2010-10-21, 11:46
Medlem
Vet inte om det tagits upp tidigare, men kan tillägga att man numera inte behöver ha fått en 7a på inskrivningsprovet för att kunna söka till jägartjänsterna - en femma räcker.
Man behöver heller inte ha fullgod syn.

Mvh
2010-10-21, 11:51
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashani
Vet inte om det tagits upp tidigare, men kan tillägga att man numera inte behöver ha fått en 7a på inskrivningsprovet för att kunna söka till jägartjänsterna - en femma räcker.
Man behöver heller inte ha fullgod syn.

Mvh

det var en fyra förut för alla jägartjänster utom fallskärmsjägare som hade 6.
Har du några källor för dit påstående eller har du mönstrat nyss?
2010-10-21, 12:42
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
det var en fyra förut för alla jägartjänster utom fallskärmsjägare som hade 6.
Har du några källor för dit påstående eller har du mönstrat nyss?

Var inte systemet såhär att det var mellan ett och nio där jägarutbildningar krävde en 8:a? Så var det för 8 år sen då jag mönstrade.

En 4:a innebär ju att man inte är särskilt teoretiskt lagd för det militära (inte alls synonymt i min bok med att man nödvändigtvis "bara" är normalbegåvad).

Hur kan en 5:a vara tillräcklig för en sådan speciell och närmast elitistisk utbildning som därmed bör ha skyhöga krav? Har de ändrat systemet där människor med normala teoretiska färdigheter förväntas få 3or eller 4or? Vilka utbildningar kräver då 7,8 och 9 bortsett från de rent tekniska såsom militäringenjör och dylikt?

Vad väger upp detta i sådanafall? Styrkeprovet? Konditionsprovet?
2010-10-21, 12:47
Medlem
shariqduponts avatar
Kommer någon ihåg exakt hur cykteltestet såg ut? Jag kommer bara ihåg att man cyklade och efter varje nivå blev det tyngre och tyngre. Men blev även tiden längre för varje nivå? Och hur lång tid var det man cyklade?

Lite flummigt skrivet, men någon kanske förstår.
2010-10-21, 12:48
Medlem
Som Synergy säger har jag också för mig att Jägarutbildningen krävde minst en 7'a, kanske t.o.m en 8'a, iallafall förra året.

Numera kanske dom tittar mer på helheten och då kan en 4'a/5'a kvala in om allt stämmer.

Vi pratar fortfarande om psykologi, right?
2010-10-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Kommer någon ihåg exakt hur cykteltestet såg ut? Jag kommer bara ihåg att man cyklade och efter varje nivå blev det tyngre och tyngre. Men blev även tiden längre för varje nivå? Och hur lång tid var det man cyklade?

Lite flummigt skrivet, men någon kanske förstår.

Var det inte något liknande detta?
5 minuter uppvärmning
1 minut nivå 1
1 minut nivå 2
1 minut nivå 3
etc.
etc.
2010-10-21, 12:55
Medlem
Busfroe1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
5 minuter uppvärmning
1 minut nivå 1
1 minut nivå 2
1 minut nivå 3
etc.
etc.

Stämmer!
2010-10-21, 13:53
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Nån som vet närmare inpå vad man får göra inom Samband och logistik?
2010-10-21, 14:00
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
5 minuter uppvärmning
1 minut nivå 1
1 minut nivå 2
1 minut nivå 3
etc.
etc.
Tack så mycket för svaret!
2010-10-21, 14:06
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwsomeSmurf
Nån som vet närmare inpå vad man får göra inom Samband och logistik?

Logistik - MA911
90 dagar

Arbetsområde Logistik
Du som arbetar inom området logistik i armen ska kunna tjänstgöra i en logistikbefattning i något av armens insatsförband. Logistikföbandes allmänna uppgifter är att förse övriga förband som ingår i insatsförnband med förnödenheter som drivmedel, ammunition, vatten och livsmedel samt sjukvårds-, transport- och reparationstjänster.
2010-10-21, 14:45
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Hur kan en 5:a vara tillräcklig för en sådan speciell och närmast elitistisk utbildning som därmed bör ha skyhöga krav?
Vad väger upp detta i sådanafall? Styrkeprovet? Konditionsprovet?

Du höjer jägarna till skyarna märker jag.

2010-05-18 08:44

Följande krav ställs det på en kustjägare:
Inskrivningsprov: 4
Plikttjänstförmåga: 7
Muskelstyrka: 7
Fysisk arbetskapacitet: 7
Syn: ej någon nedsättning 1,0 på båda ögonen
Hörsel: godkänd
Färgseende: fullgott
Fullt frisk, inga skador eller andra medicinska åkommor

Simkunnighet: minst 200m

Hälsningar
Edith

(från www.lumpen.nu/luckan)
2010-10-21, 14:51
Medlem
Synergys avatar
Om någon, som vet hur det ligger till beträffande jägarutbildningarna, kunde klarlägga lite hur det fungerar utefter de frågor som nyligen ställts vore det högst uppskattat

När ni skriver att ni blivit rekryterade till någon tjänstgöring såsom exempelvis signalist låter det väldigt specifikt där just signalist var som skräddarsydd utefter den personlighet och de testresultaten man fått. Men är det inte så att man får upp flera alternativ som kan tänkas passa där man även beroende på hur platserna ser ut får välja bland flera alternativ?

Sen hur ser skalan ut? Är det fortfarande 1-9 som används? Hur ser uttagningen ut som exempelvis fjälljägare? Det lär vara många sökande och många som klarar av kraven med stor marginal, där det måste bli en jävligt trång uttagning. Så i regel kan man väl säga att de populäraste utbildningarna kräver väldigt höga poäng oavsett vad de egentligen faktiskt kräver.

EDIT: Åh där fick jag ett hyfsat svar i alla fall. Tackar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in