2011-02-09, 09:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Känns väldigt tvetydligt detta som gäller med belastningsregister och tidigare brott.
En del säger att det minsta ligga så går man fetbort, och andra säger att det är lugnt bara det inte är grovt.

Är det någon som egentligen vet? Gör dom någon individuell bedömning eller dras alla över en kam?

Är du dömd för tillgreppsbrott, alkohol/drogrelaterade saker eller våldsbrott så är du sannolikt körd direkt.

Har du åkt för typ olovlig körning eller liknande för ett antal år sedan så kanske man har överseende men det är inte säkert.
2011-02-09, 10:13
Medlem
MalinLindquists avatar
[quote=567]
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Fallskärmsjägare har alltid utbildats på K3.
Det stämmer. Jag syftade på de som bar/bär K3s regementsmärke, dvs tre kronor. Någon sådan har jag inte stött på ännu. FJSare stötte vi däremot på eftersom de vinterutbildades i Boden o var förlaggda på andra sidan Luleävlen sett från I19/P5.

Kul att veta: Chefen över I19/P5, Öv1 Wickbom, var tillika chef över armefördelinngen vars fjärrspaning bestod av FJS med bla uppgift att droppas ner i Finland för att inhämta underrättelser.

Rättelse: min klasskompis var KB på K3, så jag har faktist mött en men ej i uniform. Han var starkare men jag orkade mer och sprang/simmade längre o fortare.
Senast redigerad av MalinLindquist 2011-02-09 kl. 11:03.
2011-02-09, 12:06
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Är det någon som tränar Enligt FM:s pdf-fil Täna? är det något att gå efter?

Jodå en del har jag väl tagit därifrån Blandar en del av dom övningarna med egna
2011-02-09, 13:12
Medlem
Nu har det kommit upp vilka arbetsområden man kan söka till Gmu 3 och 4, det står att livgardet ska ha jägarsoldat/gruppbefäl, trodde inte dom hade det där hehe.
2011-02-09, 14:03
Medlem
Whitesnakes avatar
Omgång 3

Utbildningsperiod: 8 augusti 2011 – 28 oktober 2011

* Skaraborgs regemente (P 4), Skövde
(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat)
* Livregementets husarer (K 3), Karlsborg
(Arbetsområde: jägargruppbefäl, jägarsoldat)
* Luftvärnsregementet (Lv 6), Halmstad
(Arbetsområde: markstridssoldat, ledningssoldat)
* Göta ingenjörregemente (Ing 2), Eksjö
(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, logistiksoldat)
* Ledningsregementet (LedR), Enköping
(Arbetsområde: ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat)
* Trängregementet (TrängR), Skövde
(Arbetsområde: logistikgruppbefäl, logistiksoldat)
* Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS), Halmstad
(Arbetsområde: logistiksoldat)
* Totalförsvarets skyddscentrum (SkyddC), Umeå
(Arbetsområde: markstridssoldat, ledningssoldat, logistiksoldat)

Hemvärnet (utbildningsplatser):

* Östersund
* Härnösand
* Umeå
* Kiruna
* Villingsberg
* Skredsvik
* Halmstad
* Eksjö
* Gotland
* Karlskrona
* Kvarn
* Enköping
* Göteborg

Omgång 4

Utbildningsperiod: 26 september – 16 december 2011

* Livgardet (LG), Kungsängen
(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat, ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, jägarsoldat, jägargruppbefäl, musiksoldat)
* Norrbottens regemente (I 19) Boden
(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, ledningsgruppbefäl, ledningssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat)
* Södra skånska regementet (P 7), Revingehed
(Arbetsområde: markstridsgruppbefäl, markstridssoldat, logistikgruppbefäl, logistiksoldat)
2011-02-09, 14:05
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frnjgr
Nu har det kommit upp vilka arbetsområden man kan söka till Gmu 3 och 4, det står att livgardet ska ha jägarsoldat/gruppbefäl, trodde inte dom hade det där hehe.

Det stämmer också. LG utbildar inte jägarsoldater så vitt jag vet. Det jag kan tänka mig är att LG i så fall kan komma att anställa dom soldater som gjorde GMU3 på K3 med inriktning Jägarsoldat. För K3 kommer inte erbjuda anställning för jägarsoldater efter GMU3..
2011-02-09, 15:37
Medlem
Whitesnake:
Jajuste, läste också det att K3 inte skulle göra det, så det stämmer nog det du säger!
2011-02-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Det stämmer också. LG utbildar inte jägarsoldater så vitt jag vet. Det jag kan tänka mig är att LG i så fall kan komma att anställa dom soldater som gjorde GMU3 på K3 med inriktning Jägarsoldat. För K3 kommer inte erbjuda anställning för jägarsoldater efter GMU3..
"Livregementets husarer (K 3), Karlsborg
(Arbetsområde: jägargruppbefäl,*jägarsoldat)" Du menar alltså att K3 går ut med informationen att man tar in ca 80 rekryter till gmu3. Den enda befattning dom 80 rekryterna prel kan söka är just jägare. Men efter genomförd gmu3 så kommer K3 erbjuda provanställning/BU inom andra områden? Varför då inte gå ut med dom befattningarna direkt? Eller kommer K3 bara låta 80 man göra gmu3 där för att sen skicka hem dom? Jag vet inte hur det ligger till, har bara lyssnat på vad FM o K3 har sagt. Du kanske vet nåt mer?
2011-02-09, 16:01
Medlem
Fråga (2011-02-09 13:49)
Hej.

Mönstrade inför GMU2 och blev prel. placerad som logistik gruppbefäl på A9 respektive I19.

Nu när mönstringen är över, finns det chans att få reda på statistiken på hur många som sökt samma tjänst som jag och eventuellt totala antalet platser som finns för tjänsten?

MVH
Svar (2011-02-09 14:13)
Hej **************

Du är en av 19 nominerade till 19 platser på aktuell befattning. Just nu pågår registerkontroll av de nominerade och du kan vänta besked om antagning inom kort.

Hälsningar

Kjell-Åke Gustavsson, utredningshandläggare
Pliktverket

Så, alla som sökt till log.gruppbefäl på a9 / i19 och hade snarlika resultat som mig, håll tummarna!
Senast redigerad av ton1 2011-02-09 kl. 16:05.
2011-02-09, 16:13
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejSverige
"Livregementets husarer (K 3), Karlsborg
(Arbetsområde: jägargruppbefäl,*jägarsoldat)" Du menar alltså att K3 går ut med informationen att man tar in ca 80 rekryter till gmu3. Den enda befattning dom 80 rekryterna prel kan söka är just jägare. Men efter genomförd gmu3 så kommer K3 erbjuda provanställning/BU inom andra områden? Varför då inte gå ut med dom befattningarna direkt? Eller kommer K3 bara låta 80 man göra gmu3 där för att sen skicka hem dom? Jag vet inte hur det ligger till, har bara lyssnat på vad FM o K3 har sagt. Du kanske vet nåt mer?

Det var det jag har hört i alla fall.. Kan inte bekräfta detta som 100% info! Så ta det med en nypa salt så länge!
2011-02-09, 17:13
Medlem
Hudarns_polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake

Kan ju vara så att de räknar MP/SÄK som jägare.
2011-02-09, 17:48
Medlem
Kan någon berätta lite om Logistik på Ing2? Vad huvuduppgiften är osv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in