2010-10-21, 14:56
Medlem
om jag inte minns helt galet så är fjälljägare borta, och ersatt med Bergsjägarplutonen på AJB

om den nu finns kvar. kan tänka mig att det är en av de hårdaste utbildningarna.
2010-10-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
om jag inte minns helt galet så är fjälljägare borta, och ersatt med Bergsjägarplutonen på AJB

om den nu finns kvar. kan tänka mig att det är en av de hårdaste utbildningarna.

Korrekt, lite mer info:
http://www.forsvarsmakten.se/i19/Om-forbandet/Armens-jagarbataljon
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9ns_j%C3%A4garbataljon
2010-10-21, 20:20
Medlem
Citat:
ska och mönstra nu på tisdag.

06 när jag mönstrade för värnplikten gick det åt helvetet på styrke och konditionsbiten.
psykologen och inskrivning hade jag relativt högt. 6,6 tror jag att jag hade på det.
rent åt helvetet när man fått sova 2h på den 12h långa tågresan till stockholm :/

sen torskade jag på registerkollen får nå skit man gjort när man var 13 :/

aja, är glad att man får en ny chans att visa vad man går för.

har hunnit bygga upp en bra fysik nu.

Hej

Hur gammal är du om jag får fråga? Är själv 23 och hade tänkt göra gmu'n nästa år.

Vad låg medelåldern på när du mönstrade?

*Edit* Läste tydligen fel, men du kan väl uppdatera efter att du har mönstrat. Skulle uppskattas.
2010-10-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor
det var ett häfte med en jävla massa frågor. typ:

brukar du vara ledsen: ja |------------------| nej

de var även en del frågor om hur man hade det hemma om ens nära och kära stöttade det man gjorde eller inte. om man är stress tålig etc etc. kommer inte ihåg alla frågorna, jag var ganska trötter och relativt besviken när jag fick häftet i näven.

alla som gjorde antagningsprövningen den dagen fyllde i de papprerna iaf. vad de skall ha dem till vet jag inte.

Var antagningsprövade du? Jag fick som sagt inte några papper, däremot så ställde psykologen exakt dessa frågor.

Angående jägartjänsterna. Stämmer det med 4:a på inskrivningsprovet för KJ?! Mina resultat såg ut som följande förra mönstringen, då jag fick söka jägartjänst:
Styrka 8
Cykel 8
Inskr. provet 7
Psyko. 7
Befälsl. 7
Tjänstb. A
Inga övriga skavanker + fullgjort jägartest.

Nu hade jag lika eller bättre förutom hos psykologen där jag fick 6, vilket gjorde att jag inte fick söka jägarbefattning i år. Det är ju, utan att vara självgod, ett jävla skämt om de tar in folk med 4:a på provet men sållar bort folk med 6:a efter en psykologs mycket subjektiva bedömning.
Hur fan får man 9 hos psykolog? Vad anser de vara det perfekta psyket hos en soldat? Går det ens?
2010-10-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busfroe1
Stämmer!

...Inte alls!

Cykeln är baserad precis som Isokaitestet på ens egna vikt. Jag väger ca 70 kilo, grabben bredvid mig på cykeln vägde 99 kilo. Vi började samtidigt, när jag frågade hur långt jag hade kvar till en trea så hade jag 25 sec, den andra killen hade mer än en minut.

Där av, tyngre = längre tid på cykeln.

Mönstrade/antagningsprövade idag. Inskriven som Marksoldat/guppbefäl på gmu+kmu+sou på I 19 Boden.
2010-10-21, 21:28
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaiMai
...Inte alls!

Cykeln är baserad precis som Isokaitestet på ens egna vikt. Jag väger ca 70 kilo, grabben bredvid mig på cykeln vägde 99 kilo. Vi började samtidigt, när jag frågade hur långt jag hade kvar till en trea så hade jag 25 sec, den andra killen hade mer än en minut.

Mönstrade/antagningsprövade idag. Inskriven som Marksoldat/guppbefäl på gmu+kmu+sou på I 19 Boden.

Får alla en preliminär befattning redan vid antagningsprövningen eller är det bara dom med goda chanser att få göra gmu som blir inskrivna?
2010-10-21, 21:30
Medlem
vad fick du för resultat om man får fråga?

sjukt peppad för mönstringen, men även sjukt nervös inför cyklingen + psykologen.
hade gärna haft ett 2-3 veckor till på mig inför det. så man hade kunna skala av lite av de onödiga kilona man la på sig efter sommarens träning, och få upp kondisen lite extra. ~2km på dryga 9.40 just nu i -5c.

Boden har väll inte förens andra perioden?
2010-10-21, 21:37
Medlem
Citat:
...Inte alls!

Vilket betyg får man för att bara klara uppvärmingen?
2010-10-21, 21:45
Medlem
Citat:
...Inte alls!

Vad fick du för betyg på cyklingen? Hur många minuter cyklade du?
2010-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Vilket betyg får man för att bara klara uppvärmingen?
Borde vara 0 (alternativt inget alls), och om det inte är möjligt så blir det en 1'a.
Det är ju inte förrens efter uppvärmningen som själva testet börjar och nivåerna börjar höjas.
2010-10-21, 22:27
Medlem
zozolas avatar
Citat:
?

quotar fel inlägg, orkar inte hitta det andra.
Du sa att du torska i registerkollen?
Jag har torskat för massor och har inte tänkt på det är ett problem.
När genomförs denna och vad kollar dem efter?

/Nojjaa
2010-10-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
quotar fel inlägg, orkar inte hitta det andra.
Du sa att du torska i registerkollen?
Jag har torskat för massor och har inte tänkt på det är ett problem.
När genomförs denna och vad kollar dem efter?

/Nojjaa

MUST kollar upp dig i brotts/belastningsregistret efter mönstringen.

hade ca 6 månader kvar innan det jag gjorde för att hamna där försvann ur registret, så jag fick återbud 2-3 månader innan ja skulle rycka in och jag orkade inte överklaga för jag hade fått något jag inte var så sugen på att göra

så nu ska man vara spotless, så jag får hoppas att allt går bra denna gång

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in