2010-12-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Anses span vara allmänt mer eftertraktat än jägar-tjänsterna?
Perhaps en dum fråga, men jag har ingen specifik koll på de olika befattningarna och span, i mina öron, är ligga stilla under en massa löv samt eventuellt bajsa i sin uniform

ja men det är ju kanonkul ju span blir lätt mitt första val!

mönstrings kraven är nog lägre på span jämfört med jägare så därför söker nog fler ditt? tex markstrid hade ju större kokurans är jägare under gmu 1. Dock så tror jag att jag klarar jägar kraven ganska lätt bara jag får en 5 på inskrivningsprovet som är min största svaghet men span skulle ändå bli mitt första val
2010-12-17, 16:02
Medlem
Jägare skall även kunna lösa stridsuppgifter i ganska stor utsträckning, bakom fiendes linje. Så skillnad är det.
Stridsuppgifter kommer dock i andrahand för dagens jägare. Undinhämtning är huvuduppgiften. Men tränar gör man såklart för båda

Och nej Simper, det är inte kul. Ja! det låter jättekul och "tufft". Den uppfattningen kommer snabbt att förändras väl på plats.
Låt inte mig skrämma er. Kör på det ni tycker låter kul
Senast redigerad av tomg 2010-12-17 kl. 16:06.
2010-12-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Hur många av er som kommit in till gmu1 är arbetslösa i dagsläget, och hur mycket påverkade det då ni sökte till gmu?

Är arbetslös sen förra fredagen, efter studenten i våras så har jag hoppat in som vikarie på diverse jobb jag har haft innan, istället för att bara sitta hemma menar jag. Uppskattningsvis så har jag arbetat 70% av dagarna sen dess.
Har alltid tänkt så att det är onödigt att få en 'riktig' anställning om man senare ska rycka in i militären några månader senare, vilket inte AF förstog varför jag ville göra... "Äsch, militären är inget riktigt jobb" etc. etc.

Arbetslösheten för mig har inte påverkat någonting, då jobba som soldat har varit ett mål sen några år tillbaka.
Nu fram till inryck blir det väl fokus på att förbättra kondition och lite allmän styrka, om jag inte blir inkallad att vikariera igen det vill säga
2010-12-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Är arbetslös sen förra fredagen, efter studenten i våras så har jag hoppat in som vikarie på diverse jobb jag har haft innan, istället för att bara sitta hemma menar jag. Uppskattningsvis så har jag arbetat 70% av dagarna sen dess.
Har alltid tänkt så att det är onödigt att få en 'riktig' anställning om man senare ska rycka in i militären några månader senare, vilket inte AF förstog varför jag ville göra... "Äsch, militären är inget riktigt jobb" etc. etc.

Arbetslösheten för mig har inte påverkat någonting, då jobba som soldat har varit ett mål sen några år tillbaka.
Nu fram till inryck blir det väl fokus på att förbättra kondition och lite allmän styrka, om jag inte blir inkallad att vikariera igen det vill säga

min handläggare på AF sa exakt samma, och sa att jag skulle söka något annat iställe. sen fick jag en ny manlig handläggare som tyckte att det var kanon bra ^^.

av vad jag läst om span/underättelsesoldat så låter det väldigt likt jägare.
2010-12-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
min handläggare på AF sa exakt samma, och sa att jag skulle söka något annat iställe. sen fick jag en ny manlig handläggare som tyckte att det var kanon bra ^^.

av vad jag läst om span/underättelsesoldat så låter det väldigt likt jägare.

jo det verkar likt men kraven är lättare så det måste ju vara en stor skillnad spaningsolaterna spanar nog mer helt enkelt

