2012-03-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!

Har den senaste tiden funderat på att söka GMU till hösten. Framförallt för att jag tror att det hade varit en nyttig erfarenhet på många sätt.

Har inga planer på en yrkesbana inom FM (ser väl ganska dystert ut på den fronten?), å andra sidan utesluter jag ingenting. Bör jag lägga ner planerna direkt? Bör jag endast söka GMU om jag är säker på att jag skulle vilja arbeta inom försvarsmakten i framtiden?

Tacksam för svar,
TF

Du bör inte söka dig dit utan ett riktigt intresse, det är redan flera som hoppar under GMU'n pga att det inte är något för dem och de ville bara testa på det. Utbildningen kostar 200 000kr och är statligt finansierad, vet inte hur en arbetsgivare ser på att man gått en sådan utbildning och sen inte gör nåt av det. Den är dessutom bara på 3 månader så någon större merit är det inte. Du tar dessutom platsen från någon annan om du skulle lyckas komma in, som kanske absolut hade velat fortsätta.

Menar inte att låta negativ, men det är fakta att det är väldigt många som söker men få som kommer in pga konkurrens, det är en statligt finansierad och dyr utbildning och FM sätter antalet platser efter deras behov dvs. de står utan en soldat de räknat med när du drar från utbildningen och vi skattebetalare har kastat pengar i sjön.

Men känner du att du faktiskt har ett intresse för FM och hittar en utbildning du faktiskt tycker låter intressant så ska du söka
2012-03-14, 11:37
Medlem
Felpost
Senast redigerad av mjUD 2012-03-14 kl. 11:40.
2012-03-14, 12:17
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
GMU är ju endast grundläggande soldatfärdigheter. Stå stilla och vara tyst, skjuta lite ak5, sova i tält.
Så det kvittar om man har bättre merit än andra så att säga?
2012-03-14, 12:39
Medlem
goin-xxxls avatar
dubbelpost
Senast redigerad av goin-xxxl 2012-03-14 kl. 12:42.
2012-03-14, 12:41
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munzter
inga dömande svar?...klart du måste ta någon drog eftersom du är orolig för de....klart de måste ta drogtest vid anställning annars kan ju en pundare få en ak i händerna vilket inte är lämpligt....

Dock så var vi ett gäng pundare som fick varsin rk62/rk95 i finska försvaret
2012-03-14, 14:23
Medlem
Bubbaflexs avatar
Sök inte om du inte vill fortsätta fan...
Det finns gott folk som gärna vill ha en karriär inom försvarsmakten och utvecklas inom det militära.
Om du gör GMU för nöjets skull/prova på för att sedan inte fortsätta så har ju du tagit upp en plats helt i onödan.. Jag sökte omgång 1 men kom inte in pga folk som hade bättre prov resultat, sen när man får höra om hur många det är som hoppar av blir man ju lite halvt irriterad nästan eftersom jag ville fortsätta och fick nu söka om för 4/5
2012-03-14, 15:19
Medlem
Tack för alla hjälpsamma svar!

Dilemmat är att det känns svårt att veta om jag vill fortsätta inom FM eller inte. Har läst på om tidvis tjänstgörande soldat och det tycker jag låter högst intressant - men att _kanske_ vilja fortsätta som "deltidssoldat" kanske inte är en tillräcklig anledning det heller?
2012-03-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Tack för alla hjälpsamma svar!

Dilemmat är att det känns svårt att veta om jag vill fortsätta inom FM eller inte. Har läst på om tidvis tjänstgörande soldat och det tycker jag låter högst intressant - men att _kanske_ vilja fortsätta som "deltidssoldat" kanske inte är en tillräcklig anledning det heller?

