2011-01-26, 16:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viincze
ska jag vara ärlig och kryssa i att jag är dömd eller ljuga som jag anser vara mycket olämpligt och hoppas på det bästa? Vill så gärna uppleva soldatlivet innan jag går på vidare studier.

Kryssar du i så är du med största säkerhet körd direkt, sökande som är dömda för brott eller av andra skäl anses olämpliga ur en säkerhetsaspekt sorteras bort utan vidare prövning och så lär det vara ända tills dess att man börjar lida allvarlig brist på lämpliga sökande.

Samvetsfråga alltså, det är ju inte brottsligt att kryssa i "fel" ruta på blanketten.
Senast redigerad av DaEzz 2011-01-26 kl. 16:14.
2011-01-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kryssar du i så är du med största säkerhet körd direkt, sökande som är dömda för brott eller av andra skäl anses olämpliga ur en säkerhetsaspekt sorteras bort utan vidare prövning och så lär det vara ända tills dess att man börjar lida allvarlig brist på lämpliga sökande.

Samvetsfråga alltså, det är ju inte brottsligt att kryssa i "fel" ruta på blanketten.

Tack för det snabba svaret. Jag får väl göra detta, jag tycker mycket illa om att ljuga men eftersom det ser ut och vara mitt ända val får jag väl hoppas det går an. Får väl försöka göra ett gott intryck hos mina ev befäl så kanske man blir ett undantag om man har turen på sin sida.
2011-01-26, 17:51
Medlem
Dr. Dooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viincze
Tack för det snabba svaret. Jag får väl göra detta, jag tycker mycket illa om att ljuga men eftersom det ser ut och vara mitt ända val får jag väl hoppas det går an. Får väl försöka göra ett gott intryck hos mina ev befäl så kanske man blir ett undantag om man har turen på sin sida.

Jag har själv ett strafföreläggande för brott mot knivlagen från -08. Jag kryssade nej på nätundersökningen, vilket är ett måste för att ens komma på mönstringen, för att sedan berätta om händelsen och anledningen till strafföreläggandet på själva mönstringen. Där sågs det inte ö.h.t. som ett problem, vet inte hur de ser på skadegörelse och det faktum att du fick göra samhällstjänst. Själv fick jag bara böter. Men huruvida det är ett problem eller inte får du reda på när du väl mönstrar.
2011-01-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Var det bara jag som fick ett sms från mina befäl på regementet idag?

"Mindre än en vecka kvar till den största utmaningen du antagit börjar! Vi är förberedda, är du?
Mvh Befälen vid GMU Ing 2"

Jag har inte fått något och jag ska också in på GMU...

Edit: På ING 2 alltså XD
2011-01-26, 18:34
Medlem
Dr. Doom:
De på Försvarsmakten sa till mig att om dom fick reda på det i efterhand så skulle det bli mer problem än om du nämnde det först, fan, alla verkar ha olika uppfattningar!
(Kan inte skicka svaren om jag citerar först, sjukt skumt..)
2011-01-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Doom
Jag har själv ett strafföreläggande för brott mot knivlagen från -08. Jag kryssade nej på nätundersökningen, vilket är ett måste för att ens komma på mönstringen, för att sedan berätta om händelsen och anledningen till strafföreläggandet på själva mönstringen. Där sågs det inte ö.h.t. som ett problem, vet inte hur de ser på skadegörelse och det faktum att du fick göra samhällstjänst. Själv fick jag bara böter. Men huruvida det är ett problem eller inte får du reda på när du väl mönstrar.

Måste rätta dig här, fick ungdomstjänst vilket enligt min advokat skulle vara "ett schysstare straff". Han syftade på att detta skulle tas lättare vid ev kollar i framtiden. Men det återstår att se när det väl är upp till bevis!
2011-01-26, 19:39
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frnjgr
Dr. Doom:
De på Försvarsmakten sa till mig att om dom fick reda på det i efterhand så skulle det bli mer problem än om du nämnde det först, fan, alla verkar ha olika uppfattningar!
(Kan inte skicka svaren om jag citerar först, sjukt skumt..)

FM säger så för att om dom själva sölar eller slarvar med personkontrollen (kom ihåg att det är FM vi talar om) och något negativt dyker upp och du redan har hunnit bli anställd så är det betydligt svårare, kanske till och med inte arbetsrättsligt möjligt att göra sig av med dig än om det framkommer i ett tidigare skede, dvs du talar om det själv.
2011-01-26, 20:01
Medlem
DaEzz:
Jo det är helt klart, frågan är ju då dock, NÄR dom gör registerkollen?
Är det efter du blivit anställd eller under Gmu eller efter?
2011-01-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frnjgr
DaEzz:
Jo det är helt klart, frågan är ju då dock, NÄR dom gör registerkollen?
Är det efter du blivit anställd eller under Gmu eller efter?

Innan Gmu börjar!
2011-01-26, 20:07
Medlem
Nimekylg:
Om det är så är det ju ingen ide att inte svara ärligt, då lär du ju ha mindre chans än om du är ärlig.
2011-01-26, 20:37
Medlem
Whitesnakes avatar
Dom gör registerkollen innan GMU börjar!
2011-01-26, 21:11
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
FM säger så för att om dom själva sölar eller slarvar med personkontrollen (kom ihåg att det är FM vi talar om) och något negativt dyker upp och du redan har hunnit bli anställd så är det betydligt svårare, kanske till och med inte arbetsrättsligt möjligt att göra sig av med dig än om det framkommer i ett tidigare skede, dvs du talar om det själv.

Du är den som är inne på närmast rätta spår, även om en uppsägning i det fall att ett registerutdrag påvisar vissa begångna brott visst är möjlig så länge du är provanställd.

Jag vill dock inflika att vid en begynnande anställning är det garanterat att det görs en registerkontroll oavsett om du redan genomgått en sådan vid GMU.

Mitt råd är - tala självklart om vid mönstring att du har ett straff på dig, och dessutom vad som hade hänt. Där finns chansen att visa att man trots allt är en duktig pojke/flicka. Rekommenderar även att prata med en yrkesvägledare om saken, ibland kan de hjälpa dig i det fall psykologen anser att saken väger för tungt. (Det vet jag flera som gjort) Finns även chans att få träffa en annan psykolog om jag inte minns helt galet.

Finns ju dock en del brott som i alla fall jag skulle anse diskvalificerar vissa GMU-aspiranter. Brott mot någon vapenlag, våldsamt motstånd, grov misshandel som exempel. Även domar gällande olika droger.

Kom ihåg, vore det så att man inte såg att det finns en anledning till att sålla ut folk med register så skulle man inte göra så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in