Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Commendable
Finns det något du kan säga om de teoretiska proven du fick? Det jag funderar på är de rent kunskapsmässiga frågorna inom fysik och teknik.
Vill du redogöra lite kring psykologsamtalet såsom vad du tror spelade mest roll för att få ett så högt resultat?
Det teoretiska provet vill jag minnas handlade om logiskt tänkande, spatial förmåga och ordkunskap.
Fysik- och teknikfrågorna går då under logiskt tänkande. Har man läst Fysik A relativt nyligen har man nog viss fördel där. Lite om rörelsebanor och x/y-led m.m. Var nån fråga med olikt formade rör som satt ihop och till viss del var fyllda med vätska, frågan var var vätskenivån steg mest eller om det var lika om man fyllde en viss mängd vätska till.
Spatiala förmågan är ganska lätt att öva på, finns många "IQ-test" eller liknande på internet där man ska passa ihop 3D-former m.m. Det går ganska snabbt att få lite bättre förståelse för formerna. Jag gjorde Mensas provtest bl.a. det var inte helt olikt.
Angående psykologen så hade vi bara ett väldigt kort samtal eftersom jag mönstrade i februari och han kollade på mina gamla resultat. Han sa att han antagligen gjorde samma bedömning som den förre psykologen och var bara intresserad av ifall mina fritidsintressen och frivilliga åtaganden förändrats.
Psykologen sa efteråt att en väldigt avgörande sak är hur många bollar man har i luften så att säga, även vad man har haft tidigare. T.ex. tror jag de blir ganska imponerade ifall man under skoltiden var med i olika råd, kanske nåt utskott och samtidigt sysslade med idrott på fritiden och ännu bättre var tränare också. Jag var väldigt noga med att inte underdriva vad jag gör på fritiden. Det är värt att försköna sina insatser lite men man ska inte ljuga för jag tror psykologerna är rätt duktiga på att avgöra hur du är som person bara genom att lyssna på hur du berättar saker osv.
Jag tränar triathlon en hel del så jag gjorde inget speciellt inför konditions- och styrketestet. Jag är inte jättestark men fick 8a på styrkan ändå, när jag mönstrade i februari fick jag 7a men var starkare. Teknik är jätteviktigt och en avgörande sak är att luta sig lite bakåt när man reser sig upp så får man mycket bättre balans och den sista biten blir mycket lättare. Annars kommer man gärna upp på tå och då är det kört.
Lycka till alla som inte prövats ännu!