2011-07-15, 00:30
Medlem
En gång i tiden var jag i god fysisk form, det har gått ner sig på sistone men jag löptränar ändå regelbundet för att nå en respektabel tid på i alla fall 3 km-spåret och förhoppningsvis även lite längre innan inryck. Jag gör även styrketräning, men vet inte vad det spelar för roll egentligen för GMU.

Jag är långt ifrån någon träningsnörd, men det sitter ju mest i huvudet hur bra du klarar dig i vilket fall. Fysiken är mest en bonus som gör det hela lite lättare och i värsta fall kanske det förhindrar att man drar på sig skador.

Men lite riktmedel på vilken nivå jag är:
Armhävningar: 35 st
Situps: 50 st
Chin-up: 2 st
Jägarvila (90 grader): 2 min 15 s

Löpning 3 km: 14 min 30 s

Ni får gärna fylla i era egna stats!
2011-07-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.choma
Har tränat som vanligt i princip, men tänkte köra lite mer löpning nu sista tiden, speciellt längre sträckor. Men överlag har det väl blivit mellan 2-5 pass i veckan. Sen jobbar jag dessutom de två sista veckorna innan inryck och då jag får gratis träning på jobbet.
ok, nyfiken iom att jag själv tagit tag i träningen denna sommar inför inryck den 8 i enköping, vill ju inte vara den enda som sitter där utan en fungerande muskel i kroppen .
2011-07-15, 00:55
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
En gång i tiden var jag i god fysisk form, det har gått ner sig på sistone men jag löptränar ändå regelbundet för att nå en respektabel tid på i alla fall 3 km-spåret och förhoppningsvis även lite längre innan inryck. Jag gör även styrketräning, men vet inte vad det spelar för roll egentligen för GMU.

Jag är långt ifrån någon träningsnörd, men det sitter ju mest i huvudet hur bra du klarar dig i vilket fall. Fysiken är mest en bonus som gör det hela lite lättare och i värsta fall kanske det förhindrar att man drar på sig skador.

Men lite riktmedel på vilken nivå jag är:
Armhävningar: 35 st
Situps: 50 st
Chin-up: 2 st
Jägarvila (90 grader): 2 min 15 s

Löpning 3 km: 14 min 30 s

Ni får gärna fylla i era egna stats!

Fokusera mer på löpningen, löpning, löpning och kanske lite mer löpning.
2011-07-15, 08:44
Medlem
jag har tränat mest på löpning har haft bra styrka sen förr men kondition oj oj :P

sprang ungefär 3-4 gånger i veckan, när jag börja med konditionsträning sprang jag 1,2 KM på 7 minuter och var väldigt andfådd (det var sträckan till gymmet)

nu springer jag 4,5 km på 17 minuter och 1 mil under 50 minuter. (terräng med massa uppförsbackar )

jag varierade träningen med korta sträckor intensivt samt långa sträckor i lägre tempo.

trots det fick jag bara en 6a på cykel hade kondition men inte rå-styrkan helt enkelt.

Annars Bänkpress min egna kroppsvikt : 10reps (75kg)

Chins handflatan mot sig 15st

chins med handflatan bort från dig: 10st

situps 100> (gammal gymnast känns som att allt vi körde var mage mage mage!)

svårt dethär med ben Körde inte så mycket fria benböj mest benpress i maskin
i maskin tog jag 100kg 8 ggr

