2011-01-04, 01:08
Medlem
Random~s avatar
Jag vill göra GMU efter gymnasiet, tar studenten nu till sommaren. När är det dags att söka in och när är det mönstring?
2011-01-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Jag vill göra GMU efter gymnasiet, tar studenten nu till sommaren. När är det dags att söka in och när är det mönstring?

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Ansok/
2011-01-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Ansok/

eller nåt, kika runt på försvarsmaktens hemsida så kommer du hitta!

Edit: frågan är ju varför jag citerade mig själv! haha!
Senast redigerad av Nimekylg 2011-01-04 kl. 01:18.
2011-01-04, 01:27
Medlem
Skulle rekommendera er att ta med så lite saker som möjligt till inryck. Använd den utrustning ni får ut och se till att kunna använda den bra innan ni köper eget materiel. Allt ni behöver kommer ni få ut, visst kan man köpa saker för att göra saker lättare. men det ska inte vara lätt i början.

Skulle ni märka att ni behöver nått så lyft frågan till era befäl innan ni köper eget. Köp heller saker första hemresan än att ha med er sakerna till inryck.

Handskar skall ni inte köpa själv, det finns bra på förrådet som era befäl kan köpa ut till er.

Inlägg kan jag rekommendera er att köpa egna för att spara på era fötter. Har själv inlägg som är gjutna efter min fötter och om är helt underbara att gå i.

Angående egna kängor så är det ok att ha det i försvaret. vissa har inga problem med 90 kängorna men mina fötter fungerar inte med dom. Så jag har egen inköpta som jag har dagligen på jobbet. vet inte hur det fungerar nu men i lumpen kunde försvarmakten betala för civila kängor ifall man hade problem.

Sen angående egen inköpt materiel som inte har M-nummer så kanske skulle jag avråda er från att skaffa det innan ni är anställda och vet vad som är "ok" och inte. Har själv ganska mycket materiel som inte är M-nummer märkt nu, men knappt något under lumpen. Sakerna införskaffades efter att jag har sett ett behov av det och mina befäl ser mellan fingrarna på det då det är saker som jag inte blivit tilldelad men underlättar mitt arbete och höjer min säkerhet.
Så jag skulle vänta med att köpa saker till att ni åker någonstans eller att ni står i beredskap, mycket mer tolerans då.
2011-01-04, 19:00
Medlem
Pelle 88 har bra åsikter. Backar lite efter det han skrev.
Dock vill jag stå fast vid att anteckningsblock med fodral(vattentätt) + den övriga utrustningen jag nämnde inte är något jag fick ut under min vpl, inte heller andra jag känner. Inte heller kan befälen ha några invändningar mot den utrustningen jag nämnde.

Sen att springa och köpa eget liggunderlag, ryggsäck motsvarande är absolut för tidigt. Men att småkitta allt eftersom går ofta alldeles utmärkt.

Nu hör kanske inte det här till tråden, men kan ändå vara intressant för blivande soldater. Vilket är verktyg, klädesplagg motsvarande vill ni inte vara utan i fält?
2011-01-04, 19:19
Medlem
Beror mycket på vilken tjänst man har, men en bra kniv, ett bra multitool och en bra ficklampa är nästan ett måste.
Sen angående anteckningsmateriel så finns det lite olika tips att ge. Det minsta man ska ha är ett bra anteckingsblock, helst vattentätt typ "Rite In The Rain". Sen är man tekniker/gruppchef/förare som måste hålla ordning på massor av papper så är det bra med ett fodral.

Beror mycket på vilket förband man kommer på och vilka befäl man har. Fick själv ut vattentätt block, bra pannlampa och inlägg till kängorna. Det mesta finns på förrådet att köpa ut men era befäl gör det inte.
2011-01-04, 19:23
Medlem
Kan ni köpa ut antec.matriel(vattentätt), sulor/inlägg på förrådet? Var håller du hus?

I övrigt listar jag som du. Multitool, vass kniv och nån form av liten ficklampa(dock endast för kartläsning).
2011-01-04, 20:33
Medlem
Anteckiningsblocket går att köpa på förrådet, inläggen får man av sjukan. Vart jag håller hus vill jag inte avslöja.
2011-01-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Anteckiningsblocket går att köpa på förrådet, inläggen får man av sjukan. Vart jag håller hus vill jag inte avslöja.
Någon ledtråd kan vi väl få ?
2011-01-05, 02:52
Medlem
goelens avatar
Varför snackar folk om att köpa egna handskar? Bara korkat skulle jag vilja säga.
De man får ut av kronan är det verkligen inget fel på. Jag har aldrig haft problem med dem i alla fall. Snarare tvärtom så har de alltid varit en riktig frälsning för mig under långa vapenexercis-pass och när man gräver och sliter i skogen.
2011-01-05, 03:08
Medlem
Vilka handskar pratar du om? stridshandskarna är ett skämt, är kallare med dom på än utan några handskar alls. Sen så har du ingen känsla alls med dom på dig när du skjuter. Dom är allt annat än bra.

Tumvantarna är helt underbara att ha på sig, dom värmer bra även i många minusgrader. Men du kan inte hantera några föremål alls med händerna när du har dom på dig.
2011-01-05, 09:25
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Vilka handskar pratar du om? stridshandskarna är ett skämt, är kallare med dom på än utan några handskar alls. Sen så har du ingen känsla alls med dom på dig när du skjuter. Dom är allt annat än bra.

Tumvantarna är helt underbara att ha på sig, dom värmer bra även i många minusgrader. Men du kan inte hantera några föremål alls med händerna när du har dom på dig.

Stridshandskarna tyckte jag fungerade perfekt att använda då man skidade, grävde snövärn, fixade granris eller byggde tält. Detta även i temperaturer en bra bit under -10'C.

Tumhandskarna plockade man fram då det blev posttjänst, stillastående mycket eller stridshandskarna gav upp av andra anledningar.

För att tumvantarna ska fungera att arbeta/kriga med så ska du ha handledsremmarna fastsatta och ett par fingervantar på dig (samma som du har i stridshandskarna). Då kan du slänga av dig tumhandsken och verka med vapnet eller käka mat, koka vatten osv utan att vara barhänt.

Alltså, utrustningen som vi fick ut av försvarsmakten fungerade mer än ypperligt. Enda anledningen till att jag skulle velat haft ett par vettiga fingerhandskar är då det blir längre stridsmoment då man måste vara beredd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in