2010-10-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Borde vara 0 (alternativt inget alls), och om det inte är möjligt så blir det en 1'a.
Det är ju inte förrens efter uppvärmningen som själva testet börjar och nivåerna börjar höjas.

Det låter mest logiskt ja, men har i vanlig ordning hört en massa jävla skit som ja måste reda ut
2010-10-21, 22:42
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Var antagningsprövade du? Jag fick som sagt inte några papper, däremot så ställde psykologen exakt dessa frågor.

Angående jägartjänsterna. Stämmer det med 4:a på inskrivningsprovet för KJ?! Mina resultat såg ut som följande förra mönstringen, då jag fick söka jägartjänst:
Styrka 8
Cykel 8
Inskr. provet 7
Psyko. 7
Befälsl. 7
Tjänstb. A
Inga övriga skavanker + fullgjort jägartest.

Nu hade jag lika eller bättre förutom hos psykologen där jag fick 6, vilket gjorde att jag inte fick söka jägarbefattning i år. Det är ju, utan att vara självgod, ett jävla skämt om de tar in folk med 4:a på provet men sållar bort folk med 6:a efter en psykologs mycket subjektiva bedömning.
Hur fan får man 9 hos psykolog? Vad anser de vara det perfekta psyket hos en soldat? Går det ens?

Exakt vad är det för frågor psykologerna ställer nuförtiden?

Minns under min mönstring att det var högst intetsägande och lite larviga saker såsom: "Brukar du vara rädd när du befinner dig på kyrkogårdar? Tanken om att det finns döda kroppar under dig är inget som skrämmer dig?" osv. Uppfattade det hela som ren nonsens och förstår inte var de gör bedömningen mellan 1-9.

Rena rutinfrågor om barndom som inte på något sätt kan visa eller ge en bild av hur man skulle passa som soldat. Psykologer är sällan genier eller rena tankeläsare, så de kan helt enkelt inte göra en korrekt bedömning av enbart ett litet samtal.
2010-10-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
MUST kollar upp dig i brotts/belastningsregistret efter mönstringen.

hade ca 6 månader kvar innan det jag gjorde för att hamna där försvann ur registret, så jag fick återbud 2-3 månader innan ja skulle rycka in och jag orkade inte överklaga för jag hade fått något jag inte var så sugen på att göra

så nu ska man vara spotless, så jag får hoppas att allt går bra denna gång

Snackar vi om grova brott så som bilstölder, misshandel eller något liknande eller en vanlig förseelse som att åka moppe utan hjälm vilket jag mot all förmodan har torskat på.

Om jag inte minns fel så ska ju små förseelser försvinna ur registret efter 3 år tack vare någon ny lag men på rekryttestet så frågade dom ifall man hade begått något brott under dom 5 senaste åren.
2010-10-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Får alla en preliminär befattning redan vid antagningsprövningen eller är det bara dom med goda chanser att få göra gmu som blir inskrivna?

Utav dom som var där idag fick alla, men sen sa min yrkesvägledare (eller va dom nu kallar dom gamla förättarna) Att jag hade stora chanser att komma med, det berodde på att jag låg en bit över vad som var gränsen.

Citat:
Vad fick du för betyg på cyklingen? Hur många minuter cyklade du?

Jag fick en 6a, vilket för mig var en liten besvikelse men men är ganska nöjd ändå. Det var kanske 5 min uppvärmning till tvåan sen så kanske fem min till eller mindre.

Citat:
Vilket betyg får man för att bara klara uppvärmingen?

En tvåa enligt sjuksyrran jag trampade för.

Citat:
vad fick du för resultat om man får fråga?

sjukt peppad för mönstringen, men även sjukt nervös inför cyklingen + psykologen.
hade gärna haft ett 2-3 veckor till på mig inför det. så man hade kunna skala av lite av de onödiga kilona man la på sig efter sommarens träning, och få upp kondisen lite extra. ~2km på dryga 9.40 just nu i -5c.

Boden har väll inte förens andra perioden?

Muskelstyrka: 7
Cykel: 6
Inskrivningprov: 6
Befälslämplighet: 6
Psykisk funktionsförmåga: 7
Syn: 9
Hörsel: A
Sammanvägd tjänstbarhet: A

Var min resultat, hoppas dom räcker

Boden har tydligen första GMUn med, en enskild GMU kurs och sen den jag är placerad i, samt en ledningsgrupp tror jag.

Lycka till, oroa dig inte för psyken dom är snälla så prata på du bara men kanske inte snacka om vapen o sånt skit
2010-10-21, 23:34
Medlem
Fick brev idag att jag ska vara på plats i Kristianstad den 15 November för antagningsprövning för GMU,
men jag har ångrat mig jag vill inte göra militärtjänst längre för jag har ett bra jobb på gång och tror ni det går att avskriva sig från antagningsprövningen eller måste man gå ändå?
2010-10-21, 23:55
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reedigt
Fick brev idag att jag ska vara på plats i Kristianstad den 15 November för antagningsprövning för GMU,
men jag har ångrat mig jag vill inte göra militärtjänst längre för jag har ett bra jobb på gång och tror ni det går att avskriva sig från antagningsprövningen eller måste man gå ändå?
Det är bara att ringa till pliktverket, men gör det så fort som möjligt. Det finns ett nummer på brevet du fick hem.
2010-10-22, 00:07
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Det är bara att ringa till pliktverket, men gör det så fort som möjligt. Det finns ett nummer på brevet du fick hem.

Precis, allt är frivilligt så ingen kan tvinga dig till något.
2010-10-22, 10:30
Medlem
JoeTuckers avatar
Citat:
vilket nummer ska man ringa om man ska komma tidigare?
är det numret längst ner på pappret eller 0771 numret i mitten på andra pappret?

he-he, beror kanske på hur mycket tidigare? Tror de anpassat antagningsprövningen med kallelserna. I värsta fall kommer du tidigare och säger "hoppsan!"

Tror det skall mycket till om de inte låter dig gå igenom.
2010-10-22, 10:35
Medlem
JoeTuckers avatar
Citat:
MUST kollar upp dig i brotts/belastningsregistret efter mönstringen.

hade ca 6 månader kvar innan det jag gjorde för att hamna där försvann ur registret, så jag fick återbud 2-3 månader innan ja skulle rycka in och jag orkade inte överklaga för jag hade fått något jag inte var så sugen på att göra

så nu ska man vara spotless, så jag får hoppas att allt går bra denna gång

Hmm... det är SÄPO, som sitter på registret, ingen annan, du menar att SÄPO kollar i registret på uppdrag av Must och inte Pliktverket?
Intressant...
2010-10-22, 10:37
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Var antagningsprövade du? Jag fick som sagt inte några papper, däremot så ställde psykologen exakt dessa frågor.

...

jag antagningsprövade i Göteborg
2010-10-22, 10:38
Medlem
JoeTuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Kommer någon ihåg exakt hur cykteltestet såg ut? Jag kommer bara ihåg att man cyklade och efter varje nivå blev det tyngre och tyngre. Men blev även tiden längre för varje nivå? Och hur lång tid var det man cyklade?

Lite flummigt skrivet, men någon kanske förstår.

Beror på om du fick en sjua, åtta... troligtvis cyklade du i 12-13 minuter
2010-10-22, 11:52
Medlem
Är det någon som har fått en preliminär plats som jägare än?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in