2013-04-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Lust och dela med dig lite mer exakt om vad frågorna om skolan handlade om?

Hur du trivdes generellt, hur du trivdes med lärare och elever, hur man tyckte det gick, om man var omtyckt av andra elever, hade bra kompisar, om man hade någon speciell uppgift/ansvar (elevråd m.m.) osv.
2013-04-05, 16:01
Medlem
Platonfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Någon som vet om man kan ändra inriktning på gmu:n eller iaf byta så att andra valet Blir första valet om jag redan gjorde mönstring och valen? :-)
Jag ryckte in mot Hemvärn, fick anställning på Amf och jobbar nu på 3:e Sjöstridsfl.

Det spelar ingen roll vart du gör din GMU eller med vilken inriktning, du kommer kunna byta efter GMU:n.
2013-04-05, 17:37
Medlem
Ockletts avatar
Kan jag ändra mina val till vilka regementen jag skulle kunna tänka mig att bli placerad på efter mönstringen?
2013-04-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Kan jag ändra mina val till vilka regementen jag skulle kunna tänka mig att bli placerad på efter mönstringen?

Jag ringde idag till min yrkesvägledare och bytte mitt andraval till förstaval och jag kunde byta helt också!
2013-04-05, 17:57
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Någon som vet hur det är med gmu-hv? Kan man söka vilken GMÙ period som helst och därefter söka hemvärn?
2013-04-05, 20:28
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Jag ringde idag till min yrkesvägledare och bytte mitt andraval till förstaval och jag kunde byta helt också!
Okej! Trevligt. Vilket nummer är det man ringer till?
2013-04-05, 20:42
Medlem
Citat:
Okej! Trevligt. Vilket nummer är det man ringer till?

Min yrkesvägledaren ringde upp mig idag efter att jag igår hade loggat in på rekryteringsmyndighetens sida och skickade ett mail ifrån inloggningen!
Jag trodde ju att jag skulle få ett mail tillbaka med svar på frågan och kanske något nummer men istället så ringde yrkesvägledaren mig så det var väldigt smidigt :-)
2013-04-05, 20:53
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Min yrkesvägledaren ringde upp mig idag efter att jag igår hade loggat in på rekryteringsmyndighetens sida och skickade ett mail ifrån inloggningen!
Jag trodde ju att jag skulle få ett mail tillbaka med svar på frågan och kanske något nummer men istället så ringde yrkesvägledaren mig så det var väldigt smidigt :-)
Okej. Du råkar inte veta vart man kan hitta en kompletta listan över de olika förband som söker rekryter inför GMU 4/5?

Trodde F21 var en av dom. Men när jag satt med yrkesvägledaren så sa han nej. Sen fick man en mer bredare syn på vad de olika enheterna hade för inriktning när man väl satt där än tidigare. Ett exempel är att Boden A9 Markstrid/Soldat hade både en enhet för ledare/officer och den andra för soldat. För jag satt där och pratade med honom och hade i princip ingen aning om vad jag skulle göra. Sa att jag ville bli stridspilot och funderade på F17. Men då förklarade han att det var för Helikopterpiloter som de regementet kunde tänka sig utbilda om jag var intresserad av att bli pilot sen fortsatte han och berätta om den långa vägen man måste ta för att flyga JAS så jag blev väldigt förvirrad på om dessa regementen kommer ha någon som helst nytta i min väg till att komma dit.

På hemsidan stod det också stridspilot på F17, men vad fan vet jag. När jag berättade för psykologen att jag antingen ville komma in på K3, F17 eller F21 så sa hon att inga av dessa regementen letar efter folk till denna GMU. Wtf.
2013-04-05, 21:05
Medlem
Citat:
Okej. Du råkar inte veta vart man kan hitta en kompletta listan över de olika förband som söker rekryter inför GMU 4/5?

Trodde F21 var en av dom. Men när jag satt med yrkesvägledaren så sa han nej. Sen fick man en mer bredare syn på vad de olika enheterna hade för inriktning när man väl satt där än tidigare. Ett exempel är att Boden A9 Markstrid/Soldat hade både en enhet för ledare/officer och den andra för soldat. För jag satt där och pratade med honom och hade i princip ingen aning om vad jag skulle göra. Sa att jag ville bli stridspilot och funderade på F17. Men då förklarade han att det var för Helikopterpiloter som de regementet kunde tänka sig utbilda om jag var intresserad av att bli pilot sen fortsatte han och berätta om den långa vägen man måste ta för att flyga JAS så jag blev väldigt förvirrad på om dessa regementen kommer ha någon som helst nytta i min väg till att komma dit.

På hemsidan stod det också stridspilot på F17, men vad fan vet jag. När jag berättade för psykologen att jag antingen ville komma in på K3, F17 eller F21 så sa hon att inga av dessa regementen letar efter folk till denna GMU. Wtf.

Jag blev erbjuden k3!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/reportage/forband-som-anstallererbjuder-tjanstgoring-efter-gmu-4-5/
Här är iaf alla förband som anställer så du behöver ju inte göra gmu på de olika förbanden för att sedan söka jobb!
2013-04-05, 21:45
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Jag blev erbjuden k3!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/reportage/forband-som-anstallererbjuder-tjanstgoring-efter-gmu-4-5/
Här är iaf alla förband som anställer så du behöver ju inte göra gmu på de olika förbanden för att sedan söka jobb!
Schysst!

Ja, lite bitter är man över att inte få chansen att komma in till K3 denna GMU. När de kör uttagningen, hur går den processen till och finns det något resultat från mönstringen som diverse förband är extra intresserade av?

Min psykolog blev nästan arg, eller något frustrerad på mig för att jag inte var med på facebook eller twitter. Sämsta psykologen någonsin.

Vilka regementen vill du komma in på? PM:a om du vill.
2013-04-05, 22:07
Medlem
Citat:
Schysst!

Ja, lite bitter är man över att inte få chansen att komma in till K3 denna GMU. När de kör uttagningen, hur går den processen till och finns det något resultat från mönstringen som diverse förband är extra intresserade av?

Min psykolog blev nästan arg, eller något frustrerad på mig för att jag inte var med på facebook eller twitter. Sämsta psykologen någonsin.

Vilka regementen vill du komma in på? PM:a om du vill.
Jag har för mig att k3 har gmu utbildning nu. omgång 4/5...
Han frågade om jag inte ville söka in som jägare men tackade nej för jag vill in som amfibesoldat!
Har du tjänstbarhet A och goda resultat?

Mitt val efter att jag ändrade idag är då här:
Första
Amfibiestrid/Amfibiesoldat
Berga
Amf1

Andra
Amfibiestrid/Amfibiesoldat
Göteborg
FöMedC,Amf1

http://www.forsvarsmakten.se/amf1/Amfibieregementet/Sok-till-Kustjagarna/
Här är kraven för kustjägare kanske inte det du tänkt men jägareförband har kanske samma krav!
2013-04-05, 22:24
Medlem
Citat:

Du kan söka till stridspilot efter att ha genomfört GMU + jobbat i 6 månader eller söka direkt och om du skulle bli antagen så får du genomföra GMU+KMU och sedan påbörja din pilotutbildning.

Gör du GMU och jobbar så söker du under hösten och om du vill gå direkt ifrån GMU (vilket inte många får då de helst ser att du har någon form av militär erfarenhet sen tidigare) så söker du till omgång 1.

Att du tycker vägen dit låter lång är dock något du bör fundera över, det bör inte vara ett bekymmer när du söker dig till den utbildningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in