GMU och sedan hemvärnet då? Eller det kanske var det du menade med "deltidssoldat"?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Hemvarnet/
Om du sedan ångrar dig och vill ha en fortsatt anställning så kan du söka vakans platser.
2012-03-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Sök inte om du inte vill fortsätta fan...
Det finns gott folk som gärna vill ha en karriär inom försvarsmakten och utvecklas inom det militära.
Om du gör GMU för nöjets skull/prova på för att sedan inte fortsätta så har ju du tagit upp en plats helt i onödan.. Jag sökte omgång 1 men kom inte in pga folk som hade bättre prov resultat, sen när man får höra om hur många det är som hoppar av blir man ju lite halvt irriterad nästan eftersom jag ville fortsätta och fick nu söka om för 4/5

GMU är en tämligen lätt prova på-period för att se om FM är något för dig. HUR vet DU att du vill fortsätta om du inte ens gjort det?
Personer som inte vill fortsätta i FM utan bara vill göra GMU för att de inte fick chansen att göra värnplikten, kanske ändrar sig under GMU och väljer att fortsätta ändå.

Anledningen att folk hoppar av är ofta för att de har en helt felaktig bild om vad militärlivet innebär. Det må se roligt ut utifrån, men i verkligheten är det faktiskt inte det.

Det var inget gnäll under värnpliktens senare år på att folk som bara ville ha gjort lumpen tog platser från personer som drömde om Yoff och utlandstjänst men inte fixade att konkurrera testresultatmässigt.
2012-03-14, 16:46
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
GMU är en tämligen lätt prova på-period för att se om FM är något för dig. HUR vet DU att du vill fortsätta om du inte ens gjort det?
Personer som inte vill fortsätta i FM utan bara vill göra GMU för att de inte fick chansen att göra värnplikten, kanske ändrar sig under GMU och väljer att fortsätta ändå.

Anledningen att folk hoppar av är ofta för att de har en helt felaktig bild om vad militärlivet innebär. Det må se roligt ut utifrån, men i verkligheten är det faktiskt inte det.

Det var inget gnäll under värnpliktens senare år på att folk som bara ville ha gjort lumpen tog platser från personer som drömde om Yoff och utlandstjänst men inte fixade att konkurrera testresultatmässigt.

Varför påbörja en utbildning om man redan innan vet att man inte vill fortsätta?
2012-03-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag

Det är ingen som kan söka och -garantera- att man vill fortsätta. Men utbildningen kostar ändå 200k per person och FM utgår ju faktiskt ifrån att personen i fråga redan har ett intresse och vill fortsätta. Lite trist att stå med färre folk än förväntat pga att några ville prova på lite för skojjs skull. På antagningsprövningen så var det inga glada miner när det här togs upp och det ses faktiskt som ett stort problem att många gör det för att fördriva 3 månader.

Det är säkert folk som ändrar uppfattning både åt det ena och andra hållet, men det bör ses som en förutsättning att man söker med ett intresse, då målet är jobb efter avslutad GMU mot GSS/K. Vill man bara prova på eller inte känner sig helt säker så kan man göra andra med motivationen/intresset en tjänst och söka sig mot HV för att sedan göra en bedömning om man vill söka vakansplatser, tjänstgöra tidsvis eller ge upp det helt.
2012-03-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjUD
GMU och sedan hemvärnet då? Eller det kanske var det du menade med "deltidssoldat"?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Hemvarnet/
Om du sedan ångrar dig och vill ha en fortsatt anställning så kan du söka vakans platser.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Tidvis-tjanstgorande-soldat/

Det var det här jag syftade på.

Okej, än en gång, tack för synpunkterna. Nu har jag lite att fundera över.
Har en fråga till jag skulle vilja rikta till de som redan genomfört GMU (finns ni här i tråden?). Hur "tuff" är grundutbildningen? Blir de nya rekryterna överkörda i sann "Full Metal Jacket"-anda (inte alltför seriös koppling, men ni förstår säkert)? Skulle nog må bra av lite tuffare behandling och disciplinär träning, men vill ändå försöka bilda mig en uppfattning.
Ingen som skulle orka bemöda sig med att förklara hur en dag skulle kunna se ut i utbildningen, från morgon till kväll?

Ännu en gång, stort tack på förhand.
vänligen,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in