2011-01-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetis
Missförståndet uppstod för att du påstod att du skulle rycka in som Kustjägare, vilket inte var sant eftersom du inte ens gjort testerna. Förvisso är det få som får söka, men bra mycket färre klarar extramönstringen.

Nu har ju inte det något som helst att göra med att han blandat ihop årtalen, osv. Men visst har du rätt i sak; självklart skulle jag också ha genomfört en extramönstring. Jag antog att alla förstod att jag menade att jag blev placerad där efter den första mönstringen, men tydligen inte.
Nu tvivlar jag ju iofs inte på att jag skulle ha klarat extramönstringen galant . Den hann jag som sagt aldrig med innan man tog bort värnplikten och alla blev placerade i reserven.

Man får ständigt påminna sig om detta är Flashback där förmågan till att läsa mellan raderna är minimal bland många användare...
2011-01-11, 20:00
Medlem
Oswaldos avatar
Skulle beställa resan nu men hittar inget nummer. Är ganska säker på att jag bara fick häftet med information om utbildningen i kuvertet.

Jaja, blir att ringa imorgon och även säga att jag kommer till Karlskrona på söndagen. Hoppas ingen av er som hamnar i min grupp talar i sömnen. Hade fan tre stycken sånna i rummet under mönstringen
2011-01-11, 20:07
Medlem
keeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oswaldo
Skulle beställa resan nu men hittar inget nummer. Är ganska säker på att jag bara fick häftet med information om utbildningen i kuvertet.
Finns i kuvertet där det stod att du var antagen. iaf för mig
2011-01-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Hur tänker du nu? De som mönstrade 09, som jag, var ju pojkar och flickor födda 1991. Pojkar och flickor födda 1991 gick ut gymnasiet våren 2010. Hur skulle vi kunnat ryckt in 09 när vi fortfarande gick i skolan? Måste ha varit väldigt få som mönstrade 2009, fick godkända betyg för att söka KJ och kunde rycka in samma år utan att ha skola att tänka på...
Har svårt att se att man kunde få söka in till KJ utan att ens ha påbörjat en gymnasieutbildning.
Mitt inryck, med mönstring 2009, hade blivit som tidigast hösten 2010, mest troligt denna vår.
Du måste ha blandat ihop årtalen

Nej, jag hann aldrig med förtester innan det gjordes om.

Fanns folk födda '90 som mönstrad tidigt '09 och tog studenten samma år. Precis som någon annan nämner, har du inte gjort förtesterna så är det fortfarande en bra bit kvar tills du är antagen till KJ då det är ca 15-20% av de på förtesterna som rycker in.

Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Nu har ju inte det något som helst att göra med att han blandat ihop årtalen, osv. Men visst har du rätt i sak; självklart skulle jag också ha genomfört en extramönstring. Jag antog att alla förstod att jag menade att jag blev placerad där efter den första mönstringen, men tydligen inte.
Nu tvivlar jag ju iofs inte på att jag skulle ha klarat extramönstringen galant . Den hann jag som sagt aldrig med innan man tog bort värnplikten och alla blev placerade i reserven.

Man får ständigt påminna sig om detta är Flashback där förmågan till att läsa mellan raderna är minimal bland många användare...

Man får ständigt påminna sig om detta är Flashback där många användare har en tendens att uttrycka sig om saker som ej är sanna. Du påstod att du kommit in som Kustjägare, vilket är ungefär som att jag skulle påstå att jag kommit in på SOG eftersom jag med största sannolikhet skulle bli kallad till deras intagningstester. Visst är jag lite dryg nu, jag ogillar bara när folk kallar sig något som de ej förtjänat.

Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Det är ju just det du gör? Du får en befattning(gruppchef,soldat,mm), dock genomför du GMU som menig.

Bara för att man preliminärt rycker in som gruppchef, motsv. betyder inte att du blir det. En ny utvärdering görs efter GMU (tidigare GSU) där de helt enkelt erbjuder de som är som mest passande befattningar som gruppchefer etc. om denne uttryckt ett intresse för det.
Senast redigerad av Jim-Luther-Davis 2011-01-11 kl. 20:50.
2011-01-11, 20:49
Medlem
Citat:
Hoppas ingen av er som hamnar i min grupp talar i sömnen. Hade fan tre stycken sånna i rummet under mönstringen

haha, jag förde liv på natten på mönstringen dock så varnade jag mina kamrater har du svårt att sova då eller?
2011-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
Var det 95 platser inräknat gruppbefäl/plutonsbefäl eller räknande du bara med "vanlig" (menig) amfibiesoldat?

det går inte att söka gruppbefäl till amf1

Amfibieregementet (Amf 1), Berga
(Arbetsområde: Strid amfibie, Logistik amfibie)
Utbildningsplats: Berga

