Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Pga. det är tre månader. Men vill man fortsätta inom FM efteråt så gissar jag att det inte är någon dans på rosor i förhållande till värnplikten.
Då gissar du fel. Man kan inte behandla folk hur som helst på en arbetsplats.
Likna det med att du tar ett civilt jobb och chefen behandlar dig som skit och tvingar dig att jobba över gratis och göra en massa onödiga arbetssysslor bara för att. Hade du sagt upp dig då?
Ni som själva inte gjort vpl verkar inte förstå att det går liksom inte att jämföra GMU/räkmackan till anställning med ett 11-15 månaders tvång där de kunde disponera dig hur de ville, när de ville och var de ville. Du åt lumpen, du sket lumpen och du andades lumpen. På permissionshelger var man så jävla slut att man bara låg hemma och sov hela fredagen, sen var det lördag och då började söndagsångesten gnaga på en då man skulle åka tillbaka dagen efter.
Anledningen att gamla vpl "käftar emot" är för att ni förringar deras insats genom att försöka likställa det.
Du har facket, du har bra lönetillägg för fältdygn vilket betyder att det inte blir så mycket fält alls. Du har betald övertid för kvällstjänst vilket betyder att det inte alls blir lika mycket kvällstjänst. Är det något som är dåligt, ja klaga till befälen då. "Idiotövningar" som t.ex. vårda kasern till 02.00 existerar inte alls längre.
Fråga en anställd GSS/K som har gjort värnplikten om vad han tyckte var jobbigast. Det är inte ens jämförbart, det är som natt och dag.
En genomsnittlig dag som GSS/K är sjukligt mycket lugnare än en genomsnittlig dag under lumpen. Ja, det är fakta och det är väl bara positivt att det är så. Ingen människa på jorden är så dum i huvudet att man frivilligt väljer att ta ett jobb där man behandlas som under lumpen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Som Strand säger, det kan liknas vid GSU.
FM vill att man fortsätter efter detta, men då går man på en provanställning och börjar sin befattningsutbildning på 6 månader. 3 + 6 = 9. Vpl var väl 7.5 månader för vissa på slutet.
Utbildningsmässigt kan det liknas vid GSU, nu frågade han huruvida det var "hårt/tufft" eller inte, och då kan det inte liknas vid GSU hur mycket ni än vill det.
Vpl har väl varit 11-15 månader för samtliga sen runt 10+ år tillbaka och fram till nedläggning om jag inte cyklat bort mig?