Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
FM säger så för att om dom själva sölar eller slarvar med personkontrollen (kom ihåg att det är FM vi talar om) och något negativt dyker upp och du redan har hunnit bli anställd så är det betydligt svårare, kanske till och med inte arbetsrättsligt möjligt att göra sig av med dig än om det framkommer i ett tidigare skede, dvs du talar om det själv.
Du är den som är inne på närmast rätta spår, även om en uppsägning i det fall att ett registerutdrag påvisar vissa begångna brott visst är möjlig så länge du är provanställd.
Jag vill dock inflika att vid en begynnande anställning är det garanterat att det görs en registerkontroll oavsett om du redan genomgått en sådan vid GMU.
Mitt råd är - tala självklart om vid mönstring att du har ett straff på dig, och dessutom vad som hade hänt.
Där finns chansen att visa att man trots allt är en duktig pojke/flicka. Rekommenderar även att prata med en yrkesvägledare om saken, ibland kan de hjälpa dig i det fall psykologen anser att saken väger för tungt. (Det vet jag flera som gjort)
Finns även chans att få träffa en annan psykolog om jag inte minns helt galet.
Finns ju dock en del brott som i alla fall jag skulle anse diskvalificerar vissa GMU-aspiranter. Brott mot någon vapenlag, våldsamt motstånd, grov misshandel som exempel. Även domar gällande olika droger.
Kom ihåg, vore det så att man inte såg att det finns en anledning till att sålla ut folk med register så skulle man inte göra så.