2010-12-17, 15:34
Medlem
oRuses avatar
När kommer omgång 2 till boden I19 då? så man får se lite färskingar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Om han vill ha en chans till att få göra GMU är nog det enda sättet att mörka skiten ur problemet. Han kommer inte få göra GMU om han säger att han problem. Så enkelt är det. Sen om han väljer att göra det lite mer överdrivna, vilket jag nämner. Eller om han gör som ni antyder, att vara ärlig är väl helt upp till honom. Men vilket alternativ är bättre? Med vilket alternativ har han störst chans att komma in på en schyst utbildning? Klarar han att mörka utan att någon märker det så är det väl skit bra FÖR HONOM. Det är såklart aldrig bra att mörka och det skulle kunna hända att det biter honom i arslet påvägen, men är det inte värt det?

Det värsta som kan hända med mitt alt är att dom märker och du inte får genomföra GMU.
Det värsta som kan hända alt2 är att du inte får genomföra GMU.
Det värsta som kan hända är att han lyckas bluffa till sig en plats och stjäla den från någon annan, fullt frisk person. Det spelar ingen roll hur mycket han vill genomföra GMU. Om han behöver speciella inlägg i skorna för att det inte ska göra ont ska han nämna det, och om FM/PV inte anser att han 'har det som krävs' - för att lägga det som de själva gör i reklamerna, så ska han inte heller få genomföra GMU.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
När kommer omgång 2 till boden I19 då? så man får se lite färskingar?

slutet av april
2010-12-17, 15:37
Medlem
sgtpepper1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Hur många av er som kommit in till gmu1 är arbetslösa i dagsläget, och hur mycket påverkade det då ni sökte till gmu?

Jag är arbetslös nu.

GMU har inte varit någon "grej jag bara gör" för att slippa jobbsökandet, det är något jag velat göra sedan lång tid tillbaka, alltså när jag fortfarande pluggade.

Jag har precis fått reda på att jag kan få ett extrajobb som jag kan börja vid den 1:a februari
Smått segt att jag inte kunde ha börjat för en månad sen!
2010-12-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger_Seger
Om han vill ha en chans till att få göra GMU är nog det enda sättet att mörka skiten ur problemet. Han kommer inte få göra GMU om han säger att han problem. Så enkelt är det. Sen om han väljer att göra det lite mer överdrivna, vilket jag nämner. Eller om han gör som ni antyder, att vara ärlig är väl helt upp till honom. Men vilket alternativ är bättre? Med vilket alternativ har han störst chans att komma in på en schyst utbildning? Klarar han att mörka utan att någon märker det så är det väl skit bra FÖR HONOM. Det är såklart aldrig bra att mörka och det skulle kunna hända att det biter honom i arslet påvägen, men är det inte värt det?

Det värsta som kan hända med mitt alt är att dom märker och du inte får genomföra GMU.
Det värsta som kan hända alt2 är att du inte får genomföra GMU.

NR 1 dålig stil tror också att han bara sabbar för sig själv åker på värre skador osv
NR 2 det kommer inte gå men om han får en sjuksköterska som inte ser detta. Ska han då mörka detta i 4-8 år? blir nog svårt va?
2010-12-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
fick mitt brev idag om mönstring.

Samma här, ska mönstra i Kristianstad den 25 januari. Ska dock även göra fystester för anställd soldat samma vecka så får se hur det går.
2010-12-17, 15:40
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Det värsta som kan hända är att han lyckas bluffa till sig en plats och stjäla den från någon annan, fullt frisk person. Det spelar ingen roll hur mycket han vill genomföra GMU. Om han behöver speciella inlägg i skorna för att det inte ska göra ont ska han nämna det, och om FM/PV inte anser att han 'har det som krävs' - för att lägga det som de själva gör i reklamerna, så ska han inte heller få genomföra GMU.

Självklart håller jag med dig fullständigt. Står fortfarande kvar vid att om HAN verkligen vill genomföra, är inte det bästa sättet att vara ärlig.
2010-12-17, 15:42
Medlem
Greger_Segers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
NR 1 dålig stil tror också att han bara sabbar för sig själv åker på värre skador osv
NR 2 det kommer inte gå men om han får en sjuksköterska som inte ser detta. Ska han då mörka detta i 4-8 år? blir nog svårt va?

Ja, förmodligen så förstör han nog mest för sig själv.
Ja, det blir nog jävligt svårt att mörka så länge.

Han måste ju ställa sig frågan om det är värt att chansa, ställ inte skiten till mig
2010-12-17, 15:56
Medlem
SweOs avatar
Anses span vara allmänt mer eftertraktat än jägar-tjänsterna?
Perhaps en dum fråga, men jag har ingen specifik koll på de olika befattningarna och span, i mina öron, är ligga stilla under en massa löv samt eventuellt bajsa i sin uniform
2010-12-17, 15:59
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Anses span vara allmänt mer eftertraktat än jägar-tjänsterna?
Perhaps en dum fråga, men jag har ingen specifik koll på de olika befattningarna och span, i mina öron, är ligga stilla under en massa löv samt eventuellt bajsa i sin uniform

Nu kanske jag missuppfattat, men är inte det samma som jägarna gör?
2010-12-17, 16:00
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Nu kanske jag missuppfattat, men är inte det samma som jägarna gör?

Säkert är det så Silvermoon, men varför använder man uttrycket "spaning"? Är det då synonymt med jägare? =O
2010-12-17, 16:00
Medlem
Citat:
Spaningsplutonen har till uppgift att med hjälp av rekognosering lämna uppgifter om fiendens förband och verksamhet, uppgifter som sedan leder fram till beslut om hur andra förband skall användas. Spaningsplutonen arbetar till stor del i patrullstorlek. Detta ställer höga fysiska och psykiska krav på alla i patrullen. Infiltration sker vanligtvis till fots men kan även genomföras med hjälp av fordon, helikopter eller båt. Spaningsplutonen kan även få i uppgift att genomföra olika typer av eldöverfall mot specifika mål samt bevaka och skydda stabsförband.

Stor vikt läggs på konditionsträning, framför allt orientering och marschträning. Spaningssoldaterna utbildas sedan i sambandsteknologi, underrättelsetjänst, sjukvård, patrullering, infiltrering, exfiltrering, fångsnappning och strid. Vintertid genomförs en vinterutbildning i norra Sverige. Spaningssoldaterna utbildas sedan i överlevnad enligt SERE-metoden med en avslutande övning under flera dygn. Löpande genomförs utbildningsprov i form av fystest, underrättelseprov och truppövningar, inklusive fångförhör och flykt. Först när spaningssoldaten har klarat av samtliga prov erhåller han utbildningstecknet "Spaningsbågen".

Varje spaningssoldat har en specialutbildning som kan vara sjukvårdare, förare av bandfordon, signalist, skarpskytt/prickskytt med mera. Då spaningssoldaterna ofta måste verka under längre tid är det inte ovanligt att de bär med sig upp till 50 kilo packning. Till utrustningen hör nattsiktsapparater (goggles), Ra180/Dart, minor etcetera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spaningssoldat

ligga ute i skogen och spana på olika platser och bajsa i plastpåsar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in