2012-03-13, 15:08
Medlem
OmgHaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Siktar på att dra en 9a på cykeltestet, någon som har en aning om vilken tid på cykeln det kan tänkas hamna runt?
181cm/85kg.

Det räcker att fråga i en tråd.
2012-03-13, 17:02
Medlem
Citat:
Siktar på att dra en 9a på cykeltestet, någon som har en aning om vilken tid på cykeln det kan tänkas hamna runt?
181cm/85kg.

13-15min skulle jag gissa på
2012-03-13, 20:58
Medlem
Citat:
181cm/85kg.

jag är 171cm och vägde 72kg när ja gjorde cykeltestet och fick cykla i 14 minuter tror jag. Och jag cyklade en 9a. Körde massor med olika intervaller på cykel innan. 8x3 min, 5x4min, 10x3 osv osv med olika vila. Se till att dra på dig syra medans du cyklar men ändå orkar hålla dig på samma motstånd och inte sackar efter. lycka till!
2012-03-13, 22:48
Medlem
Jag är tidigare dömd för misshandel och "rån" (stal 20kr av en kille vi bråka med ). ja undrar då om det är helt kört att få göra ngn gmu och om inte finns det möjlighet att få ett intressant jobb inom militären?
2012-03-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull TopDawg
Jag är tidigare dömd för misshandel och "rån" (stal 20kr av en kille vi bråka med ). ja undrar då om det är helt kört att få göra ngn gmu och om inte finns det möjlighet att få ett intressant jobb inom militären?

För dig är det kört tills det försvinner ur registret vilket bör ta ett tag...
2012-03-13, 23:09
Medlem
Ribbentrops avatar
Jag har en fråga angående hur Försvarsmakten tar tillvara på ens kompetens. Om jag ansöker till GMU direkt efter gymnasiet, så kommer jag (förutsatt att jag blir accepterad) ha samma merit som de flesta. Om jag då istället väntar 5 år och pluggar på universitet istället så kommer jag ju ha en utbildning (ingenjörsutbildning). Om jag då söker med detta, kommer min kompetens tas tillvara vid GMU eller gäller det endast om jag vill fortsätta inom Försvarsmakten senare?
2012-03-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag har en fråga angående hur Försvarsmakten tar tillvara på ens kompetens. Om jag ansöker till GMU direkt efter gymnasiet, så kommer jag (förutsatt att jag blir accepterad) ha samma merit som de flesta. Om jag då istället väntar 5 år och pluggar på universitet istället så kommer jag ju ha en utbildning (ingenjörsutbildning). Om jag då söker med detta, kommer min kompetens tas tillvara vid GMU eller gäller det endast om jag vill fortsätta inom Försvarsmakten senare?

Som jag förstod det så spelar det inte så stor roll när du söker GMU, det är möjligt att de visar dig tekniska utbildningar man kan söka just då, men det är endast resultaten vid antagninsprövningen som betraktas inför GMU.

Däremot så går du på en arbetsintervju efter GMU när du söker provanställning och där (eller om du vill byta befattning senare) så kan det komma att spela roll Jag har sprängkort och det skulle tydligen hjälp om jag skulle vilja söka mig mot t ex. ammunitionsröjare senare eller kanske fältarbetare och dyl.

GMU är ju likadant för alla, men en utbildning/jobb kan ses som erfarenhet hos psykologen och kan således påverka resultaten åtminstone

Någon får gärna rätta, men det var såhär jag upplevde det och fick det förklarat för mig.
2012-03-13, 23:16
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop

GMU är ju endast grundläggande soldatfärdigheter. Stå stilla och vara tyst, skjuta lite ak5, sova i tält.
2012-03-14, 01:42
Medlem
Hej!

Har den senaste tiden funderat på att söka GMU till hösten. Framförallt för att jag tror att det hade varit en nyttig erfarenhet på många sätt.

Har inga planer på en yrkesbana inom FM (ser väl ganska dystert ut på den fronten?), å andra sidan utesluter jag ingenting. Bör jag lägga ner planerna direkt? Bör jag endast söka GMU om jag är säker på att jag skulle vilja arbeta inom försvarsmakten i framtiden?

Tacksam för svar,
TF
2012-03-14, 03:13
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!

Har den senaste tiden funderat på att söka GMU till hösten. Framförallt för att jag tror att det hade varit en nyttig erfarenhet på många sätt.

Har inga planer på en yrkesbana inom FM (ser väl ganska dystert ut på den fronten?), å andra sidan utesluter jag ingenting. Bör jag lägga ner planerna direkt? Bör jag endast söka GMU om jag är säker på att jag skulle vilja arbeta inom försvarsmakten i framtiden?

Tacksam för svar,
TF
Sök du. Om du kommer in och klarar av GMU så kanske du vill fortsätta inom FM. Om inte, så kommer du förhoppningsvis ha lite kul under de tre månaderna.
2012-03-14, 07:50
Medlem
Glidmedels avatar
Jag har nu kommit till den punkt att jag ska fylla i rekryttestet på RMs hemsida. Där ska man också fylla i en intresseanmälan där man får välja vilket utbildningsområde man helst vill ha i första, andra och tredje hand.

De flesta av områdena är antingen Markstrid eller Bevakningssoldat, vad jag har hört ska bevakningssoldat vara ganska lökigt och inte så aktiv, så då låter ju markstrid roligare. Nu vet jag att GMUn är lika för alla, och det finns bara bevakningssoldat som alternativ på de platser jag skulle vilja göra min GMU, så hur stor roll spelar mitt val på rekrryttestet nu om jag söker vidare anställning inom försvarsmakten?

Är jag bunden till ett visst arbetsområde och en viss utbildningsplats om jag väljer det nu eller går det att ändra lite senare om jag skulle bli antagen?
2012-03-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidmedel
Jag har nu kommit till den punkt att jag ska fylla i rekryttestet på RMs hemsida. Där ska man också fylla i en intresseanmälan där man får välja vilket utbildningsområde man helst vill ha i första, andra och tredje hand.

De flesta av områdena är antingen Markstrid eller Bevakningssoldat, vad jag har hört ska bevakningssoldat vara ganska lökigt och inte så aktiv, så då låter ju markstrid roligare. Nu vet jag att GMUn är lika för alla, och det finns bara bevakningssoldat som alternativ på de platser jag skulle vilja göra min GMU, så hur stor roll spelar mitt val på rekrryttestet nu om jag söker vidare anställning inom försvarsmakten?

Är jag bunden till ett visst arbetsområde och en viss utbildningsplats om jag väljer det nu eller går det att ändra lite senare om jag skulle bli antagen?

Det är bara en intresseanmälan. Du gör dina två "riktiga" val väl hos RM när du antagningsprövar.

Du kommer enbart kunna söka vakansplatser på det förband du vill fortsätta vid efter GMU om du inte fortsätter där du gjort din GMU, hela grejen är att hamna där man vill fortsätta direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in