2011-01-05, 13:55
Medlem
Strishandsken är som någon nämnt ett skämt.
Om du klarar ha den när det är under -10, då skulle jag betala mkt för att ha dina händer.
Finns handskar som är miljarder gånger bättre än försvarets.
2011-01-05, 14:14
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paks
Strishandsken är som någon nämnt ett skämt.
Om du klarar ha den när det är under -10, då skulle jag betala mkt för att ha dina händer.
Finns handskar som är miljarder gånger bättre än försvarets.

Självklart har man vantarna som följer med innuti stridshandsken. Vid fysisk ansträngning så fungerade dom ypperligt för mig.

Men det är klart, har man gjort en stillastående löktjänst inom FM så kanske man börjar frysa i dom.
2011-01-05, 14:17
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
är kallare med dom på än utan några handskar alls.
Bara när dem är blöta. Men vilka handskar suger inte när det är blött då?

Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Sen så har du ingen känsla alls med dom på dig när du skjuter.
Eh, jo... De är grymt sköna att strida med. "Ingen känsla"... Det var det dummaste jag hört.

---

Citera mig nästa gång så att jag vet ifall någon svarar eller inte.
2011-01-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Självklart har man vantarna som följer med innuti stridshandsken. Vid fysisk ansträngning så fungerade dom ypperligt för mig.

Men det är klart, har man gjort en stillastående löktjänst inom FM så kanske man börjar frysa i dom.

Visst, de nya stridshandskarna (ej stridshandske 2000) är helt okay både funktions- och värmemässigt om man använder innerhandsken. Problemet med dem är ju dock att de blir blöta väldigt lätt, vilket även stridshandske 2000 blir. Detta kan innebära onödiga problem vid fysiskt krävande tjänst när man är ute mycket, framförallt om man har tidigare köldskador på händerna. Just därför anser jag själv att det är värt att skaffa ett par "back-up" handskar som man vet alltid kmr att vara i bra skick, t.ex. ett par skidhandskar.
2011-01-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Bara när dem är blöta. Men vilka handskar suger inte när det är blött då?

Eh, jo... De är grymt sköna att strida med. "Ingen känsla"... Det var det dummaste jag hört.

---

Citera mig nästa gång så att jag vet ifall någon svarar eller inte.

Dom handskar son inte suger när det är blött är kanske dom som inte blir blöta? Finns flertalet handskar på den civila marknaden så häller väta ute och håller värmen bra men är smidiga.

Sen när du säger att det är grymt skönt att strida med stridshandsken är antagligen för du inte testat andra civila stridshandskar.
2011-01-05, 18:05
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
stridshandskar .

det börjar bli lite OT,snacka Fm's material i någon annan tråd...

OnT: någon som har fått något samtal/brev från PV/FM om att dom har kommit in nu även om ni var reserv förut?
2011-01-05, 18:07
Medlem
Om ni bara använde rätt namn på olika typer av handskar så hade ni sluppit prata förbi varandra. Exempelvis finns det ingen stridshandske med innervante.
2011-01-05, 18:29
Medlem
Jahapp då var det gjort, sagt upp mig från jobbet idag
Är det någon här som har hört för sig med folket från kvarn om man har möjlighet att anlända på söndagskvällen?
2011-01-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
det börjar bli lite OT,snacka Fm's material i någon annan tråd...

OnT: någon som har fått något samtal/brev från PV/FM om att dom har kommit in nu även om ni var reserv förut?

om 5 dagar börjar reservantagningen.
2011-01-06, 01:19
Medlem
Tjenare gott folk, ligger till så att jag har hamnat på reservplats 4 (har sökt till P4 Skövde, befattning GA917)

Undrar lite vad ni tror mina chanser att komma in är. Finns det någon som nyligen tackat Nej till sin plats på P4?
2011-01-06, 02:32
Medlem
AwsomeSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_354
Jahapp då var det gjort, sagt upp mig från jobbet idag
Är det någon här som har hört för sig med folket från kvarn om man har möjlighet att anlända på söndagskvällen?

Har inte gjort det, men tänkte ta natt tåget, så enligt tabell ska jag vara framme 6 på morgonen, det borde ge ganska hyftsad marginal. Vet du föressten hur man ska ta sig vidare från Borensberg?
2011-01-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Jupp. Till mig var det medskickat en blankett för att fylla i anhöriga.
Inte för att jag kommer behöva den...

Nej det är klart du inte kommer behöva den, men försvarsmakten när de skall kontakta dina anhöriga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in