2012-03-11, 18:03
Medlem
Kommer bli så jävla fint när 95% av de som härjar om K3 hit och jägare dit får sig en dos av verkligheten och inser att det faktiskt inte är speciellt roligt att ligga stilla i flera dagar i sträck och att skita i påse. Ba säger.

Och nu till något helt annat:
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Du får ut ett par insatser som går att stoppa in i de vanliga skyddsglasögonen. I vissa fall kan man få dispens och få använda sina vanliga glasögon men jag tror att det krävs ett rätt grovt synfel för det. I min pluton har vi rätt många som kör med insatserna och 1-2 st som fått dispens.

Har precis kommit hem från fältvaneveckan och vad jag minns hade inte många om ens nån, med sig linser. Det var för bökigt och tog för lång tid från annat var deras motivering. Så de körde på med insatsglasögonen eller sina egna. Värt att nämna att det var första fältvaneveckan så folk hade inte riktigt koll på vad man skulle ha med sig och hur det var med tider och övningar.

Dispens för egna glasögon är inga konstigheter. Dock är det så att FM förser dig med tåligare glasögon som kan vara bättre lämpade i tjänsten, samt att de inte ersätter dina egna glasögon ifall du valt att ha dem på dig och de blivit skadade i tjänst.

Värt att tänka på är att det finns linser som går att sova med, som lämpar sig rätt bra för fältbruk. Nu var det ett tag sedan jag använde sådana själv senast (har nu opererat) men de ska gå att använda flera dagar i sträck utan större problem. Dock för att få recept på dessa från optiker krävs specifika anledningar, exempelvis ett arbete (soldatyrket) där sådana linser är till stor fördel.
Senast redigerad av Fredas 2012-03-11 kl. 18:08.
2012-03-12, 14:01
Medlem
http://www.facebook.com/pages/GMU-2-och-3-2012/284805781579406?sk=wall&filter=1

Hitta era kamrater.
2012-03-12, 20:24
Medlem
Vilket förband ska man söka till om man ska söka till strids/helikopterpilot efteråt?
Är det Jägare, Ronneby, F 17?
2012-03-12, 20:34
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Igor
Vilket förband ska man söka till om man ska söka till strids/helikopterpilot efteråt?
Är det Jägare, Ronneby, F 17?

Hur menar du nu? När man söker till stridspilot så kryssar man ju i det tex "Pilot, Flygvapnet". Man ska ju inte välja något annat, för om du väljer jägare, Ronneby, F 17 så är det ju den tjänsten du söker och inte till pilot
2012-03-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Hur menar du nu? När man söker till stridspilot så kryssar man ju i det tex "Pilot, Flygvapnet". Man ska ju inte välja något annat, för om du väljer jägare, Ronneby, F 17 så är det ju den tjänsten du söker och inte till pilot
Jag försökte söka till pilot i vintras då ansökningsperioden till det var då. Då stod det att man var tvungen att ha gjort GMU/lumpen för att kunna söka in.
Så nu när jag ska söka in till GMU så undrar jag vad jag ska söka till för att hamna rätt
Senast redigerad av Guld-Igor 2012-03-12 kl. 20:59.
2012-03-12, 21:02
Medlem
Citat:
Jag försökte söka till pilot i vintras då ansökningsperioden till det var då. Då stod det att man var tvungen att ha gjort GMU/lumpen för att kunna söka in.
Så nu när jag ska söka in till GMU så undrar jag vad jag ska söka till för att hamna rätt

Du ska vänta med att söka till efter sommaren då FM skriver (precis där du varit och läst) att man kan söka till pilotutbildningarna. ALLA behöver göra GMU för att få fortsätta inom FM mot en befattning (oftast den du väljer när du antagninsprövar).

För att gå mot officer så ska man även avklara KMU som görs efter GMU och sedan påbörjas i ditt fall pilotutbildningen (förutsatt att man tagit sig in på den).

Du börjar inte pilotutbildningen direkt, du går först GMU och sen KMU för att sedan påbörja pilotutbildningen i Augusti(?) nästa år.
2012-03-13, 00:12
Medlem
Citat:

Uppenbarligen inte. Jag sökte till pilot i vintras, eller förra hösten beroende hur man ser på det. Fick åka till stockholm och göra massa tester. Man behövde inte ha gjort GMU innan men du skulle haft din framtid utstakad så att säga.
2012-03-13, 03:03
Medlem
Desertwalkers avatar
Läste tidigare i tråden om längdrestriktioner på skyttesoldat och att vara i "stridande förband".. Har för mig han sa 190cm, minns dock inte om det var exakt det (läste om det för länge sedan långt bak i tråden)..

Vad jag undrar över är om det finns något längdkrav på detta? Vissa saker som pansar, flygvapnet osv förstår jag självklart.. men annars.

Tycker det låter lite konstigt och förbannat surt, då jag är 193 cm...
2012-03-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Läste tidigare i tråden om längdrestriktioner på skyttesoldat och att vara i "stridande förband".. Har för mig han sa 190cm, minns dock inte om det var exakt det (läste om det för länge sedan långt bak i tråden)..

Vad jag undrar över är om det finns något längdkrav på detta? Vissa saker som pansar, flygvapnet osv förstår jag självklart.. men annars.

Tycker det låter lite konstigt och förbannat surt, då jag är 193 cm...
Jag hade en kille i min pluton som garanterat var över 190 cm lång. Tror inte att det spelar någon större roll så länge du inte är en riktig bjässe.
2012-03-13, 11:38
Medlem
http://www.facebook.com/groups/364530893569321/

För de som ska göra GMU i Boden som Markstrid (i19) omgång 2
2012-03-13, 12:16
Medlem
Mcnoodless avatar
Frågan "Har du under de senaste fem åren blivit dömd för brott?" förekommer i rekryttesten på Rekryteringsmyndighetens hemsida.
Räknas det som att man blivit dömd om man åkt på en O-bot pga. olaga urinering?
EDIT: samt en åtalsunderlåtelse innan man fyllde 18.
Senast redigerad av Mcnoodles 2012-03-13 kl. 12:29.
2012-03-13, 14:43
Medlem
Bubbaflexs avatar
Siktar på att dra en 9a på cykeltestet, någon som har en aning om vilken tid på cykeln det kan tänkas hamna runt?
181cm/85kg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in