tror sist jag körde benböj hade jag 70kg 6 reps (rumpan till hälarna)
2011-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Fokusera mer på löpningen, löpning, löpning och kanske lite mer löpning.
Jag vet att det är min stora brist, men det finns inte mycket att göra annat än att köra några pass i veckan. Springer man varje dag slutar det ju bara med att man drar på sig skador.
2011-07-15, 11:02
Medlem
Chins är jag helt kass på, kanske 2-4 stycken med handflatan ifrån mig och 4-8 med handflatan emot mig.
Sit-ups har jag ingen aning om, aldrig testat göra tillräckligt många, samma med jägarvila, men blir väl några min hoppas jag. Armhävningar är kanske 20 +/- några, alltså inte uber stark. Sen tog jag någon ungefärlig tid på 7 km, vilket tog 35 min. Borde kunna springa fortare men enda tiden jag har från senaste tiden.
Senast redigerad av Mr.choma 2011-07-15 kl. 12:02.
2011-07-15, 19:31
Medlem
Är mest orolig pga min löpning, har usel kondis och när jag fick beskedet att jag fick platsen började jag genast fokusera löpning, men det är helt värdelöst, känns ont om tid med tanke på att man har känningar lite här o där runt fötterna, speciellt vid höger vad på utsidan känns det som det spänner åt när jag springer som att det överansträngs (fel på löpsteg?) vilket gör att det begränsar rätt hårt eftersom området blir överbelastat och inte orkar, efteråt känns det spänt där t.ex. om jag står på sidan av foten så utsidan stretchas, och det kan vara ömt o spänt några dagar efter om ja pushat mig.
Har testat att springa med olika skor samt kängor och det verkar vara samma sak. Kan även känna samma sak när jag hoppar hopprep t.ex., tankar?

Hoppas på att det beror på ovana och att det ger sig fram till inryck samt att konditionen blir bättre fort väl på plats med lite vilja och skrik så man inte får sparken ut direkt.

Hade varit kul om man fick beskedet tidigare innan inrycket så man kunnat lägga om träningen ännu bättre då jag huvudsakligen tränat styrketräning med få reps en längre tid.
2011-07-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piriripak
Hade varit kul om man fick beskedet tidigare innan inrycket så man kunnat lägga om träningen ännu bättre då jag huvudsakligen tränat styrketräning med få reps en längre tid.
Man har väl ändå tillräckligt med skäl för att träna kondition innan beskedet : P
Så det går ju inte riktigt att skylla på det. Jag hade också problem med vaden när jag satte igång nu i våras men det släppte efter ett tag, framförallt när jag blev snabbare fick jag bättre löpsteg tror jag.
2011-07-15, 21:25
Medlem
Men hur mycket springande blir det egentligen under gmu? Har de ens en hindebana i Enköping? För det känns mest som man kommer marschera långa sträckor, vilket inte kräver jättebra kondition. Så egentligen behöver man väl mer muskler i ben, bål, axlar och andra nödvändiga ställen. Men jag kanske har fel, blir säkert väckt klockan 4 första dagen för att springa en mil xD
Men den dagen den sorgen. Fick förövrigt en fint litet brev från Enköping idag, med diverse information om vad man ska ta med sig, vilka helger vi har ledigt och lite om regementet. Känns att det är nära nu !
2011-07-15, 21:51
Medlem
Nja, tror knappast det blir att tala om någon mil, men några 2-3 pass i veckan kanske? Det blir nog mer marschträning men inte så långa sträckor där heller, det är väl mer att utrustningen sliter på en allt eftersom.
Det finns i alla fall en liten hinderbana men den kanske tar runt 5 min att springa igenom utan stridsutrustning. Betyder ju inte att man inte kan springa den flera gånger, dock : P

Just det, vi blir väckta första dagen kl 4 med att de kastar in en flashbang i logimentet och vrålar på oss att springa ut och åla runt hela regementet medan de sprutar vatten på oss och skjuter med kulsprutor (förlåt, jag läser en bok om navy SEALs utbildningen för tillfället )
2011-07-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Nja, tror knappast det blir att tala om någon mil, men några 2-3 pass i veckan kanske?
Äh, läste nu att på vissa ställen sprang de varje dag och sprang milen andra veckan :P Så jag ska inte uttala mig längre om det haha
2011-07-18, 00:38
Medlem
En fråga jag gått runt och funderat på ett tag:

Efter att man gjort GMU, är det då ett måste att göra vissa uppdrag.
Ex, jobba inom hemvärnet eller åka till Afghanistan och tjänstgöra.
Eller, är man helt "fri" efter avslutad GMU kurs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in