2011-01-03, 17:27
Medlem
Oswaldos avatar
Vad borde stå på inköpslistan inför GMUn? Jag funderar på ett par varmare handskar då de man får är lika varma som ett par blöta diskhandskar. Lyckades hitta några på nätet förra veckan men nu har jag slarvat bort sidan.
2011-01-03, 18:21
Medlem
Vart ska du?
Ska du upp till snön så kan ett par hestahandskar vara ett bra inköp.
Militärt anteckningsblock som är vattenresistent. Finns på terräng tror jag.
Senast redigerad av paks 2011-01-03 kl. 18:53.
2011-01-03, 18:52
Medlem
Oswaldos avatar
Karlskrona
2011-01-03, 19:21
Medlem
Vattentäta handskar. Multitool (sjukt bra).
2011-01-03, 19:36
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oswaldo
Vad borde stå på inköpslistan inför GMUn? Jag funderar på ett par varmare handskar då de man får är lika varma som ett par blöta diskhandskar. Lyckades hitta några på nätet förra veckan men nu har jag slarvat bort sidan.

Ta med dig det som det stod i brevet att du skulle ha (träningskläder etc). Du kommer antagligen ändå inte få använda tex egna handskar, det fick iaf inte vi...
Mjukiskläder är skönt att ha på kvällen, och pyjamas
2011-01-03, 21:35
Medlem
Nu tror jag han/hon vill ha tips på "bra att ha grejer" i fält. Hur man myser framför en tv eller i sängen vet nog de flesta.
Hestra-handskar (mot kylan) kunde man få ut under vpl om man hade problem med händerna i kylan. Dessutom är det mycket man kan göra för att förbättra utrustningen som inte alltid är speciellt bra.

Ett till tips är en ficklampa/pannlampa med olika inställningar på styrkan. (Underlättar kartläsningen nattetid).
Bra inlägg till m90 kängorna. Eller köp egna (meindl performance t.ex).
2011-01-03, 21:37
Medlem
Oswaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Ta med dig det som det stod i brevet att du skulle ha (träningskläder etc). Du kommer antagligen ändå inte få använda tex egna handskar, det fick iaf inte vi...

Ja, jo sakerna på listan är ju självklara. Tänkte mest om det var något annat. Soldf har ju en lista på prylar som kan vara bra.

http://www.soldf.com/saker.html

http://www.recon.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=515&category_id=19&option=com_vir tuemart&Itemid=1

Vantarna jag snackade om.
2011-01-03, 21:54
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paks
Nu tror jag han/hon vill ha tips på "bra att ha grejer" i fält. Hur man myser framför en tv eller i sängen vet nog de flesta.
Hestra-handskar (mot kylan) kunde man få ut under vpl om man hade problem med händerna i kylan. Dessutom är det mycket man kan göra för att förbättra utrustningen som inte alltid är speciellt bra.

Ett till tips är en ficklampa/pannlampa med olika inställningar på styrkan. (Underlättar kartläsningen nattetid).
Bra inlägg till m90 kängorna. Eller köp egna (meindl performance t.ex).

inlägg till kängorna får man. Vi fick iaf inte ha någon som helst egen utrustning...
2011-01-03, 22:00
Medlem
Ne som sagt, Inget material som inte är Kronmärkt får användas av försäkringsskäll är det jag fått veta och har upplevt med försvarsmakten. Du får såklart använda dina handskar eller extra utrustning efter behag när du inte är i tjänst.
2011-01-03, 22:02
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw

WTF!? Jag har inte fått nå brev om vad man ska ha med sig, tackade "Ja" till min plats för typ 2 veckor sen.. :/
2011-01-03, 22:15
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwsomeSmurf
WTF!? Jag har inte fått nå brev om vad man ska ha med sig, tackade "Ja" till min plats för typ 2 veckor sen.. :/

Inget att oroa sig för. Du kommer med största sannolikhet få det brevet du också innan inryck.
2011-01-03, 23:32
Medlem
Vantarna verkar bra. Funkar säkert bra i viss kyla. Kallare än -15 tror ja knappast.
Blev själv sugen på att inhandla.

Bra inlägg till skorna får man? Inte varit med om en enda person som fått det. Nu vet jag inte hur upplägget ser ut med gmu. Kolla första veckan om ni får det, annars är det värt att skaffa.

Gällande att allt ska vara kronmärkt. I lumpen var det mycket styrt ja, troligtvis kommer det vara det under er gmu också. Men kan man ta med sig grejer ut (vilket man kan), så kan man också använda det. Som sagt: Hestra-handskar har getts ut till personer som haft problem med kylan.
Mycket beror självklart om man har idioter till befäl eller inte.
All utrustning som gör det lättare för dig i fält, bekvämare eller snabbare är bara ett plus. Mycket av kronans matriel är gjord för vpltiden. En del är uselt.

Soldfs lista är bra. De saker jag nämnt använder jag hela tiden. Kommer du på något du tror kan göra det bekvämare för dig, ta med det. Efter ett tag kommer du märka vad du kan skrota och vad du behöver.
Senast redigerad av paks 2011-01-03 kl. 23:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in