2012-02-09, 18:44
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
FJS håller en kurs från och med Augusti i år på 9 veckor.

Grundkravet är att du har jobbat inom FM i 1 år innan du söker. Så är det FJ du vill bli så se till att komma med i FM. De ligger i 32.Und.Bat på K3, men du behöver inte ligga på K3 för att kunna söka dit.

Det är rätt så fritt inom FM idag så som jag uppfattat det. Hon som informerade mig om K3 när jag var och antagningsprövade började som Dykare på Amfibie, vart röjdykare och kom sedan till K3 och jobbar på staben där.
Okj låter bra... Men vilka av dessa tjänster skulle du säga är den mest förberedande inför FJ;

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/

Eller spelar det någon roll?
Senast redigerad av kortet 2012-02-09 kl. 18:47.
2012-02-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Okj låter bra... Men vilka av dessa tjänster skulle du säga är den mest förberedande inför FJ;

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/

Eller spelar det någon roll?

Inte den blekaste, har precis sökt till omgång 2 och väntar på besked. Ring till K3 om du vill ha exakta svar. Men du kanske inte ska snöa in dig helt på FJ. De har som sagt bara utbildat 2 gånger under 10 år och drar igång en kurs nu på 9 veckor. De kommer att utbilda efter behov. Men om det är drömmen och värt att göra allt för så borde du höra med dem som sagt.
2012-02-09, 20:36
Medlem
Hur är det att göra GMU på t.ex. K3 elr Amf1, skriker man på en så som de gör i boot camp i amerikanska marinkåren?
2012-02-09, 22:06
Medlem
cookie-lovers avatar
Kan man bli anställd på Amf1 och bli båtchef/amfibiesoldat även fast de inte anställer efter jag har gått GMU? Ska försöka komma in på GMU 4 eller 5 nu i år. Känns ju lite surt om man inte kan komma in där när det är det man vill göra
Mvh
2012-02-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookie-lover
Kan man bli anställd på Amf1 och bli båtchef/amfibiesoldat även fast de inte anställer efter jag har gått GMU? Ska försöka komma in på GMU 4 eller 5 nu i år. Känns ju lite surt om man inte kan komma in där när det är det man vill göra
Mvh

Frågan som ställs sida efter sida. Ja det går, men det blir svårare då du har en reserverad plats på det förband du gjort GMU:n. Det har du inte om du söker utifrån, du kommer konkurrera meda andra.
2012-02-09, 22:36
Medlem
cookie-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Frågan som ställs sida efter sida. Ja det går, men det blir svårare då du har en reserverad plats på det förband du gjort GMU:n. Det har du inte om du söker utifrån, du kommer konkurrera meda andra.

Okey, förlåt för upprepad fråga. Men tack för svaret
2012-02-10, 00:40
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuceTom
Hur är det att göra GMU på t.ex. K3 elr Amf1, skriker man på en så som de gör i boot camp i amerikanska marinkåren?

skulle inte tro det va?

första dagen i Amerikanska Marinkåren

första dagarna på K3

edit: dessutom ska väl GMUn vara lika oavsett förband/inriktning?
Senast redigerad av JonathanFreeloader 2012-02-10 kl. 00:43.
2012-02-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
skulle inte tro det va?

första dagen i Amerikanska Marinkåren

första dagarna på K3

edit: dessutom ska väl GMUn vara lika oavsett förband/inriktning?
Det där speglar inte hur det faktiskt var om du inte redan har förstått det. GMU:n är inte samma överallt, befälen har sina traditioner och det går inte att komma ifrån. Det är garanterat skillnad mellan K3 och marinbasen. No offence mot marinbasen dock eftersom det är flottan och gröntjänst inte tillhör det stället, de är duktiga på sitt.
2012-02-10, 12:52
Medlem
Har en fråga,

Jag är närsynt och har -1,75 på båda ögon men perfekt syn med glasögon eller linser, resultat på antagningsprövningen:

I-test:9
Psykolog:7
Befälslämplighet:6
Styrketest:8
Cykeltest:6
Hörsel:Inga fel
Färgseende: Inga fel
Syn:Båda ögon-1,75/1,0
Tjänstbarhet: A
Inga gamla skador eller allergier.

När jag sedan skulle prata med yrkesvägledaren så inleder han med; ja det blir ju inget stridande förband för dig. Nehe? Nej du har ju glasögon?

Jag fick ingen bättre förklaring på kraven för att söka till stridande förband och han tyckte inte det var någon idé att jag sökte till mer än ett av förbanden då det var fullt på de andra.
Eftersom han var så förvirrad och stressad att bli klar med mig och gå hem så kände jag mig inte helt nöjd med hans svar.
Men både på rekryteringsmyndigheten och rekryteringshandläggarna(vet inte vad de kallas)på försvarsmakten svarar: nej men yrkesvägledarna har kompetens att avgöra vad du kan söka till.
Hittade inget på försvarsmaktens hemsida om detta heller.

Jag undrar om någon här vet vad synkraven är för att få söka till stridande befattningar, jag är prel. antagen till ett förband som logistiksoldat och är glad för det men vill gärna få något definitivt svar eftersom det känns som att yrkesvägledaren bara ville fylla platserna på ett av förbanden.
2012-02-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taros
Har en fråga,

Jag är närsynt och har -1,75 på båda ögon men perfekt syn med glasögon eller linser, resultat på antagningsprövningen:

I-test:9
Psykolog:7
Befälslämplighet:6
Styrketest:8
Cykeltest:6
Hörsel:Inga fel
Färgseende: Inga fel
Syn:Båda ögon-1,75/1,0
Tjänstbarhet: A
Inga gamla skador eller allergier.

När jag sedan skulle prata med yrkesvägledaren så inleder han med; ja det blir ju inget stridande förband för dig. Nehe? Nej du har ju glasögon?

Jag fick ingen bättre förklaring på kraven för att söka till stridande förband och han tyckte inte det var någon idé att jag sökte till mer än ett av förbanden då det var fullt på de andra.
Eftersom han var så förvirrad och stressad att bli klar med mig och gå hem så kände jag mig inte helt nöjd med hans svar.
Men både på rekryteringsmyndigheten och rekryteringshandläggarna(vet inte vad de kallas)på försvarsmakten svarar: nej men yrkesvägledarna har kompetens att avgöra vad du kan söka till.
Hittade inget på försvarsmaktens hemsida om detta heller.

Jag undrar om någon här vet vad synkraven är för att få söka till stridande befattningar, jag är prel. antagen till ett förband som logistiksoldat och är glad för det men vill gärna få något definitivt svar eftersom det känns som att yrkesvägledaren bara ville fylla platserna på ett av förbanden.

Ring till RM och förklara läget. Du ska kunna ändra tjänst i efterhand. Går inte det så kan du göra en överklagan, men det brukar ta tid och du kommer inte hinna bli antagen till GMUn.

Jag kan inte det där med synkrav, och har ingen aning om vad siffrorna betyder då jag aldrig behövt bry mig om det. Men här är en rätt bra tråd: https://www.flashback.org/t1209871
Även om det var till värnplikten så borde det vara samma regler nu.
Senast redigerad av nisseg1 2012-02-10 kl. 13:18.
2012-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taros

Jag VET inte men jag tror att det är C du ska få ha lägst för att ha en stridande befattning. Det går dock att göra en laseroperation som förbättrar synen, då får du ta stridande befattningar. Rekommenderar att du väljer LASEK-metoden.
2012-02-10, 22:21
Medlem
Vilken av alla förband som anställer efter GMU 4-5 2012 tror ni att det är minst antal sökande till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in