2012-08-28, 00:51
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
I princip ALLA unga killar har rökt hasch och testat diverse partydroger. Detta ljuger man om. Alla gör det. Tro vad du vill.

Är du seriös?
2012-08-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corsair556
Mest idiotiska jag hört på länge.
Det är nog DU som är en idiot om du inte begriper detta. Om du själv är en ungdom måste jag beklaga din ensamma uppväxt, och om du är vuxen tycker jag du bara ska lägga ner, för det jag skrev är sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Är du seriös?
Men ja? Det vet du väl själv?

Jag känner till flertalet sådana killar som har kommit in på GMU och sedan genomfört.
Senast redigerad av randomman 2012-08-28 kl. 09:36.
2012-08-28, 10:38
Medlem
corsair556s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Det är nog DU som är en idiot om du inte begriper detta. Om du själv är en ungdom måste jag beklaga din ensamma uppväxt, och om du är vuxen tycker jag du bara ska lägga ner, för det jag skrev är sanningen.

Men ja? Det vet du väl själv?

Jag känner till flertalet sådana killar som har kommit in på GMU och sedan genomfört.

Känns som väldigt mkt OT just nu. Är själv 19 år och i min vänskapskrets och utanför vet jag ca 5-6 st som både provat "grönt" och använder lite då och då. Visst det är ganska normalt bland dagens ungdom, men att påstå att alla gör det...
Det är dock ganska självklart att de som testat ljuger om det vid en ev. mönstring. Det är ju väldigt dumt att erkänna något som i värsta fall kan ge dig böter/straff.

Jag förstår ditt resonemang om "engångsanvändare" eller "casualanvändare", och för de flesta så är cannabis faktiskt inte mycket värre än alkohol. Men att som sagt påstå att det är hör till vardagen hos alla unga killar det är fan inte en ok generalisering. Därför tyckte jag det lät väldigt idiotiskt. See the bigger picture, please.

Just my two cents

END OT från mig
2012-08-28, 12:40
Medlem
Fossilens avatar
Spelar fullständigt slutbetyg i gymnasiet någon roll? Eller räcker det med att man har godkänt i alla ämnen som man behöver godkänt i..?

Edit:

Om man sedan skulle fortsätta med utbildning till t.ex. officerare, skulle man behöva grymma betyg för det? Tackar för svar.
Senast redigerad av Fossilen 2012-08-28 kl. 12:49.
2012-08-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Spelar fullständigt slutbetyg i gymnasiet någon roll? Eller räcker det med att man har godkänt i alla ämnen som man behöver godkänt i..?

Edit:

Om man sedan skulle fortsätta med utbildning till t.ex. officerare, skulle man behöva grymma betyg för det? Tackar för svar.

Betygen är det ju psykologen som tar en titt på och om det är en himla massa IGn där och bara G i ämnena som krävs så ser det ju inte så bra ut, och han kommer fråga otaliga frågor om varför ditt betygspapper ser ut som det gör. Antar att ditt psykologbetyg och befälsbetyg påverkas av betygen en aning.

Officer behöver du ha högskolebehörighet för så har du inte det är det bara att glömma den banan.

Ang. hur många som testat droger osv, så kan jag berätta att det är väldigt, väldigt många som testat åtminstone en gång som gör GMU. Hade flera stycken i min pluton som hade testat.

Att som randomman säga att i princip ALLA har gjort det är fel, men man ska inte vara naiv och tro att alla ungdomar ser på cannabis som en dödsdrog och att GMU är helt fritt från folk som testat.
2012-08-28, 15:11
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Betygen är det ju psykologen som tar en titt på och om det är en himla massa IGn där och bara G i ämnena som krävs så ser det ju inte så bra ut, och han kommer fråga otaliga frågor om varför ditt betygspapper ser ut som det gör. Antar att ditt psykologbetyg och befälsbetyg påverkas av betygen en aning.

Officer behöver du ha högskolebehörighet för så har du inte det är det bara att glömma den banan.

Ang. hur många som testat droger osv, så kan jag berätta att det är väldigt, väldigt många som testat åtminstone en gång som gör GMU. Hade flera stycken i min pluton som hade testat.

Att som randomman säga att i princip ALLA har gjort det är fel, men man ska inte vara naiv och tro att alla ungdomar ser på cannabis som en dödsdrog och att GMU är helt fritt från folk som testat.