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-2-av-GMU/

edit: eller det kanske visst går kom jag på står ju inget om att man kan söka soldat heller utan bara strid amfibie
normalt står det ju på detta vis Artilleriregementet (A 9), Boden
(Arbetsområde: Markstrid soldat, Markstrid gruppbefäl, Ledning soldat, Logistik gruppbefäl, Logistik soldat)
Utbildningsplats: Boden

edit igen har forskat vidare

Marinen: Strid (amfibie)
Befattningar

* Båtchef
* Amfibiesoldat
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/

nu blev det rörigt någon som har mönstrat/mönstrar snart får svara på detta om det går att bli gruppchef amfibiesoldat
Senast redigerad av simper02 2011-01-11 kl. 21:14.
2011-01-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keees
Åker också ner på söndag, är nog säkrast att göra det för min del har långt att åka.
Jag fick inte heller någon vägbeskrivning dit eller någon karta så kanske det inte är så svårt att hitta dit då.

Kanske bäst att åka på söndag då, vi får väl "göra stan" på måndag förmiddag helt enkelt.

Vad gäller vägbeskrivning vill jag minnas att det tidigare i den här tråden står att någon ringde ner till Kallekrona och berättade att han varken fått anhörigblanketten eller vägbeskrivningen och fick svaret att det hade varit strul med bägge och att de skulle skicka ut dem i ett nytt brev till alla.
2011-01-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Fanns folk födda '90 som mönstrad tidigt '09 och tog studenten samma år. Precis som någon annan nämner, har du inte gjort förtesterna så är det fortfarande en bra bit kvar tills du är antagen till KJ då det är ca 15-20% av de på förtesterna som rycker in.

Korrekt. Den huvudsakliga uppdelningen är dock att man ska bli kallad till mönstring det kalenderår man fyller 18. Sedan vet vi ju alla att PV har en förmåga att inte alltid hinna med det dom ska...

Citat:
Man får ständigt påminna sig om detta är Flashback där många användare har en tendens att uttrycka sig om saker som ej är sanna. Du påstod att du kommit in som Kustjägare, vilket är ungefär som att jag skulle påstå att jag kommit in på SOG eftersom jag med största sannolikhet skulle bli kallad till deras intagningstester. Visst är jag lite dryg nu, jag ogillar bara när folk kallar sig något som de ej förtjänat.

Nu har jag ju inte gett mig själv något särskilt epitet, mer än att jag vid ett tillfälle skrev att jag "kom in som kustjägare efter mönstring 2009" (i stort sett, någon lär väl bläddra tillbaka ett par sidor och ordmärka...), med vilket jag naturligtvis menade att jag blev placerad där efter den första mönstringen. Hur det sedan eventuellt hade gått efter extramönstringen vet jag ju givetvis inte.
Jag kanske ska ändra till "Jag kom in för extramönstring som Kustjägare 2009", så att alla blir nöjda och glada? Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig jägare förrän jag genomfört en sådan utbildning med godkända betyg, förstår du. Det skulle åtminstone aldrig farsan tolerera...

Nåväl, förstår vi inte varandra nu så är det nog ändå ingen mening att fortsätta diskussionen. Vi släpper detta nu.
2011-01-11, 21:51
Medlem
Citat:

Jaja, blir att ringa imorgon och även säga att jag kommer till Karlskrona på söndagen. Hoppas ingen av er som hamnar i min grupp talar i sömnen. Hade fan tre stycken sånna i rummet under mönstringen

haha lovar att försöka hålla käften
2011-01-11, 22:20
Medlem
Hallå, är lat och orkar inte kolla igenom tråden. Undrar om det klargjorts om det är möjligt att söka någon Kmu-utbildning om man gjorde Gsu i höstas? Eller måste man göra om Gmu?
2011-01-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoffeR
Någon mer som fått sin Glasögonrekvisition idag?

Yes blev riktigt överraskad. Fan försvaret har lite göttiga förmåner ändå Har dock inte haft glasögon sedan jag var 5år så det ska bli intressant.

Stautt90- Du som redan vart på synoptik, fick du göra en ny synundersökning? Jag misstänker nämligen att sjuksköterskan tabbade sig på mönstringen så jag fick ett sämre resultat än vad jag borde. Vill nämligen få så att jag kan söka strid istället för enbart logistik
2011-01-11, 22:39
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salle.
Hallå, är lat och orkar inte kolla igenom tråden. Undrar om det klargjorts om det är möjligt att söka någon Kmu-utbildning om man gjorde Gsu i höstas? Eller måste man göra om Gmu?

Jag gjorde också gsu nu i höst, och enligt mina befäl och högre chefer så behöver man inte göra gmu, utan det går bra att söka direkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in