Citat:
Ursprungligen postat av Taros
Har en fråga,
Jag är närsynt och har -1,75 på båda ögon men perfekt syn med glasögon eller linser, resultat på antagningsprövningen:
I-test:9
Psykolog:7
Befälslämplighet:6
Styrketest:8
Cykeltest:6
Hörsel:Inga fel
Färgseende: Inga fel
Syn:Båda ögon-1,75/1,0
Tjänstbarhet: A
Inga gamla skador eller allergier.
När jag sedan skulle prata med yrkesvägledaren så inleder han med; ja det blir ju inget stridande förband för dig. Nehe? Nej du har ju glasögon?
Jag fick ingen bättre förklaring på kraven för att söka till stridande förband och han tyckte inte det var någon idé att jag sökte till mer än ett av förbanden då det var fullt på de andra.
Eftersom han var så förvirrad och stressad att bli klar med mig och gå hem så kände jag mig inte helt nöjd med hans svar.
Men både på rekryteringsmyndigheten och rekryteringshandläggarna(vet inte vad de kallas)på försvarsmakten svarar: nej men yrkesvägledarna har kompetens att avgöra vad du kan söka till.
Hittade inget på försvarsmaktens hemsida om detta heller.
Jag undrar om någon här vet vad synkraven är för att få söka till stridande befattningar, jag är prel. antagen till ett förband som logistiksoldat och är glad för det men vill gärna få något definitivt svar eftersom det känns som att yrkesvägledaren bara ville fylla platserna på ett av förbanden.
Ring till RM och förklara läget. Du ska kunna ändra tjänst i efterhand. Går inte det så kan du göra en överklagan, men det brukar ta tid och du kommer inte hinna bli antagen till GMUn.
Jag kan inte det där med synkrav, och har ingen aning om vad siffrorna betyder då jag aldrig behövt bry mig om det. Men här är en rätt bra tråd:
https://www.flashback.org/t1209871
Även om det var till värnplikten så borde det vara samma regler nu.