Spaningssoldat
Inskrivningsprov 4
Plikttjänstförmåga 5
Max längd 186cm
Min längd 156cm
Muskelstyrka 5
Fysisk arbetskapacitet 7
Syn ett litet fel på något öga enligt kravprofil =B
Färgseende 1
Hörsel godkänd
Hälsa/tjänstbarhet A=fullt frisk

källa luckan
2010-12-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
jo det verkar likt men kraven är lättare så det måste ju vara en stor skillnad spaningsolaterna spanar nog mer helt enkelt
Spaning låter enligt mig som att man i stort sett bara hämtar in information...
2010-12-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02

Spaningssoldat
Inskrivningsprov 4
Plikttjänstförmåga 5
Max längd 186cm
Min längd 156cm
Muskelstyrka 5
Fysisk arbetskapacitet 7
Syn ett litet fel på något öga enligt kravprofil =B
Färgseende 1
Hörsel godkänd
Hälsa/tjänstbarhet A=fullt frisk

källa luckan
Jag är en centimeter för lång.. Fasen.
2010-12-17, 17:32
Medlem
Kipdrordys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix

Jag har sett lite olika angående längd,ibland stor det 186 och ibland 190 beroende på när det har skrivits. ring till Pliktverket,det är säkrast annars kan du "huka" dig lite vid längdtagningen

sen span jobbar framför fiendes linje, det verkar som en jätteintressant befattning verkligen.
skulle inte klaga om jag fick den även om det inte är prio 1 för mig.
2010-12-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Spaning låter enligt mig som att man i stort sett bara hämtar in information...

ja man spanar jägarna springa runt bakom fiendens linjer

Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix

186 låter som ett konstigt krav, varför just 186 inte 185? dock så är jag 186 så jag blir glad om det stämmer
2010-12-17, 17:41
Medlem
Sådär ja. Nu har man smält den värsta besvikelsen efter att troligtvis (har inte kommit fram till någon vettig person på PV än, igår hade dom möte och idag lunch...) inte kommit med GMU1(reserv). Sökte som gruppbefäl/markstrid på P4 i Skövde, den populäraste utbildningen, så man har väl sig själv att skylla... Å andra sidan så antagningsprövade jag andra dagen och då var det bara två sökande, hade ingen aning om att vi skulle bli 58 stycken på 16 platser
Men, som sagt, besvikelsen släppte efter att ha kikat i brevlådan idag och fått ny tid för antagningsprövning för GMU2 - den 18 Januari. Inser ju dessutom, till min belåtenhet, att de roligaste förbanden har hand om GMU2 (I19 och Amf1)!

Vi kommer nog få slåss med näbbar och klor om de 80 platserna hos AJB, grabbar! Den här gången skiter jag i att söka befälsbefattning, då jag troligtvis hade kommit med om jag sökt som vanlig soldat på P4. Dessutom så slipper man ju snön i april...

Nu kör vi!
2010-12-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomg
Jägare skall även kunna lösa stridsuppgifter i ganska stor utsträckning, bakom fiendes linje. Så skillnad är det.
Stridsuppgifter kommer dock i andrahand för dagens jägare. Undinhämtning är huvuduppgiften. Men tränar gör man såklart för båda

Och nej Simper, det är inte kul. Ja! det låter jättekul och "tufft". Den uppfattningen kommer snabbt att förändras väl på plats.
Låt inte mig skrämma er. Kör på det ni tycker låter kul

vadå, campa i skogen är ju kul ju tycker inte det låter tufft alls faktiskt, jägare låter väll 1000 gånger "tuffare" dom ska ju trotts allt var "bäst" starkast, snyggast och smartast Har du varit spanare eller?
2010-12-17, 17:58
Bannlyst
God dag kära vänner. Jag har blivit godkänd för antagningsprövning för GMU inryck i April. Nu kommer vi till det pinsamma: Jag sökte "bara för att se om jag kom in", och fyllde i att jag var intresserad av allting. Men vad var egentligen "allting"? Vart och vad sker inrycket till i April?

PS. Jag måste ändå tacka nej efter antagningsprövningen då jag fortfarande går i plugget. DS

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in