2012-02-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Nej, du sa ju att det inte blir så, och det förstår jag. Men jag undrar vart vi ska vara istället, sa hon det?

Bra resultat.

Ah! Då missförstådd jag. Vi kommer, efter avklarad GMU och SANS att få lämna en önskan om att hamna på 31.LBB eller 32.Und.Bat. Detta styrs givetvis av hur man har presterat också under GMU'n.

Tackar! Vart oerhört överraskad då jag inte tränat så länge. Så nu är det väl bara att köra på än hårdare så kan vi ställa oss och lira lite boll när SANS är över
2012-02-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Ah! Då missförstådd jag. Vi kommer, efter avklarad GMU och SANS att få lämna en önskan om att hamna på 31.LBB eller 32.Und.Bat. Detta styrs givetvis av hur man har presterat också under GMU'n.

Tackar! Vart oerhört överraskad då jag inte tränat så länge. Så nu är det väl bara att köra på än hårdare så kan vi ställa oss och lira lite boll när SANS är över

Okej, är själv sugen på LBB. Vart vill du?

Hehe jo det hade ju varit skönt. Visst är SANS rätt sent under/efter GMU?
2012-02-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Okej, är själv sugen på LBB. Vart vill du?

Hehe jo det hade ju varit skönt. Visst är SANS rätt sent under/efter GMU?

Veckan innan näst sista (alltså då det är 3 veckor kvar), efter kommer "Ge aldrig upp" där man marscherar långt och äter minimalt och sista veckan kom jag inte ihåg vad det var.

Jag vet inte än. Jag fick ett positivt besked som löd som följande: Målet är att ALLA på K3 ska lära sig hoppa fallskärm, till och med de på staben.

Jag är lite sugen på Und.Bat men försöker hålla mig öppen. Tänkte ju inte söka till K3 från början egentligen så jag tar det som det kommer helt enkelt.
Senast redigerad av Sajked 2012-02-07 kl. 22:06.
2012-02-08, 07:07
Medlem
Jag läste lite längre bak i tråden om folk som ringde RM och fick besked långt innan alla andra. Någon med insikt som vet när man kan tidigast kan ringa RM och få besked?
2012-02-08, 13:12
Medlem
Strand.s avatar
Jag ska söka till stridspilot. Min fråga är när jag ska göra GMU då jag inte gjort det. Om jag fattat allt rätt så kan man söka till stridspilot i samband med GMU i januari varje år, men om man vill kan man också ha gjort GMU tidigare. Så vad är då bäst, att söka till GMU 4/5 som görs på hösten eller GMU 1 2013? Har också läst att man kan söka till stridspilot i september och framåt, då borde det ju vara en fördel att ha gjort GMU?
2012-02-08, 18:48
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag ska söka till stridspilot. Min fråga är när jag ska göra GMU då jag inte gjort det. Om jag fattat allt rätt så kan man söka till stridspilot i samband med GMU i januari varje år, men om man vill kan man också ha gjort GMU tidigare. Så vad är då bäst, att söka till GMU 4/5 som görs på hösten eller GMU 1 2013? Har också läst att man kan söka till stridspilot i september och framåt, då borde det ju vara en fördel att ha gjort GMU?

Anmäl dig till mönstring, gör testerna och snacka sedan med yrkesvägledaren. I "värsta" fall återkallar du din ansökan där och söker om vid annat tillfälle.
2012-02-08, 20:07
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Sök i höst under ansökningsperioden som avser GMU omgång 1 2013. Då har du störst chans att komma in. Då reserveras en plats ända fram till anställning som pilot från GMU och framåt.
Det går att söka in senare men då måste du hitta av en vakans i utbildningen för att komma med för dom som söker direkt under den perioden har förtur till utbildningen.
2012-02-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traedet
Sök i höst under ansökningsperioden som avser GMU omgång 1 2013. Då har du störst chans att komma in. Då reserveras en plats ända fram till anställning som pilot från GMU och framåt.
Det går att söka in senare men då måste du hitta av en vakans i utbildningen för att komma med för dom som söker direkt under den perioden har förtur till utbildningen.

Jag pratade med "min" YV om just detta (hon är en av de som intervjuar heli.piloter bland annat. Och hon tyckte jag skulle vänta och söka pilot istället). Hon sa att det i stort sett är helt omöjligt att ta sig in med enbart GMU bakgrund om man inte söker vid rätt period. Förmodligen så ska FM ändra på detta, då det finns en hel drös med GMU'are och somliga kan ju faktiskt vara lämpliga. Jag tror att vi som söker för period 2 nu kommer hinna bli klara precis så att vi kan söka, men vet inte om jag fattade henne rätt =/. (Jag sökte till K3).
Senast redigerad av Sajked 2012-02-08 kl. 21:44.
2012-02-09, 17:42
Medlem
kortets avatar
Tror ni jag skulle ha haft någon chans på FJ på K3 med följande resultat;

Datatest: 7
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 8
Styrketest: 8
Cykeltest: 8
Syn samt hörsel A.
Godkänd jägartest.
Doktorn gav mig A.
2012-02-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Tror ni jag skulle ha haft någon chans på FJ på K3 med följande resultat;

Datatest: 7
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 8
Styrketest: 8
Cykeltest: 8
Syn samt hörsel A.
Godkänd jägartest.
Doktorn gav mig A.

Du kanske ska ta dig in i FM först och jobba i minst ett år för att sedan kunna söka nästa gång FJS drar igång en kurs igen. Du lär se till att ha goda vitsord med dig från befäl med.
2012-02-09, 17:59
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du kanske ska ta dig in i FM först och jobba i minst ett år för att sedan kunna söka nästa gång FJS drar igång en kurs igen. Du lär se till att ha goda vitsord med dig från befäl med.
Ok. Hur skulle det gå till? Om jag söker till GMU 4 med inriktning markstrid kan jag då söka till en annan befattning efter ett år eller?
2012-02-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Ok. Hur skulle det gå till? Om jag söker till GMU 4 med inriktning markstrid kan jag då söka till en annan befattning efter ett år eller?

FJS håller en kurs från och med Augusti i år på 9 veckor.

Grundkravet är att du har jobbat inom FM i 1 år innan du söker. Så är det FJ du vill bli så se till att komma med i FM. De ligger i 32.Und.Bat på K3, men du behöver inte ligga på K3 för att kunna söka dit.

Det är rätt så fritt inom FM idag så som jag uppfattat det. Hon som informerade mig om K3 när jag var och antagningsprövade började som Dykare på Amfibie, vart röjdykare och kom sedan till K3 och jobbar på staben där.
Senast redigerad av Sajked 2012-02-09 kl. 18:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in