Citat:
Ursprungligen postat av -Twofaced-
Hej!
Har den senaste tiden funderat på att söka GMU till hösten. Framförallt för att jag tror att det hade varit en nyttig erfarenhet på många sätt.
Har inga planer på en yrkesbana inom FM (ser väl ganska dystert ut på den fronten?), å andra sidan utesluter jag ingenting. Bör jag lägga ner planerna direkt? Bör jag endast söka GMU om jag är säker på att jag skulle vilja arbeta inom försvarsmakten i framtiden?
Tacksam för svar,
TF
Har den senaste tiden funderat på att söka GMU till hösten. Framförallt för att jag tror att det hade varit en nyttig erfarenhet på många sätt.
Har inga planer på en yrkesbana inom FM (ser väl ganska dystert ut på den fronten?), å andra sidan utesluter jag ingenting. Bör jag lägga ner planerna direkt? Bör jag endast söka GMU om jag är säker på att jag skulle vilja arbeta inom försvarsmakten i framtiden?
Tacksam för svar,
TF
Du bör inte söka dig dit utan ett riktigt intresse, det är redan flera som hoppar under GMU'n pga att det inte är något för dem och de ville bara testa på det. Utbildningen kostar 200 000kr och är statligt finansierad, vet inte hur en arbetsgivare ser på att man gått en sådan utbildning och sen inte gör nåt av det. Den är dessutom bara på 3 månader så någon större merit är det inte. Du tar dessutom platsen från någon annan om du skulle lyckas komma in, som kanske absolut hade velat fortsätta.
Menar inte att låta negativ, men det är fakta att det är väldigt många som söker men få som kommer in pga konkurrens, det är en statligt finansierad och dyr utbildning och FM sätter antalet platser efter deras behov dvs. de står utan en soldat de räknat med när du drar från utbildningen och vi skattebetalare har kastat pengar i sjön.
Men känner du att du faktiskt har ett intresse för FM och hittar en utbildning du faktiskt tycker låter intressant så ska du söka