man lite att göra, beroende på hur noga befälen är med det. Sen kan man ju plugga förstås.

EDIT; fanns även dom som drog ut och drack några öl osv. Mest dom helgerna då vi var lediga fast inte fick åka hem.
Senast redigerad av Qendrim 2012-04-20 kl. 19:12.
2012-04-20, 21:42
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1

Vi har haft kvällstjänst 2 dagar i veckan ända från starten, förutom fältveckorna då det är olika.
2012-04-21, 11:32
Medlem
XleonZs avatar
Någon som börjar KMU om 2 veckor och kommer att få en basker?
Tyvärr kommer jag inte få en... Tydligen bara till dem som ska bli anställda soldater
2012-04-21, 12:06
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XleonZ
Tyvärr kommer jag inte få en... Tydligen bara till dem som ska bli anställda soldater
På tal om anställda soldater, hur många år är kortaste kontraktet på?
2012-04-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
Vi har haft kvällstjänst 2 dagar i veckan ända från starten, förutom fältveckorna då det är olika.
Jag gör gmu på Amf1 nu och vi har haft 5 dagar under gmu utan kvällstjänst. så det är nog olika på olika förband.
2012-04-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben

Jag vet inte vad som räknas som kvällstjänst, men vi har slutat 16:30 endast fåtalet gånger. Oftast håller vi på till kl.20-21
2012-04-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XleonZ

Tillhör du inte något förband ska du inte ha någon basker. Inte direkt så att den är värderad jättehögt längre, då den i de flesta fall inte kräver någon vidare prestation än anställning.

Citat:
Ursprungligen postat av kortet
På tal om anställda soldater, hur många år är kortaste kontraktet på?

Beror på vilket fackförbund du tillhör. Standard brukar ligga på 4 alt 8 år, men är man medlem i SACO/SEKO (eller vad det nu var) så är längsta kontraktet 2 år, innan det måste förnyas.
Absolut kortast möjliga kontrakt är således 2 år.
2012-04-22, 02:31
Medlem
vad jag har förståt är det fd lumpen right? vad gör man där? förutom att blir retad för man har för stor kuk i duschen och lära sig skjuta?
2012-04-22, 02:36
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIKE
vad jag har förståt är det fd lumpen right? vad gör man där? förutom att blir retad för man har för stor kuk i duschen och lära sig skjuta?

http://www.youtube.com/playlist?list=PL5E6E19F4EDF8E287&feature=plcp

Kolla den där spellistan så får du en inblick i vad GMU är för något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in