2011-07-14, 00:50
Medlem
REALINs avatar
Bara söka och göra det bästa man kan ifrån sig och söka igen ifall man inte kommer in. Helt onödigt att försöka räkna ut sannolikheten man kommer in. Om man bara kollar på antalet sökande så är det ju cirka 10st per plats. Men alla som sökande får ju inte ens mönstra. Blir nog också bättre framöver, är ju alltid strul i början samt dom fick ju dra ner till höstens utbildningar. Framöver när allt vart igång ett tag blir det nog enklare för Försvarsmakten att planera allt.

Nej, jag räknade inte ut det själv. Det var försvarsministern som skröt om hur många som hade sökt mm.

Själv ska jag söka våren 2013, för då är jag klar med skolan. Ska bli intressant och se hur bra GMU och försvaret funkar då!
2011-07-14, 01:27
Medlem
12000 sökande till GMU 3+4
6000+ kallade till tester

Antalet platser var innan de drog in massa utbildningar 1000 men nu skulle jag väl gissa på kanske 300-500.

Källa http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Antagna-till-GMU/
2011-07-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojtbs
Har hört från folk att det är jävlit svårt att komma in pga för många ansökningar.

Jag undrar om det ärnån som vet hur många platser det finns och hur många det är som söker. Skulle gärna se siffrorna och räkna ut sannolikheten att komma med :P
Kollar man på statistiken som finns från de tidigare omgångarna så var det i första 3400 som överhuvudtaget kallades på mönstring. Utav dessa blev ca 800 uttagna, vilket ger 25% chans att komma in. Men då var det bara hälften av alla som sökte som blev kallade på mönstring, så det gör ju chansen mindre.
På andra omgången var det 33% chans att komma in. På tredje, där statistiken ännu inte redovisats, så var det förmodligen lägst chans att komma in, kanske 3000 på 400 platser. Så det varierar stor kan man säga, beroende på vilka platser som erbjuds, vilken årstid m.m. Sammantaget kan man säga att det är ganska svårt att komma in.
2011-07-14, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Och återigen tror "GMUare" att de är herre på täppan efter 3månaders grundläggande utbildning. Det är lika humoristiskt varje gång jag hör dessa små samtal på gymmet, i matsalen, i korridoren etc etc. P-skottet lär du dig möjligtvis avfyra på en dag men ska vi börja prata träff i målet 150m bort med en sidfart på 50km/h. Jadu, lycka till. P-skott är ett svårt vapen att bli duktig på. Att en 3- månaders utbildning skulle göra dig/er till dugligare soldater än många löjtnanter och uppåt är bara hysteriskt kul. Ni har inte ens övat grupps strid under GMU. Jag hoppas ni kommer ut på plutonerna snart så ni får se verkligheten, och hade du hamnat hos mig att du nog märkt att du plötsligt vill knyta på dig blöjan igen.

Stämmer helt och hållet att det är svårt att träffa på 150 m med en sidfart på 50 km/h men jag skrev aldrig att en GMUare skulle göra det, bara att en GMUare till viss del skulle kunna användas med större fördel än många officerare som är löjtnant och uppåt. Det håller jag fast vid då jag tycker att många av de befälen är väldigt duktiga på det teoretiska, men de är mindre bra på det praktiska. Ja de vet hur man gör det och lär ut detta väldigt bra, men när det sedan gäller att göra det i högt tempo har jag redan sett flera befäl misslyckas med saker som vi med kort utbildning lyckas med på första försöket.
Och så det här med att GMUare tycker att de är herre på täppan, så ser det förmodligen ut till 99% av fallen, trots att de inte alltid tycker att det är så, det är förmodligen bara folk som uppfattar det så. Jag vet att jag bara är en i mängden som aldrig skulle klara mig på egen hand i strid, men jag tänker fan inte gå och hänga med huvudet för det, jag kommer jobba hårt och ta för mig så jag kan utvecklas och visa vart skåpet ska stå!
2011-07-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Stämmer helt och hållet att det är svårt att träffa på 150 m med en sidfart på 50 km/h
Pratar du utifrån erfarenhet nu? Har du provat någon gång? Det är detta som gör "GMUarna" roliga. Ni har hört något, eller läst något på något forum på nätet och plötsligt kan ni bekräfta eller dementera saker ni aldrig gjort. Jag däremot vet hur svårt det är för jag har gjort/försökt det många gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Jag vet att jag bara är en i mängden som aldrig skulle klara mig på egen hand i strid, men jag tänker fan inte gå och hänga med huvudet för det, jag kommer jobba hårt och ta för mig så jag kan utvecklas och visa vart skåpet ska stå!
[/quote]
Nu börjar det likna något. Det är det här jag vill höra! Nyanställda från GMU som vill och tar för sig.
2011-07-14, 12:09
Medlem
Du drar ju lite "GMU:arna" över en kant, vissa inser ju att de bara genomfört 3 månaders utbildning vilket i stort sett är ett minimum för att ö.h.t. fungera som soldat.

Sen det här med att löjtnanter skulle vara sämre är ju bara snack med tanke på att de lär ha både värnplikt + off.utb. + flera års erfarenhet. Att de kan bli lite ringrostiga på vissa saker betyder inte mycket alls i det stora sammanhanget. Det lär ju saknas perspektiv ifall man tror att för en officer inte kan applicera en tourniquet inom x sek så är han en sämre soldat..
2011-07-14, 14:19
Medlem
kommunistturkens avatar
Antar att det redan har sagts tidigare i tråden men hittar inget om det. Hur funkar provanställningen och ens förpliktelser gentemot försvarsmakten? Provanställningen är på 6 månader men är det fullt möjligt att säga upp sig innan denna period utan att få någon skit för det?

Låt säga att jag gör GMU + är provanställd i 3-4 månader och sedan hoppar av, det är alltså fullt möjligt?

Förstår att försvarsmakten inte vill slänga bort pengar vilket dom gör i detta fall, men det är alltså ok? Provanställning är ju alltid en provanställning, både för mig och för dom? tänker jag rätt eller är det något speciellt som gäller nu när det handlar om försvarsmakten?

En följdfråga, om jag istället skulle bli vanlig anställd, är det då också okej att bara säga upp sig då också?

Förlåt om det redan diskuterats
2011-07-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunistturken
Antar att det redan har sagts tidigare i tråden men hittar inget om det. Hur funkar provanställningen och ens förpliktelser gentemot försvarsmakten? Provanställningen är på 6 månader men är det fullt möjligt att säga upp sig innan denna period utan att få någon skit för det?

Låt säga att jag gör GMU + är provanställd i 3-4 månader och sedan hoppar av, det är alltså fullt möjligt?

Förstår att försvarsmakten inte vill slänga bort pengar vilket dom gör i detta fall, men det är alltså ok? Provanställning är ju alltid en provanställning, både för mig och för dom? tänker jag rätt eller är det något speciellt som gäller nu när det handlar om försvarsmakten?

En följdfråga, om jag istället skulle bli vanlig anställd, är det då också okej att bara säga upp sig då också?

Förlåt om det redan diskuterats

Du är anställd och kan säga upp dig precis som på vilken annan arbetsplats som helst, dock varierar uppsägningstiden beroende på om du är under provanställning eller om du är "vanligt anställd". Du kan inte välja om du vill bli provanställd eller ej. Du kan alltså inte "istället skulle bli vanligt anställd" utan en godkänd provanställning är en förutsättning för att du ska kunna fortsätta.
2011-07-14, 15:55
Medlem
kommunistturkens avatar
Citat:
Du är anställd och kan säga upp dig precis som på vilken annan arbetsplats som helst, dock varierar uppsägningstiden beroende på om du är under provanställning eller om du är "vanligt anställd". Du kan inte välja om du vill bli provanställd eller ej. Du kan alltså inte "istället skulle bli vanligt anställd" utan en godkänd provanställning är en förutsättning för att du ska kunna fortsätta.

Okej då är jag med. Jo jag förstod det där sista innan, sitter bara och funderar hur länge jag verkligen vill jobba inom militären, några månader passar mig fint men sen får det va. Ville veta om det var möjligt eller om man var tvungen att jobba längre.

Btw hur lång uppsägningstid är det som provanställd respektive anställd?
2011-07-14, 16:51
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunistturken
Okej då är jag med. Jo jag förstod det där sista innan, sitter bara och funderar hur länge jag verkligen vill jobba inom militären, några månader passar mig fint men sen får det va. Ville veta om det var möjligt eller om man var tvungen att jobba längre.

Btw hur lång uppsägningstid är det som provanställd respektive anställd?

Bara några månader? Då kommer du inte ens vara nära färdig utbildad. Tycker man åtminstone ska ge tillbaka lite.
2011-07-14, 16:55
Medlem
Citat:
Pratar du utifrån erfarenhet nu? Har du provat någon gång? Det är detta som gör "GMUarna" roliga. Ni har hört något, eller läst något på något forum på nätet och plötsligt kan ni bekräfta eller dementera saker ni aldrig gjort. Jag däremot vet hur svårt det är för jag har gjort/försökt det många gånger.

Jora, vi övningsskjöt i ungefär 3 heldagar allt som allt, med 20mm, 9mm, eldmark och simulator. Stod på en äng där en terrängbil 11 utrustad med simulatorutrustning åkte fram och tillbaka med varierande hastighet under en heldag, och vi skjöt med simulator från olika avstånd. Det var väldigt spritt från person till person men för mig gick det väldigt bra, från 100 m satte jag förmodligen 5/6 skott när fordonet åkte i olika hastighet, som man inte visste i förtid vilken hastighet det skulle bli. Och den är ju trots allt inte lika lång som en stridsvagn heller så det var inte så konstigt att vissa hade problem att träffa. Men när dagen gick mot sitt slut kunde alla träffa, ganska enkelt dessutom då man hade stått en heldag och visste exakt hur man skulle göra för att lyckas.
Problemet är ju att sedan göra detta i strid, när man kanske inte ens har hållt i ett P-skott på 3 månader och har blivit mycket sämre på att träffa med det, och det är där en del befäl kan få problem, dock inte i jämförelse med en GMUare då han inte ens blivit utbildad på P-skott, det blir man först under GBU.
2011-07-14, 17:04
Medlem
Hur är det med P-skott egentligen, måste officerare skjuta upp på det som de gör med AK5 en gång om året? Är det så med några andra saker förutom AK5 och fystester som de måste göra varje år?

Jag har inte skrivit att alla befäl skulle göra sämre ifrån sig än en GMUare, bara att de till viss del skulle kunna användas med större fördel än många officerare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in