2011-12-30, 03:29
Medlem
Okej tack för svar, men jag ska inte gå via hemvärnet efter åt utan det är GMU jag ska göra där enbart för att ungefär 5-6 månader efter börja söka tjänster i K3. Precis som du säger måste jag klara av SANS.

Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du kan läsa lite inlägg här och var på FB som talar om för dig att det är avsevärt svårare att gå den vägen via Hemvärnet. Dessutom så kan du ju inte söka till jägartjänst om inte K3 utbildar, vilket dem gör efter GMU 2 och det är förmodligen även därför som man kan söka till just K3 under den omgången.

Självklart behöver man klara av SANS och slåss mot konkurrens efter det också.
2011-12-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theblue
Jaså det kallades konditionstest när jag gjorde det. Då var det på cykel och det är det väl fortfarande? Så dom fatta att det inte har ett piss med konditionen att göra. Din beskrivning låter som en bättre förklaring av vad testet är för något.

Läs på pappret du får efter mönstringen ärthjärna, stod samma när jag antagningsprövade nu som när jag mönstrade 2009. Fysiskt arbetsprov, resultatet blir din fysiska arbetsförmåga.
2011-12-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i662
Okej tack för svar, men jag ska inte gå via hemvärnet efter åt utan det är GMU jag ska göra där enbart för att ungefär 5-6 månader efter börja söka tjänster i K3. Precis som du säger måste jag klara av SANS.

Ledsen om jag inte var tydlig, men det är just vägen GMU via Hemvärnet som gör det väldigt svårt, trots att alla GMU ska vara lika. Alltså, gör du GMU hos hemvärnet så blir det svårt. Och du kan inte söka en jägartjänst när du vill till K3, det förutsätter att de faktiskt söker folk.

SOm jag uppfattat det så brukar de passa in GMU'n med en preliminärbefattning så att den är slut ganska precis till att förbandet rekryterar folk. Istället för att ha ett stort glapp emellan.
2011-12-30, 13:57
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4D4MUS
Jo, verkar ju finnas stort utrymme för intressanta erfarenheter inom FM. Dock tror jag de låga lönerna är väldigt typiskt för Sverige? I Norge tjänar man ju bra mycket bättre vad jag har hört : /

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-soldater-i-afghanistan-tjanar-samst_4745839.svd

"Den svenska militären i Afghanistan tjänar sämst jämfört med sina nordiska grannar.
En svensk soldat tjänar drygt 36 000 kronor – en norsk soldat 64 000 kronor."

"Statistiken visar också att officerare tjänar långt bättre än fotsoldater. En 40 år gammal norsk överstelöjtnant i stabsställning, med familj hemma, kan tjäna drygt 112 000 kronor i månaden. Både svenskarna och finnarna hamnar på efterkälken med sina drygt 90 000 kronor – även om de fortfarande tjänar det dubbla mot en fotsoldat."
2011-12-30, 14:01
Medlem
ErikPontis avatar
Jag sökte GMU2 på P7 i Revingehed, ska mönstra nu i februari.
Brukar söktrycket vara stort(jämfört med andra platser) på P7?
2011-12-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPonti
Jag sökte GMU2 på P7 i Revingehed, ska mönstra nu i februari.
Brukar söktrycket vara stort(jämfört med andra platser) på P7?

Det där är bara ett intresse du lämnat. Du får/kan välja helt andra inriktningar när du väl är och mönstrar. Om du dessutom ska mönstra i Februari - alltså slutskedet - så kommer du få en överblick av vart "trycket" ligger. Det är konkurrens att komma in på i stort sett allt, det som varierar är hur stor den är.
2011-12-30, 18:25
Medlem
ErikPontis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Det där är bara ett intresse du lämnat. Du får/kan välja helt andra inriktningar när du väl är och mönstrar. Om du dessutom ska mönstra i Februari - alltså slutskedet - så kommer du få en överblick av vart "trycket" ligger. Det är konkurrens att komma in på i stort sett allt, det som varierar är hur stor den är.

