Kommer bli så jävla fint när 95% av de som härjar om K3 hit och jägare dit får sig en dos av verkligheten och inser att det faktiskt inte är speciellt roligt att ligga stilla i flera dagar i sträck och att skita i påse. Ba säger.
Och nu till något helt annat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Du får ut ett par insatser som går att stoppa in i de vanliga skyddsglasögonen. I vissa fall kan man få dispens och få använda sina vanliga glasögon men jag tror att det krävs ett rätt grovt synfel för det. I min pluton har vi rätt många som kör med insatserna och 1-2 st som fått dispens.
Har precis kommit hem från fältvaneveckan och vad jag minns hade inte många om ens nån, med sig linser. Det var för bökigt och tog för lång tid från annat var deras motivering. Så de körde på med insatsglasögonen eller sina egna. Värt att nämna att det var första fältvaneveckan så folk hade inte riktigt koll på vad man skulle ha med sig och hur det var med tider och övningar.
Dispens för egna glasögon är inga konstigheter. Dock är det så att FM förser dig med tåligare glasögon som kan vara bättre lämpade i tjänsten, samt att de inte ersätter dina egna glasögon ifall du valt att ha dem på dig och de blivit skadade i tjänst.
Värt att tänka på är att det finns linser som går att sova med, som lämpar sig rätt bra för fältbruk. Nu var det ett tag sedan jag använde sådana själv senast (har nu opererat) men de ska gå att använda flera dagar i sträck utan större problem. Dock för att få recept på dessa från optiker krävs specifika anledningar, exempelvis ett arbete (soldatyrket) där sådana linser är till stor fördel.