2011-10-06, 10:40
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Varför söker du inte Hemvärns GMU isf? GMU med aktiva förband är ju vägen in till anställning för de flesta, känns ju märkligt om folk ska göra gmu och därefter hoppa av.

Jag har ej sagt att jag ska hoppa av efter GMU, om jag nu genomför den?

Det finns flera vägar till en anställning inom FM; göra GMU och därefter bli erbjuden en anställning/Söka direkt. Har gjort båda nu, väntar på besked om anställning på flera förband och blivit kallad till antagningsprövning, som jag också blev kallas till i maj men de las utb. ner, därför ligger jag i nu också. Som sagt, flera bollar i luften

Aja lite väl mycket OT nu iaf, låt oss hålla oss till tråden
2011-10-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilluminato
Jag har ej sagt att jag ska hoppa av efter GMU, om jag nu genomför den?

Det finns flera vägar till en anställning inom FM; göra GMU och därefter bli erbjuden en anställning/Söka direkt. Har gjort båda nu, väntar på besked om anställning på flera förband och blivit kallad till antagningsprövning, som jag också blev kallas till i maj men de las utb. ner, därför ligger jag i nu också. Som sagt, flera bollar i luften

Aja lite väl mycket OT nu iaf, låt oss hålla oss till tråden

Jaha okej, misstföstod dig, sry.

Besides, det verkar inte riktigt finnas ngt OT i den här tråden, här tas ALLT upp som har med GMU att göra.

2011-10-06, 17:49
Medlem
Mönstring den 21 november i Stockholm av alla ställen. Utför de ingen mönstring i Göteborg eller är det för att jag bor i Frankrike? Måste vara det sistnämnda. I vilket fall, väldigt nöjd då jag fick kalla handen förra ansökningsperiod och tar tillfället i akt att gratulera ni andra som fått kallelse och trösta ni som lämnades borglömda denna period.
2011-10-06, 19:48
Medlem
Antagningsprövning den 1-2 november..
Jag antar att jag måste åka till stockholm just av anledningen att jag vill bli pilot? (Jag bor för närvarande i Göteborg)..

Någon som kan informera om testerna som utförs? Inte endast för att bli pilot, utan generella tester för att bli antagen inom GMU, alla svar uppskattas, så att man kan förbereda sig lite..

En fråga, boende, det står följande: "Rekryteringsmyndigheten ordnar mat och sovplats med sängkläder." Bor jag då i rekryteringsmyndighetens byggnad? För jag har inte fått någon information om hur jag tar mig till 'boendet' i mina brev. Den enda informationen jag fått som jag skulle kunna kalla boende är då hur jag tar mig till Rekryteringsmyndigheten.
2011-10-06, 20:06
Medlem
Hmm, jag gjorde aldrig lumpen, och ångrar mig nu ... Funderar på att hoppa på GMU som ett "minilumpen", men jag tänker ju knappast bli soldat till yrket. Verkar det ok? Får man åka på utlandsuppdrag direkt efter GMU?
2011-10-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexaanderr
Antagningsprövning den 1-2 november..
Jag antar att jag måste åka till stockholm just av anledningen att jag vill bli pilot? (Jag bor för närvarande i Göteborg)..

Någon som kan informera om testerna som utförs? Inte endast för att bli pilot, utan generella tester för att bli antagen inom GMU, alla svar uppskattas, så att man kan förbereda sig lite..

En fråga, boende, det står följande: "Rekryteringsmyndigheten ordnar mat och sovplats med sängkläder." Bor jag då i rekryteringsmyndighetens byggnad? För jag har inte fått någon information om hur jag tar mig till 'boendet' i mina brev. Den enda informationen jag fått som jag skulle kunna kalla boende är då hur jag tar mig till Rekryteringsmyndigheten.

I göteborg sover man i alla fall hos rekryteringsmyndigheten så antar att det äs så i sthlm också. Ska också åka från gbg-sthlm då jag också sökte pilot. Har du koll på testerna som genomförs dag 1?
2011-10-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckans
Hmm, jag gjorde aldrig lumpen, och ångrar mig nu ... Funderar på att hoppa på GMU som ett "minilumpen", men jag tänker ju knappast bli soldat till yrket. Verkar det ok? Får man åka på utlandsuppdrag direkt efter GMU?

Nej du får inte åka på mission efter 3 månaders utbildning
2011-10-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckans

Sök GMU med inriktning till Hemvärnet så du inte tar någon annans plats, någon som vill jobba inom det militära.
2011-10-06, 20:30
Medlem
ritoxs avatar
Fick inga svar i min tråd så jag testar här

Citat:
Hej, jag har nu blivit kallad till antaningsprövningen till gmu och ska nu åka ganska långt ifrån min hemstad för att göra testerna.
Nu såg jag att man bokar resorna själv och då undrar jag om det är möjligt att boka hemresan 2-3dagar efter testerna så jag har tid att besöka en gammal vän ett par dagar innan jag far hem.

(Undrar även om man måste boka de billigaste biljetterna eller om man får boka liggplats mm)
2011-10-06, 20:31
Medlem
dreamisons avatar
Någon som sökt GMU, med inriktning ledning i Enköping?
Ser ut som att den utbildningsplatsen har ändrats till antingen Halmstad eller Boden?
Uppdaterade mig nyligen på försvarsmaktens hemsida av en slump och upptäckte
denna sammandragning av utbildningsplatser...
Undrar av ren nyfikenhet, egentligen spelar det ingen roll för mig, bara det inte blir
en hemvärnsplats jag får.
2011-10-06, 20:58
Medlem
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Over-5-500-sokande-till-800-platser/

Herrejävlar, 5000 sökandes, 3100 kallade till mönstring och endast 860 platser.

Höftar lite och säger att var tredje sökandes kommer få en plats.

Lycka till, säger jag till alla som blivit kallade, jag och förhoppningsvis många fler kommer bjuda på motstånd

Btw, vart hittar du info om att LedR kommer att utbildas i boden?
Så vitt som jag kan utröna, så står det att SO kommer att utbildas först med GMU, och då är LedR med.
Själv kommer jag söka LedR och K3 .
2011-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
I göteborg sover man i alla fall hos rekryteringsmyndigheten så antar att det äs så i sthlm också. Ska också åka från gbg-sthlm då jag också sökte pilot. Har du koll på testerna som genomförs dag 1?

Jag antar att det är de vanliga GMU testerna då, dvs de kommer inte ha någonting om pilotutbildningen att göra..

Konditionstest, styrketest, logiskt-test (iq test?), hörseltest, syntest. Detta sa mina vänner nyss, så ja, grundläggande tester dag 1 och, det logiska är väl att det är fördjupningar dag 2, dvs det som gäller oss piloter, eftersom det också står att vi gör tester på försvarsmaktens HR-Centrum, "under förutsättning att du blir godkänd vid testerna på Rekryteringsmyndigheten dagen innan."

Inte mycket hjälp men..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in