2012-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Sa inte andra verksamma inom FM. Sa bara de med värnplikt. Men att de med GMU prioriteras är ju allmänt känt, har många vänner som gjort värnplikten tidigare men som fått nobben till förmån för GMU-soldater.

Att sedan de med mångårig erfarenhet inom FM går före GMU borde ju vara självklart.

Det var det jag syftade på i första hand. Vi har enkelt missförstått varandra. Kul det här med att GMU har visst företräde, trist för tidigare värnpliktiga dock.
2012-01-30, 14:10
Medlem
Nu har förbanden för GMU omgång 4/5 dykt upp på FM's sida. OBS! Förbanden för omgång 5 kan komma att ändras, som står på sidan.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/
2012-01-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Nu har förbanden för GMU omgång 4/5 dykt upp på FM's sida. OBS! Förbanden för omgång 5 kan komma att ändras, som står på sidan.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/

Nice. Flygvapnet rekryterar denna omgång också!
2012-01-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked

Många fler tjänster att söka än jag trodde det skulle bli.
2012-01-30, 15:15
Medlem
Murray.The.Skulls avatar
Kan någon berätta mer om följande arbetsområden, Ledning, logistik, markstrid, teknik

Anställande förband: Ledningsregementet (LedR)
Arbetsområde: Ledning
Utbildningsplats: Enköping

Anställande förband: Trängregementet (TrängR)
Arbetsområde: Logistik, markstrid
Utbildningsplats: Skövde

Anställande förband: Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS)
Arbetsområde: Teknik
Utbildningsplats: Halmstad
2012-01-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murray.The.Skull
Kan någon berätta mer om följande arbetsområden, Ledning, logistik, markstrid, teknik

Anställande förband: Ledningsregementet (LedR)
Arbetsområde: Ledning
Utbildningsplats: Enköping

Anställande förband: Trängregementet (TrängR)
Arbetsområde: Logistik, markstrid
Utbildningsplats: Skövde

Anställande förband: Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS)
Arbetsområde: Teknik
Utbildningsplats: Halmstad

Allt står på forsvarsmakten.se

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/ sen bläddrar du ned..
2012-01-30, 15:29
Medlem
Murray.The.Skulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Allt står på forsvarsmakten.se

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/ sen bläddrar du ned..

Tack! hitta inte Arbetsområde: röjdyk dock, vet du? Tänkte sen hur pass inriktat är det, om jag kommer in på ledning soldat så blir jag inte placerad i någon bunker med massa radio och spaningsutrustning hela utbildningen va?
Senast redigerad av Murray.The.Skull 2012-01-30 kl. 15:45.
2012-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murray.The.Skull
Tack! hitta in Arbetsområde: röjdyk dock, vet du? Tänkte sen hur pass inriktat är det, om jag kommer in på ledning soldat så blir jag inte placerad i någon bunker med massa radio och spaningsutrustning hela utbildningen va?

Först och främst bara för att klargöra. GMU är i stort sett identiskt vart du än genomför den, det är din befattningsutbildning efter GMU som inriktar dig mot den befattning du har kommit in på som inte är satt i sten försen EFTER avklarad GMU. Så ta din preliminära befattning med en nypa salt.

Så till ledningssoldat. Om du blir ledningssoldat så kommer du vara med i upprättandet av stabsplatser för ledningen. Alltså tält, elektronik osv. Sedan ansvarar ledningssoldater för allt inom stabsområdet. Ni ser till så allt funkar. Sen om det är nödvändigt även agera närskydd. Men det finns oftast specifika närsyddsenheter för det.

Det är så jag har förstått det.
2012-01-30, 16:28
Medlem
Blir till att söka P4 eller eventuellt F17 på omgång 4
2012-01-30, 17:37
Medlem
Om en vecka ska jag göra prov. Jag är intresserad av att göra min GMU i Arvidsjaur. Kraven för jägare är "perfekt" syn, vilket jag inte har. Eftersom jägarutbildningen görs efter en avklarad GMU, och GMU på papperet ska vara samma överallt leder detta mig till viss förvirring. Kan jag få göra min GMU bland jägarna i Arvidsjaur även om min syn inte är tillräcklig för själva jägarutbildningen. Finns det någon som har lite koll som kan reda ut detta?
Det känns väl ganska långsökt men jag hoppas i alla fall. Faktum är att jag vid anställning mest är intresserad av telekrig, vilket ju skulle betyda att jag går direkt på KMU och sen SOU, och min syn då alltså inte skulle ha någon faktisk betydelse.
2012-01-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av struckbylightning
Om en vecka ska jag göra prov. Jag är intresserad av att göra min GMU i Arvidsjaur. Kraven för jägare är "perfekt" syn, vilket jag inte har. Eftersom jägarutbildningen görs efter en avklarad GMU, och GMU på papperet ska vara samma överallt leder detta mig till viss förvirring. Kan jag få göra min GMU bland jägarna i Arvidsjaur även om min syn inte är tillräcklig för själva jägarutbildningen. Finns det någon som har lite koll som kan reda ut detta?
Det känns väl ganska långsökt men jag hoppas i alla fall. Faktum är att jag vid anställning mest är intresserad av telekrig, vilket ju skulle betyda att jag går direkt på KMU och sen SOU, och min syn då alltså inte skulle ha någon faktisk betydelse.

Om du inte uppfyller kraven för just den valda befattningen kommer du inte heller kunna göra GMU där då man som rekryt har förtur på just det förbandet där man gjort GMU. Du måste alltså uppnå de krav som ställs för senare anställning, trots att GMU är likadan över hela landet.
2012-01-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av struckbylightning

Värt att påpeka angående KMU och SOU är väl att du ska söka när dessa utbildningar drar igång också. Jag har inte sett någon SOU nu under gmu 2/3, nån som kan berätta vilken isådantfall :O

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in