Okej det låter ju bra. Eftersom GMU har samma ''meritvärde'' vart man än gör det så kan man välja ''taktiskt''? Dvs välja något ställe som har lite mindre söktryck. Vilka tjänster i försvarsmakten har bäst civilt-meritvärde? Jag tänkte om man söker anställning, kanske stannar ett tag om det passar en. LedR känns ju spontant ganska bra men jag vet inte. Vad tror ni?
2011-12-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPonti
Okej det låter ju bra. Eftersom GMU har samma ''meritvärde'' vart man än gör det så kan man välja ''taktiskt''? Dvs välja något ställe som har lite mindre söktryck. Vilka tjänster i försvarsmakten har bäst civilt-meritvärde? Jag tänkte om man söker anställning, kanske stannar ett tag om det passar en. LedR känns ju spontant ganska bra men jag vet inte. Vad tror ni?

Är det inte så att om man konkurrerat in sig på en preliminär befattning så har man också förut dit förutsatt att man klarat av GMU? Annars finns det ju ingen mening med att konkurrera mot andra. Sen droppar det självklart folk allteftersom under GMU men om de platserna får man ju senare konkurrera mot andra som vill åt dem med. Rätta mig gärna nån om jag har fel, inte säker.
2011-12-31, 00:59
Medlem
Ska till helikopterflottilj, Hkpflj i Borensberg nu den 30e Jan och har varit hos min flickvän nu ett tag och har 0 kondis och allt som har med flås att göra just nu.

Ska försöka komma igång nu efter nyår och träna men , egentligen hur tränad måste jag vara för att genomföra gmu:n?
Vill inte dit och vara sist och slöast av alla och skylla på att jag inte haft tiden med seriös träning..

Hur ser dem på allt detta tror ni? Kan jag komma in otränad och sen med tiden tränas upp där på plats vill säga?

Tacksam för svar! och gott nytt år!
2011-12-31, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz2437
Ska till helikopterflottilj, Hkpflj i Borensberg nu den 30e Jan och har varit hos min flickvän nu ett tag och har 0 kondis och allt som har med flås att göra just nu.

Ska försöka komma igång nu efter nyår och träna men , egentligen hur tränad måste jag vara för att genomföra gmu:n?
Vill inte dit och vara sist och slöast av alla och skylla på att jag inte haft tiden med seriös träning..

Hur ser dem på allt detta tror ni? Kan jag komma in otränad och sen med tiden tränas upp där på plats vill säga?

Hade jag varit du så hade jag börjat med träningen så snabbt som möjligt och satsat mycket på konditionen och flåset, det är bättre än ingen träning alls. Styrka borde du också träna upp förstås men vad jag förstått så är konditionen det viktigaste. Släng i vikter i en ryggsäck och gå ut i skogen och gå ett par km 2 dagar i veckan så du vänjer dig vid vikten på ryggen och så att benen vänjer sig vid att du helt plötsligt väger mer.

Jag är långt ifrån en träningsexpert så något schema kommer jag inte rekommendera :P
Men ut och spring med dig, kör "idioten" på något lämpligt ställe, träna regelbundet så att du har någon grund inför inryck iaf så tror jag nog att det ska gå bra
Senast redigerad av Jorgel 2011-12-31 kl. 10:00.
2011-12-31, 17:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz2437

Du borde ta tag i det seriöst som första saken imorgon (1:a jan) till inryck. Det är bra ifall du gymma 2 gånger i veckan men kondition och flåset är det viktigaste. Spring 1-2 gånger och marschera med ryggsäck. Dom dagarna du inte "tränar" ska du åtminstone ta en längre promenad. Kom ihåg att inte träna för mycket så du riskerar att skada dig ifall du är ovan för då blir det kanske ingen GMU alls.

Du borde läsa hela det här dokumentet:
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/publikationer/broschyr%20Tr%C3%A4na.pdf
2012-01-03, 05:13
Medlem
ViGillarHinkars avatar
Jag vill varna lite för att "taktiksöka" till någon GMU med mindre sökande bara för att vara säker på att "komma in". Var du gör utbildningen har stor betydelse för din tid efter GMU. ditt intresse för den där häftiga befattningen någonstans kommer antagligen slås omkull om du ska spendera tre hårda månader någon annanstans. Grupptryck blir också en stor faktor, även om man inte vill erkänna det. Det är i alla fall enklast att söka dig direkt dit du vill.

editz*
Det är inte konstigt om norrbaggarna tjänar mer än oss, dom är rika som troll. Tänk också på att deras lön troligtvis inte räcker längre i norge, än vad våran lön räcker här. Sen så ska man veta att det ÄR väldigt bra betalt på utlandstjänst. Det är MER än 34tusen det betalas ut varje månad om man åker till afhanistan. det kan jag lova.
Senast redigerad av ViGillarHinkar 2012-01-03 kl. 05:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in