2011-07-14, 20:49
Medlem
kommunistturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Bara några månader? Då kommer du inte ens vara nära färdig utbildad. Tycker man åtminstone ska ge tillbaka lite.

Jag vet, det känns fel men å andra sidan så passar det inte riktigt i mina planer, vill bara jobba lite, få lite erfarenhet å sen dra vidare. Vad spelar det för roll om jag inte fullföljer hela provanställningen? Kommer ju endå inte fortsätta inom militären?
2011-07-14, 21:01
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Jag har inte skrivit att alla befäl skulle göra sämre ifrån sig än en GMUare, bara att de till viss del skulle kunna användas med större fördel än många officerare.

Som vad? Kanonmat?
2011-07-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunistturken
Jag vet, det känns fel men å andra sidan så passar det inte riktigt i mina planer, vill bara jobba lite, få lite erfarenhet å sen dra vidare. Vad spelar det för roll om jag inte fullföljer hela provanställningen? Kommer ju endå inte fortsätta inom militären?

Då ska du heller inte belasta försvaret med den kostnad som det innebär att utbilda dig för att du ska ha lite skoj ett halvår. Jag som skattebetalare tycker att det är förkastligt.
2011-07-14, 22:00
Medlem
Willhelmut,

Jag får erkänna att jag hade fel om GMUs kursplan. Trodde nämligen inte att P-skott ingick i den. DÅ har du ju lite koll på det ändå.

Vad gäller skjutprov/kompetensprov så är det helt nytt för i år på Ak5. Tidigare har det bara varit fyskraven som skulle uppfyllas. Jag tycker det är alldeles utmärkt att man nu inför vissa kompetensprov då jag vet att vissa officerare (inte så få heller) inte ens har en personlig Ak5 ute.
2011-07-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Willhelmut,

Jag får erkänna att jag hade fel om GMUs kursplan. Trodde nämligen inte att P-skott ingick i den. DÅ har du ju lite koll på det ändå.
Det stämmer inte, man får inte utbildning på P-skott under GMU och jag har skrivit det två gånger hittills, men du har tydligen missat det :P Man får utbildning på P-skottet först under GBU (som för oss kallas för GBU FARB) alltså under den Grundläggande befattingsutbildningen (provanställningen på 6 mån direkt efter GMU).
Edit: P-skott var det vi gjorde under vecka 2 på GBU, första veckan hade vi samband. Vi har sedan använt P-skott i princip varje gång vi har övat strid, förutom då vi har haft SIB.
2011-07-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.Legend
Som vad? Kanonmat?
Ja, vad annars?
2011-07-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Då ska du heller inte belasta försvaret med den kostnad som det innebär att utbilda dig för att du ska ha lite skoj ett halvår. Jag som skattebetalare tycker att det är förkastligt.
Håller med om det, tror knappast att det ens är några som gör GMU som respekterar det valet heller. Vi hade en person som gjorde så i min grupp under GMU, förstod aldrig varför, det är ju bara slöseri med tid och resurser!
2011-07-14, 22:47
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Håller med om det, tror knappast att det ens är några som gör GMU som respekterar det valet heller. Vi hade en person som gjorde så i min grupp under GMU, förstod aldrig varför, det är ju bara slöseri med tid och resurser!

Eller så vill inte alla ta anställning för att kanske få åka till sandlådan någon gång. Han kanske hade velat göra lumpen fast fick aldrig chansen eftersom han var född i fel tid och ansåg att tre månader GMU var bättre än ingenting?

Blir ni förresten krigsplacerade?
2011-07-14, 23:24
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunistturken

Förstår hur du tänker att du vill jobba några månader, men räcker inte 3 månaders GMU för att ha testat det? Menar bara att att du tar upp en plats under anställningen som någon annan som skulle fortsatt hade kunnat ta.
2011-07-14, 23:31
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.Legend
Eller så vill inte alla ta anställning för att kanske få åka till sandlådan någon gång. Han kanske hade velat göra lumpen fast fick aldrig chansen eftersom han var född i fel tid och ansåg att tre månader GMU var bättre än ingenting?

Blir ni förresten krigsplacerade?

Nu skulle han ju fortsätta med provanställning efter GMU för att sedan hoppa av, där vi tycker problemet är. Om man vet att man inte vill jobba som militär efter GMU kan man ju söka med inriktning Hemvärn.

Med tanke på att jag blir krigsplacerad efter 2 veckors GU-F + 2 veckors BU så borde ju GMU:are också bli det.
2011-07-14, 23:33
Medlem
Ni som rycker in om 4 veckor, har ni tränat något inför gmu? Isåfall hur mycket?
2011-07-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajpaj
Ni som rycker in om 4 veckor, har ni tränat något inför gmu? Isåfall hur mycket?
Har tränat som vanligt i princip, men tänkte köra lite mer löpning nu sista tiden, speciellt längre sträckor. Men överlag har det väl blivit mellan 2-5 pass i veckan. Sen jobbar jag dessutom de två sista veckorna innan inryck och då jag får gratis träning på jobbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in