2010-11-07, 19:47
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur bra betyg på mönstringen ska man ha om man vill gå GMU med inriktning mot hemvärnet?

Varför ska du göra GMU för då? Gör GSU-HV istället, så är du inne i HV direkt..
2010-11-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Commendable

Finns det något du kan säga om de teoretiska proven du fick? Det jag funderar på är de rent kunskapsmässiga frågorna inom fysik och teknik.

Vill du redogöra lite kring psykologsamtalet såsom vad du tror spelade mest roll för att få ett så högt resultat?

Det teoretiska provet vill jag minnas handlade om logiskt tänkande, spatial förmåga och ordkunskap.

Fysik- och teknikfrågorna går då under logiskt tänkande. Har man läst Fysik A relativt nyligen har man nog viss fördel där. Lite om rörelsebanor och x/y-led m.m. Var nån fråga med olikt formade rör som satt ihop och till viss del var fyllda med vätska, frågan var var vätskenivån steg mest eller om det var lika om man fyllde en viss mängd vätska till.

Spatiala förmågan är ganska lätt att öva på, finns många "IQ-test" eller liknande på internet där man ska passa ihop 3D-former m.m. Det går ganska snabbt att få lite bättre förståelse för formerna. Jag gjorde Mensas provtest bl.a. det var inte helt olikt.

Angående psykologen så hade vi bara ett väldigt kort samtal eftersom jag mönstrade i februari och han kollade på mina gamla resultat. Han sa att han antagligen gjorde samma bedömning som den förre psykologen och var bara intresserad av ifall mina fritidsintressen och frivilliga åtaganden förändrats.
Psykologen sa efteråt att en väldigt avgörande sak är hur många bollar man har i luften så att säga, även vad man har haft tidigare. T.ex. tror jag de blir ganska imponerade ifall man under skoltiden var med i olika råd, kanske nåt utskott och samtidigt sysslade med idrott på fritiden och ännu bättre var tränare också. Jag var väldigt noga med att inte underdriva vad jag gör på fritiden. Det är värt att försköna sina insatser lite men man ska inte ljuga för jag tror psykologerna är rätt duktiga på att avgöra hur du är som person bara genom att lyssna på hur du berättar saker osv.

Jag tränar triathlon en hel del så jag gjorde inget speciellt inför konditions- och styrketestet. Jag är inte jättestark men fick 8a på styrkan ändå, när jag mönstrade i februari fick jag 7a men var starkare. Teknik är jätteviktigt och en avgörande sak är att luta sig lite bakåt när man reser sig upp så får man mycket bättre balans och den sista biten blir mycket lättare. Annars kommer man gärna upp på tå och då är det kört.

Lycka till alla som inte prövats ännu!
2010-11-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coltra
Teknik är jätteviktigt och en avgörande sak är att luta sig lite bakåt när man reser sig upp så får man mycket bättre balans och den sista biten blir mycket lättare. Annars kommer man gärna upp på tå och då är det kört.

Kom ihåg detta till styrketestet!
2010-11-07, 21:03
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake

För att man gör GMU om man vill bli hemvärnssoldat och tidigare inte gjort värnplikt eller annan militär utbildning
2010-11-07, 21:43
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Det är den jag vill göra ja!
2010-11-07, 22:05
Medlem
asablas avatar
Citat:
Hemvärnets GSU idag är samma som GMU. Så det spelar ingen roll att du gör det med en "inriktning" mot hemvärnet, för du kan fortfarande fortsätta till att bli anställd soldat.

Dock så skall det påpekas att det är lättare att bli anställd om man genomför en GMU hos ett förband som man vill jobba åt senare (vilket är ganska så logiskt).

Men som sagt, möjligheterna och utbildningar är de samma
2010-11-08, 00:16
Medlem
Har bestämt mig nu för vad jag vill bli! Logistik Soldat! verkar som en skön tjänst!

Söker det på F21 i Luleå och såg att utbildningsplatsen är Kvarn?

Kvarn?.. vad är det för ställe egentligen aldrig hört talas om det
2010-11-08, 10:53
Medlem
skövde. tänkte du R3 på F21 eller? jag fick välja den när jag mönstrade.
2010-11-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
skövde. tänkte du R3 på F21 eller? jag fick välja den när jag mönstrade.

R3?

Har kollat igenom soldat befattningar bara och bestämt mig för Logistik Soldat is the way to go

Återstår att se om jag kan bli det efter min mönstring dock, mönstrar 16-17 Nov
2010-11-08, 11:16
Medlem
R3 är logistik,

Röj,Räddning,Reparation.

Ammunitionsröjare,Brandman och vägarbetare typ.
2010-11-08, 11:20
Medlem
ah, då hamnar man där förmodligen..om allt går som det ska göra
2010-11-08, 14:39
Medlem
nmy89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det är den jag vill göra ja!

varför vill man gå med i hemvärnet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera