2012-12-05, 18:40
Medlem
Tror ni dem väntar till den 12:e? vet att högskolorna ger beslut om man tog sig in då, antar att ni är många som sökt till universitetet också så.
2012-12-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
31. LBB är luftburna soldater som har som krav att uppnå samma intagningsresultat som jägare har. Detta gör dom dock inte till jägare.

Enligt I 19 2012-11-23 14 515.122 37 C I 19 Instruktion Utbildningstecken Jägare som FM klargjorde 2012-11-23. Så är det bland annat följande som gäller angående utbildningstecknet "JÄGARE"......

Det jag antyder av att läsa detta är att det är endast 193.jbat som får utbilda soldater som jag titulera sig som jägarsoldater.
Så FJS, KJ eller FBJ får inte kalla sig jägare heller? Det där är omdiskuterat och den där skrivelsen säger endast vad som gäller kring den gula jägarbågen. K3s båge finns kvar, bärs på LBB och Undbat och får fortfarande ges ut.
2012-12-05, 19:23
Medlem
Hej!

I dagsläget har vi antagit personal till samtliga platser vid GMU

mvh

soldat-k3@mil.se
2012-12-05, 19:33
Bannlyst
Hade varit kul att ha överlevnadsdygnet natten till idag ut på Berga, Stockholm!
2012-12-05, 19:55
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Hade varit kul att ha överlevnadsdygnet natten till idag ut på Berga, Stockholm!

Hahahaha så jävla sant!
2012-12-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andre.den
Hej!

mvh

soldat-k3@mil.se

felpost
2012-12-05, 20:02
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Så FJS, KJ eller FBJ får inte kalla sig jägare heller? Det där är omdiskuterat och den där skrivelsen säger endast vad som gäller kring den gula jägarbågen. K3s båge finns kvar, bärs på LBB och Undbat och får fortfarande ges ut.

Jo jag tyckte det själv lät mycket konstigt. Det är iaf enligt min mening också solklart att FJS, KJS och FBJS utbildar jägare men är osäker angående LBB & Ubat. Men jag har å andra sidan inte hittat någonting officiellt uttalande förutom detta angående utbildningstecknet "JÄGARE" och jag jobbar heller inte åt FM så jag vet långtifrån allt. Det där var det ända jag kunde hitta angående frågan från en någorlunda officiellt källa.
2012-12-05, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andre.den
Hej!

mvh

soldat-k3@mil.se

???
2012-12-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Tack för din utförliga beskrivning!

SyTe har lyfts fram som en "bättre" inriktning som ger mer möjligheter.

Nu kommer en väldigt svårdefinerad fråga: tror du att man trivs som SyTe? Just nu är jag lite orolig att man kommer att missa allt "det roliga" - där saker händer.

Finns det möjlighet att som låt säga SyTe bemanna ex. KSP vid sånt krävande tillfälle eller är man fast på sin "syte-roll"?

Svårt att svara på, frågan är alltför individuell. Man ska dock vara intresserad utav felsökning i elsystem samt ganska mycket intresserad utav elektronik i grunden (ellära, nätverk etc.).
Vad du har för uppgifter vid skyddslarm/brandlarm beror på vilken fartygstyp (och ibland vilket fartyg) du hamnar på, på de flesta minröjarna (främst Spårö-klass) kommer du troligtvis vara rökdykare och på korvetterna kan jag tänka mig att man är med i någon slags reparationsgrupp som rycker ut vid larm.

Självklart finns det möjlighet för en syte att bemanna fartygets mindre vapensystem såsom KSP 58 och AK5-C/D, det beror dock helt på situationen och vilket fartyg du hamnar på!
2012-12-05, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Svårt att svara på, frågan är alltför individuell. Man ska dock vara intresserad utav felsökning i elsystem samt ganska mycket intresserad utav elektronik i grunden (ellära, nätverk etc.).
Vad du har för uppgifter vid skyddslarm/brandlarm beror på vilken fartygstyp (och ibland vilket fartyg) du hamnar på, på de flesta minröjarna (främst Spårö-klass) kommer du troligtvis vara rökdykare och på korvetterna kan jag tänka mig att man är med i någon slags reparationsgrupp som rycker ut vid larm.

Självklart finns det möjlighet för en syte att bemanna fartygets mindre vapensystem såsom KSP 58 och AK5-C/D, det beror dock helt på situationen och vilket fartyg du hamnar på!
Vad är det som avgör vad man hamnar på för fartyg? Korvett, minröjare osv? Känns som att korvett är intressantast.
2012-12-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Vad är det som avgör vad man hamnar på för fartyg? Korvett, minröjare osv? Känns som att korvett är intressantast.

Som med allt annat inom FM. Där det finns behov. Ditt önskemål spelar sällan någon roll.
2012-12-05, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Som med allt annat inom FM. Där det finns behov. Ditt önskemål spelar sällan någon roll.
Jo, det är väl så det är
Senast redigerad av etux 2012-12-05 kl. 20:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in