Om vi nu säger att jag inte har fullständiga betyg och vill fixa det senare, måste jag då läsa på i de ämnen som jag misslyckats med? T.ex. Fysik A, Programmering B. Låter rätt snedvridet.
2012-08-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Om vi nu säger att jag inte har fullständiga betyg och vill fixa det senare, måste jag då läsa på i de ämnen som jag misslyckats med? T.ex. Fysik A, Programmering B. Låter rätt snedvridet.

Fullständiga betyg och högskolebehörighet är två helt olika saker. Högskolebehörighet innebär att ha:

"godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng
godkänt på 90 procent av kurserna på en fullständig gymnasial vuxenutbildning.
en utbildning från en folkhögskola som ger grundläggande behörighet.
en utländsk motsvarighet till gymnasieutbildning."

Du kan ha högskolebehörighet utan att ha fullständiga betyg.
2012-08-28, 17:01
Medlem
Citat:

Njaaaaaa.... Det beror jävligt mycket på vilken psykolog man får. Själv hade jag en massa IG(6 tror jag) och allt min psykolog sa var att hon tycker det är skandalöst att det finns folk som värderar en människa utifrån deras betyg.
Med andra ord bryde hon sig inte ett skit om mina IGn
Senast redigerad av skateollie 2012-08-28 kl. 17:03. Anledning: Felstavning
2012-08-28, 17:47
Medlem
Mitander1234s avatar
Jag har en fråga angående cykeltestet vid antagningen,

är det så att man beroende på kroppsvikt behöver cykla olika länge för att uppnå samma resultat i betygsväg? En bekant till mig som ansökte påstod nämligen att ju mer man väger, desto längre tid skall man cykla? Väger man mer bör man ju rimligtvis behöva cykla en kortare period för att bli utmattad..
Är det någon skillnad i trampmotstånd beroende på vikt?

Jag kan tillägga att min polare påstod sig ha cyklat 30 min vilket gav honom en 7a, han väger enbart runt 60-65 kg.
2012-08-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Njaaaaaa.... Det beror jävligt mycket på vilken psykolog man får. Själv hade jag en massa IG(6 tror jag) och allt min psykolog sa var att hon tycker det är skandalöst att det finns folk som värderar en människa utifrån deras betyg.
Med andra ord bryde hon sig inte ett skit om mina IGn

Vem man får som psykolog har såklart med saken att göra, men oavsett psykolog tror jag att de hade lagt stor vikt på betygen ifall du hade fått IG i precis allt utom de ämnen som krävs. Ett föga troligt scenario men ja... :P

Sen kan det spela roll vad du får IG i, tror dom skiter fullständigt i det om man har IG i typ "lokala nätverk" eller "musik" eller nån sådan obetydlig kurs.
2012-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Jag har en fråga angående cykeltestet vid antagningen,

är det så att man beroende på kroppsvikt behöver cykla olika länge för att uppnå samma resultat i betygsväg? En bekant till mig som ansökte påstod nämligen att ju mer man väger, desto längre tid skall man cykla? Väger man mer bör man ju rimligtvis behöva cykla en kortare period för att bli utmattad..
Är det någon skillnad i trampmotstånd beroende på vikt?

Jag kan tillägga att min polare påstod sig ha cyklat 30 min vilket gav honom en 7a, han väger enbart runt 60-65 kg.
Det stämmer väldigt bra! Ju mer du väger desto längre tid + mer motstånd får man cykla!

Edit: Att din polare ska ha cyklat 30 min kan dock omöjligt stämma! Man cyklar max en kvart eller något sådant och då är man uppe i en 9a!
Senast redigerad av skateollie 2012-08-28 kl. 20:54. Anledning: Edit
2012-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Vem man får som psykolog har såklart med saken att göra, men oavsett psykolog tror jag att de hade lagt stor vikt på betygen ifall du hade fått IG i precis allt utom de ämnen som krävs. Ett föga troligt scenario men ja... :P

Sen kan det spela roll vad du får IG i, tror dom skiter fullständigt i det om man har IG i typ "lokala nätverk" eller "musik" eller nån sådan obetydlig kurs.
Det har du förmodligen rätt i!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in