Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag har en fråga angående hur Försvarsmakten tar tillvara på ens kompetens. Om jag ansöker till GMU direkt efter gymnasiet, så kommer jag (förutsatt att jag blir accepterad) ha samma merit som de flesta. Om jag då istället väntar 5 år och pluggar på universitet istället så kommer jag ju ha en utbildning (ingenjörsutbildning). Om jag då söker med detta, kommer min kompetens tas tillvara vid GMU eller gäller det endast om jag vill fortsätta inom Försvarsmakten senare?
Som jag förstod det så spelar det inte så stor roll när du söker GMU, det är möjligt att de visar dig tekniska utbildningar man kan söka just då, men det är endast resultaten vid antagninsprövningen som betraktas inför GMU.
Däremot så går du på en arbetsintervju efter GMU när du söker provanställning och där (eller om du vill byta befattning senare) så kan det komma att spela roll

Jag har sprängkort och det skulle tydligen hjälp om jag skulle vilja söka mig mot t ex. ammunitionsröjare senare eller kanske fältarbetare och dyl.
GMU är ju likadant för alla, men en utbildning/jobb kan ses som erfarenhet hos psykologen och kan således påverka resultaten åtminstone
Någon får gärna rätta, men det var såhär jag upplevde det och fick det förklarat för mig.